خبر مهم سخنگوی دولت درباره قیمت خودرو

کدخبر: ۵۹۴۸۲۲
اقتصادنیوز: سخنگوی دولت با بیان اینکه ما درآمدهای ارزی زیادی حاصل می‌کنیم اما این آمار محرمانه است، گفت: مشکلات بازار خودرو ناشی از کمبود عرضه نسبت به تقاضا بود که با افزایش تولید و واردات این مشکل نیز حل خواهد شد.
خبر مهم سخنگوی دولت درباره قیمت خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با اشاره به اینکه ما در دو سال به اندازه مصرف برق 9 استان افزایش تولید داشتیم، اظهار کرد: امسال قطعی‌های همیشگی برق شهری را نداشتیم و به همین نسبت صنایع هم رشد بیشتری داشتند.

پرداخت خسارت به این خریداران خودرو

وی یادآور شد: ما در حال رسیدن به فروش نفت به میزان قبل از تحریم هستیم، درآمدهای ارزی ما هم افزایش پیدا کرده، یعنی ما دیگر تراز تجاری بسیار مثبتی داریم، وقتی درآمدهای ارزی ما بیشتر از نیازهای ارزی مان باشد خود به خود نرخ ارز تثبیت می‌شود، ارز 28500 تومانی اینگونه تأمین می‌شود، یعنی بانک مرکزی منابع ارزی و مصارف ارزی خود را نگاه می‌کند و این گونه نرخ کارشناسی شده‌ای را ارائه می‌دهد و ارز را مدیریت می‌کند. خوشبختانه ما امروز به نسبت شرایط تحریمی منابع و درآمد ارزی خوبی داریم.

سخنگوی دولت سیزدهم در ادامه تصریح کرد: ما در همین دولت هواپیماهای زیادی خریدیم اما نمی‌توانیم آنها را بگوییم، چون مسیر خریدمان لو می‌رود، ما درآمدهای ارزی زیادی حاصل می‌کنیم، اما این آمار محرمانه است، بحث درون خانوادگی و بیرون خانوادگی در حوزه بین‌الملل تفاوت بسیاری دارد که ما خیلی آن رعایت نمی‌کنیم و همین موضوع خسران‌های بسیاری برای ما در پی دارد.

وی در خصوص موضوع واردات واکسن نیز توضیح داد: در دولت قبل این موضوع مطرح شد که اگر می‌خواهید واکسن وارد شود باید شروط اف ای تی اف را بپذیرید، یعنی واردات واکسن که یک موضوع حقوق بشری است را منوط به قبول شروط دیگری کردند، اما در نهایت واکسن‌ها وارد شده و در 100 روز اول روی کار آمدن دولت جدید بیش از 100 میلیون دوز واردات واکسن داشتیم.

بهادری جهرمی در خصوص معطلی‌های گمرکی نیز گفت: بخش‌نامه‌های گمرکی 40 درصد و معطلی‌های گمرکی 15 روز کاهش پیدا کرده، حرف من این نیست که مشکلات در گمرک و ورودی‌ها از بین رفته بلکه مقصودم این است مشکلات کمتر شده، همان طور که در زمینه تورم، ما در مسیر حل تورم و معضلات قرار گرفتیم، اگر بدانیم مسیرغلط است آن را درست می‌کنیم، اما گاهی آدرس‌های غلط می‌دهند و سعی دارند ما را هم به اشتباه بیندازند، در اصل، مسیر رو به جلوست، نه اینکه مشکلات حل شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه اصلی دولت در حوزه قیمت‌ها تا پایان سال، تثبیت بازارهاست، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های ما هم تثبیت نرخ دلار است که عوامل جانبی و فضای روانی اثرگذاری بر نرخ دلار نداشته باشد. همچنین دولت برای تأمین کسری بودجه که ناشی از ناترازی بانک‌هاست، اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار داده است که انشاءالله به این واسطه شاهد تثبیت نسبی در نرخ‌ها خواهیم بود،  اما چون کشور ما کشوری تورمی است، به تدریج باید این تثبیت صورت بگیرد.

سخنگوی دولت در خصوص تثبیت قیمت‌ها در بازار خودرو نیز گفت: مشکلات بازار خودرو ناشی از کمبود عرضه نسبت به تقاضا بود که با افزایش تولید و واردات این مشکل نیز حل خواهد شد، همه باید برای حل مشکلات دست به دست هم دهیم و با افزایش خودرو انشاءالله بازار تثبیت‌شده‌ای خواهیم داشت. در زمینه واردات خودروی کار کرده هم یک لایحه دو فوریتی تقدیم مجلس کردیم، قانون اصلاح و نهایی شد و آیین‌نامه را نیز وزارت صمت تدوین کرد، چون دولت مصرّ است آئین‌نامه حتما به زودی نهایی شده و بازار رقابتی ‌شود. البته در این دو سال هم خودروهایی که استاندارد پایینی داشتند از خط تولید خارج کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید