بزرگترین رژه نظامی لهستان بعد از جنگ سرد؛ تنش مرزی ادامه دارد

کدخبر: ۵۹۲۳۹۵
اقتصادنیوز: ارتش لهستان روز سه‌شنبه و در بحبوحه تنش ناشی از حضور جنگجویان گروه واگنر در جوار مرزهای شرقی این کشور و وقوع جنگ در کشور اوکراین، بزرگ‌ترین رژه نظامی خود از زمان پایان جنگ سرد را برگزار کرد.
بزرگترین رژه نظامی لهستان بعد از جنگ سرد؛ تنش مرزی ادامه دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تهاجم روسیه به اوکراین، تقویت نیروهای مسلح را به اولویت ملی‌گرایان حاکم لهستان (حزب قانون و عدالت / PiS) تبدیل کرده و نمایش عظیم سخت‌افزار نظامی، فرصتی را برای برجسته کردن اعتبار امنیتی آنها در مبارزات انتخاباتی پیش رو در مقابل رقبا فراهم کرده است.

به مناسبت بزرگداشت روز نیروهای مسلح لهستان در صد و سومین سالگرد پیروزی این کشور بر اتحاد جماهیر شوروی در نبرد ورشو، ۲ هزار سرباز از لهستان و سایر اعضای ناتو همراه با ۲۰۰ دستگاه از انواع تجهیزات نظامی و ۹۲ جنگنده در ورشو رژه رفتند.

ماریوش بلاشژاک وزیر دفاع لهستان به سربازان و تماشاگرانی که در نزدیکی رودخانه ویستولا جمع شده بودند، گفت: ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) تنها یک فرصت برای ادای احترام به قهرمانان نبرد پیروزمندانه ورشو و تشکر از سربازان معاصر برای دفاع از میهن ما نیست.

وی افزود: این روز، روز مناسبی برای نشان دادن اقتدارمان است تا نشان دهیم که نیروهای مسلح قدرتمندی ساخته‌ایم که بدون تردید از مرزهای ما به طور مؤثر دفاع خواهند کرد.

حزب قانون و عدالت لهستان که از سال ۲۰۱۵ قدرت را در این کشور در دست دارد، وعده داده است که حجم ارتش را ۲ برابر خواهد کرد و در سال جاری حدود ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را برای امور دفاعی هزینه خواهد کرد.

آندری دودا رئیس جمهور لهستان و یکی از متحدان حزب قانون و عدالت لهستان، آنچه را که به گفته وی اولویت قائل نشدن به امور دفاعی در دولت قبلی بود با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های اخیر مقایسه کرد.

دودا گفت: ۸ سال گذشته زمان بازسازی ارتش لهستان بود در حالی که پیش از آن ما وضعیتی معکوس داشتیم و بر اثر سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت‌های پیشین حاکم بر این کشور، ارتش لهستان روز به روز در حال کوچک‌تر شدن بود.

داریوش گاورونسکی کارگر ۵۶ ساله‌ای که از شهر دبنو واقع در غرب لهستان به ورشو سفر کرده بود تا این رژه نظامی را تماشا کند، گفت: دیدن رژه نظامیان این احساس بسیار خوب را به ما می‌دهد که چیزی برای دفاع از خود داریم، من شخصا با دیدن رژه امروز نظامیان لهستان احساس امنیت می‌کنم.

با این حال قانونگذاران مخالف، دولت را متهم می‌کنند که ارتش را به ابزاری برای دست یافتن به منافع سیاسی خود تبدیل کرده است.

مارسین کیروینسکی یک قانونگذار از حزب لیبرال اپوزیسیون پلتفرم مدنی (PO) در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آرزو می‌کنم شما (سربازان) هرگز مجبور نباشید زمینه‌ای برای نفرت سیاسی فراهم کنید.

به نوشته رویترز، در این رژه نظامی، بالگردهایی شامل بلک هاوک و جت‌هایی از جمله جت‌های اف-۱۶ و اف آ-۵۰ در آسمان ورشو به پرواز درآمدند.

سایر تجهیزات نمایش داده شده شامل تانک‌های آبرامز خریداری شده از ایالات متحده، تانک‌های کی۲ کره جنوبی و هویتزرهای خودکششی کی۹ و همچنین سامانه‌های هیمارس، سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت و خودروهای زرهی پیاده نظام لهستانی بورسوک بود.

به گزارش ایرنا، ماریوش بلاشژاک وزیر دفاع لهستان، روز یکشنبه گفته بود که رژه روز سه‌شنبه با رژه‌های قبلی متفاوت خواهد بود چراکه در این رژه روند نوسازی تجهیزات نظامی این کشور رونمایی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید