درباره عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو؛

سفر قریب‌الوقوع هیاتی از تشکیلات خودگردان به عربستان

کدخبر: ۵۹۶۱۳۱
اقتصادنیوز: هیاتی از مسوولان تشکیلات خودگردان فلسطین برای گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو به عربستان سفر می‌کند.
سفر قریب‌الوقوع هیاتی از تشکیلات خودگردان به عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، منابع فلسطینی و آمریکایی اعلام کردند که بریت مک‌گورک مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه طی هفته جاری راهی عربستان خواهد شد.

پایگاه خبری عبری زبان والا به نقل از منابع فلسطینی و آمریکایی گزارش داد که هیاتی از تشکیلات خودگردان هم قرار است برای گفت‌وگو و تبادل نظر با مک‌گورک در مورد امتیازات احتمالی به فلسطینیان در صورت عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به ریاض سفر کند.

گام جدید اسرائیل و بحرین در مسیر عادی سازی روابط

دولت آمریکا بر این باور است که در صورت دستیابی فلسطینی‌ها به امتیازاتی در نتیجه توافق عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی، احتمالا اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا بخش‌هایی از قرارداد امنیتی و نظامی بین آمریکا و عربستان را بپذیرند.

روزنامه «تایمز اسرائیل»، هدف سفر هیأت یاد شده به ریاض را زمینه چینی عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی دانست چرا که به ادعای این روزنامه، واشنگتن به دنبال میانجیگری در یک سازش مسالمت‌آمیز است.

هفته گذشته نیز سه مقام صهیونیست به تایمز گفته‌اند که تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال اقداماتی است که بتواند در کنار سازش عربستان با صهیونیست ها، کشور فلسطین را تأسیس کند.

برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان همچنان موانع زیادی وجود دارد. عربستان سعودی در ازای عادی سازی از واشنگتن سه خواسته دارد: تضمین امنیتی مشابه ناتو، حمایت از توسعه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز و غیر نظامی و کاهش محدودیت در زمینه فروش تسلیحات.

گمانه زنی برای توافق عربستان و اسرائیل درحالی است که تاکنون رژیم تل آویو با موضوع انرژی هسته‌ای صلح آمیز سعودی‌ها مخالفت کرده است.

از سوی دیگر، بسیاری از مقامات بلندپایه اسرائیل نسبت به دردسترس نبودن توافق سازش میان این رژیم و ریاض ابراز بدبینی کردند.

در همین راستا، ژنرال ایتان دانگوت، هماهنگ‌کننده پیشین عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری ۱۸ مردادماه با صراحت اعتراف کرد: هرکس فکر کند عربستان بدون حل‌وفصل مسأله فلسطین نسبت به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام خواهد کرد، «متوهم» است.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد که در صورت مخالفت طرف فلسطینی با تسهیلات و امتیازات احتمالی، سخت است که دولت آمریکا بتواند سناتورهای دموکرات را برای امضای چنین قراردادی با عربستان مجاب کند.

از طرفی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرده است که مخالف هرگونه امتیازدهی به فلسطینیان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۳ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید