رازهایی که پکن از چشم دنیا پنهان می‌کند

نسخه چین برای اتفاقات شوم: چشمتان را ببندید!

کدخبر: ۵۹۲۵۲۳
اقتصادنیوز: نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصادی چین پرداخت.
نسخه چین برای اتفاقات شوم: چشمتان را ببندید!

به گزارش اقتصادنیوز با کاهش  رشد اقتصادی  و افزایش نگرانی‌های جهانی، پکن در آخرین تلاش برای کم‌جلوه‌دادن روندهای منفی اقتصادش، انتشار آمار بیکاری جوانان را متوقف کرد.

خبر مهم درباره پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

نسخه چین برای اتفاقات شوم: چشمتان را ببندید

اکوایران در این باره گزارش داد به نوشته نیویورک تایمز، روز سه‌شنبه، چین اخبار اقتصادی بدی را منتشر کرد؛ اما آمار‌های رسمی نبود که جلب توجه کرد. هفته‌ها پس از رسیدن درصدی بیکاری جوانان به رکورد ۲۱.۳ در ماه ژوئن، پکن اعلام کرد که انتشار این آمار متوقف می‌کند.

پاسخ ایران به 2 پیشنهاد مهم برای احیای برجام/ خواسته‌های پنهان تهران و واشنگتن چه بود؟

ممکن است این تصمیم موقتی باشد، اما تنها دانستن آنچه در کشور اتفاق می‌افتد را برای سرمایه‌گذاران سخت‌تر می‌کند و شاید هدف همین باشد. سهام هنگ کنگ و شانگهای دوباره کاهش یافت، اما بر خلاف روز دوشنبه، خسارت به سراسر آسیا سرایت نکرد.

نقشه امیرعبداللهیان جنجال به پا کرد+ عکس

اقتصاد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان در یک رکود طولانی‌مدت قرار دارد. داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که خرده‌فروشی و تولید صنعتی به پیش‌بینی‌های ماه جولای نرسیدند. بانک مرکزی چین در روز سه‌شنبه نرخ معیار وام‌دهی را کاهش داد، اما این با محرک‌های بزرگی که سرمایه‌گذاران از زمان شروع رکود در ماه گذشته به آن امیدوار بودند، بسیار متفاوت بود.

این یک چالش برای رشد جهانی است. پیش از این، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود که چین در سال جاری ۳۵ درصد رشد جهانی را به خود اختصاص خواهد داد، اما این احتمال کمتر به نظر می‌رسد. کندی رشد همه چیز، از کالاها گرفته تا ساخت‌وساز را تحت تأثیر قرار داده است و برخی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی که در چین فعالیت می‌کنند نیز انتظار یک چرخش سریع را ندارند.

افزایش شفافیت به سرمایه‌گذاران بین‌المللی کمکی نمی‌کند. چین از زمان به قدرت رسیدن شی جین‌پینگ، آمارهای اقتصادی کمتری را منتشر کرده است. در ماه‌های اخیر، مقامات به اقتصاددانان چینی گفته‌اند که از بحث درباره روندهای منفی خودداری کنند. مقامات همچنین به کارگزارانی که بر روی عرضه‌های اولیه کار می‌کنند، دستور داده تا لحن خود را در مورد خطرات کشور ملایم کنند.

استیو سانگ، مدیر مؤسسه SOAS China Institute گفت که تمرکز شی بیشتر «چین‌محور» بوده و کمتر در مورد تأثیر تصمیماتش در سطح بین‌المللی فکر می‌کند. او به مقامات دستور داده که «داستان چین را به خوبی بیان کنند» و پنهان‌کردن اطلاعات منفی اقتصادی را راهی برای افزایش اعتماد در داخل می‌داند. اگرچه سرمایه‌گذاران خارجی این مسئله را برعکس تفسیر کنند.

اما اولویت‌های تجاری پکن را نیز نشان‌دهنده همین موضوع است. تمرکز بر پیشرفت‌های اقتصادی تحت رهبری شرکت‌های دولتی است. جورج مگنوس، عضو مرکز چین در دانشگاه آکسفورد و اقتصاددان ارشد سابق UBS گفت: «واداشتن شرکت‌های خصوصی برای کسب درآمد خوب است، اما آن‌ها باید خط حزب را دنبال کنند».

چین ضعیف یا چین قوی؟

آیا یک چین ضعیف خطرناکتر از یک چین قوی است؟ هفته گذشته، بایدن هشدار داد که چین به دلیل چالش‌های اقتصادی که دارد یک «بمب ساعتی تیک‌تاک‌کنان» است. او افزود: «این خوب نیست، زیرا وقتی افراد بد مشکلاتی دارند، کارهای بدی انجام می‌دهند». برخی از تندروها در واشنگتن می‌خواهند نظارت بر صندوق‌هایی را که در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزایش دهند.

سانگ خاطرنشان می‌کند که در هر صورت خطراتی وجود دارد. یک چین قوی، ثروتمند و قدرتمند تحت رهبری شی می‌خواهد نظم جهانی را تغییر دهد. یک دولت ضعیف، فقیر و بی‌ثبات نیز بدون توجه به عواقب کارهایش برای بقیه جهان، هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد تا در قدرت بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید