سقوط چین؛ فرصت یا تهدید؟

هراس جهان از چین زخمی!/ مرثیه ای برای پایان قدرت اژدهای زرد

کدخبر: ۵۹۶۳۰۰
اقتصادنیوز: رکود اقتصادی چین که ماحصل متغیرهای داخلی و فرامرزی است برای غرب بالاخص آمریکا هم به سان فرصت است و هم تهدید. هرچند گروهی از ناظران براین باورند که چین زخمی می تواند ترسناک تر باشد.
هراس جهان از چین زخمی!/ مرثیه ای برای پایان قدرت اژدهای زرد

به گزارش اقتصادنیوز، رکود اقتصادی چین طبیعتا موجب خواهد شد تا ایالات متحده و سایر اعضای گروه هفت درگیر چالش های ساختاری شده و در جریان رقابت های ژئوپلیتیکی در موضع ضعف قرار بگیرند.در همین راستا بسیاری از مقام های واشنگتن، رم، توکیو و سایر پایتخت‌ها که اخیرا و به شرط ناشناس بودن با بلومبرگ گفتگو داشتند، براین باورند که روایت اقتصادی غالبی که برای دهه‌ها جریان سرمایه در سراسر جهان را هدایت کرده، به سرعت در حال تغییر است.

هراس از رکود اقتصاد چین

جو بایدن زمانی اقتصاد چین را به بمب ساعتی تشبیه کرد و اخیرا جینا ریماندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، تاکید کرد که به واسطه عدم اعتماد سرمایه گذاران، پکن دیگر مامنی برای این گروه قلمداد نمی شود. همچنین ریچارد فونتین، مدیر اجرایی مرکز امنیت جدید آمریکا در واشنگتن  نیز بر این باور است که امروز جنس نگرانی ها تغییر کرده، بدین معنا که هراس از اقزایش قدرت چین به ترس از رکود اقتصاد این کشور و وضعیت جمعیتش تبدیل شده است.

چنین دیدگاه هایی بی سر و صدا در دولت بایدن در حال رشد است. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا ژوئن و در آستانه سفرش به پکن در مصاحببه با بلومبرگ نیوز جمعیت رو به کاهش چین را چالشی رشد و سرمایه گذاریخواند و به مشکلات دیگری مانند افزایش بیکاری جوانان و چالش املاک و مستغلات اشاره کرد. مقام های آمریکایی براین باورند که چین با نادیده گرفتن توصیه ها مبنی بر باز کردن درهای اقتصاد خود مرتکب اشتباه شده، به باورشان چالش های طولانی ترمزی برای رشد این کشور است. والی آدیمو معاون وزیر خزانه داری آمریکا در این باب به بلومبرگ گفت: چینی ها محیط کمتر مساعدی را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی و شرکت های خارجی ایجاد می کنند.

249431

مرثیه ای برای سقوط

همزمان اعضای گروه این سوال را از خود می پرسند که چگونه مشکلات اقتصاد 18 تریلیون دلاری به بازارهایشان ضربه خواهد زد. برخی نگران هستند که اگر مهم‌ترین محرک رشد جهان بیش از این درگیر رکود شود، به چشم‌اندازی متزلزل حاکم، ضربه ای جدی خواهد جدی خواهد زد.بی دلیل نیست که نشریه فارن افرز، مقاله ای چون مرثیه برای پایان معجزه رشد چین و آغاز رکودش نوشته است.با این همه اعضای گروه هفت تاکید دارند که تدام کندی رشد چین قابل پیش بینی نیست، زیرا این کشور دارای منابع مالی لازم برای تحریک اقتصاد خود و جلوگیری از فروپاشی است. پکن تقریباً هر روز برای حمایت از بخش املاک پلن هایی ارائه می دهد و اخیار اعلام کرد که قصد دارد ارز خود را تقویت و معافیت‌های مالیاتی برای متصدیان را افزایش دهد. اما «شی» و مقام های اقتصادی این کشور تاکنون از توسل به محرک‌های همه جانبه خودداری کرده‌اند زیرا به دنبال ترک اعتیاد کشور به بدهی‌های ناپایدار هستند.

GettyImages-1456274892

فرصت یا تهدید؟

داده های اقتصادی بلومبرگ نشان می دهد که اقتصاد ایالات متحده اخیرا با کمک نرخ دلار، شکاف بزرگ تری نسبت به چین باز کرده و این روندی است که به نظر می رسد ادامه خواهد داشت. با این حال، مقامات آمریکایی، اروپایی و ژاپنی اصرار دارند که دلیلی برای پیروزی وجود ندارد، زیرا آنها با چالش‌های خود روبرو هستند و از تاثیر کاهش تقاضای چین بر اقتصاد جهانی و شرکت‌های خود نگران.مقام های واشنگتن و پایتخت های اروپایی اصرار دارند که کاهش رشد چین تاییدی بر تلاش های پس از همه گیری آن ها برای کاهش وابستگی به نیروگاه صادراتی و بررسی مجدد سیاست های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی شان است. به باور آنها چین همچنان یک چالش بزرگ در بسیاری از بخش های استراتژیک است و احتمالا برای سال های آینده نیز چنین خواهد بود. این بدان معناست که آنها برای تقویت زنجیره‌های تامین جایگزین با سیاست‌های صنعتی تقویت‌شده خود، پیش‌روی خواهند کرد.

CHINA-POLITICS-CONGRESS-103159

چین ضعیف، تهدید است!

گروهی از تحلیلگران براین باورند که کاهش رشد چین ماحصل بی میلی پکن از انجام اصلاحات اساسی و کاهش اهمیت بخش دولتی است.وندی کاتلر، مذاکره‌کننده تجاری ارشد سابق آمریکا در این باب گفت: ما شاهد یک آمریکای خوش‌بین و صادقانه بگوییم چینی هستیم که دوباره با رگبار کاملی از مشکلات اقتصادی مواجه شده. به باورش، آمریکا نباید در اینجا به سینه بکوبد. رکود چین ممکن است رقابت را تضعیف کند.اقتدار چین مدت‌هاست که بر اساس رشد اقتصادی اش تعریف شده است. حال چین با رشد اقتصاد کندتر به معنای تقاضای کمتر برای کالاها و سایر واردات است و ممکن است منجر به سرمایه گذاری و نفوذ چین با محوریت ژئوپلیتیک اندک در مناطقی مانند آفریقا شود.این وضعیت به معنای چینی است که به عنوان شریک اقتصادی در جهان ثروتمند، قدرت کمتری دارد. برخی از مقامات ایالات متحده رکود اقتصادی را به عنوان کمک به تلاش های خود برای متقاعد کردن برخی از متحدان اروپایی جهت دور شدن از چین می دانند.

در این میان هستند گروهی که هشدار می دهند در صورتی که چین سریعتر از آنچه که در حال حاضر تصور می شود توان رشد اقتصادی خود را پیدا کند، موازنه استراتژیک به سرعت تغییر خواهد کرد.به باورشان چین زخمی می‌تواند نیروهای خارجی و رقبایی چون ایالات متحده را درگیر مشکلات اقتصادی و تنش های بیشتری کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، پیشتر با این استدلال که ایالات متحده به دنبال کاهش سرعت رشد اقتصاد چین یا تضعیف این روند نیست، تلاش کرد تا از هرگونه تلاش چین برای مقصر دانستن سیاست های ایالات متحده برای کندی آن جلوگیری کند. چرا که رهبران واشنگتن به خوبی می دانند که «اقتصاد راکد چین می‌تواند پکن را به سمت نوسانات ژئوپلیتیکی بیشتر سوق دهد».

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید