برای تامین یک میلیون تن غلات؛

یک توافق مهم بین روسیه و ترکیه

کدخبر: ۵۹۶۵۸۷
اقتصادنیوز: معاون وزیر خارجه روسیه از توافق اولیه بین این مسکو و آنکارا برای تامین یک میلیون تن غلات خبر داد.
یک توافق مهم بین روسیه و ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، الکساندر گروشکو اعلام کرد که روسیه و ترکیه در مورد تامین یک میلیون تن غلات به توافق اولیه دست یافته‌اند و به زودی بررسی جزئیات فنی را آغاز خواهند کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، گروشکو گفت: توافقات اولیه حاصل شده است و ما انتظار داریم در آینده نزدیک با همه طرف‌ها تماس‌هایی برای توسعه همه جنبه‌های فنی تامین غلات داشته باشیم.

معمای رابطه پوتین و اردوغان برای غرب

وی افزود: یکسری مسائل از جمله خدمات لجستیکی و مالی و بسیاری دیگر و همچنین مسیرها، کشورهای مقصد و حجم غلات باید مورد بحث قرار گیرد.

پیش تر دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفته بود توافق غلات فرایندی چندجانبه است که در حال حاضر به دلیل موضع کشورهای غربی که مدت‌هاست از اجرای شرایط طرح غلات دریای سیاه خودداری می‌کنند، غیرممکن است.

مسکو ۱۷ جولای (۲۶ تیرماه) تمدید توافق صادرات غلات اوکراین را رد کرد و گفت که "در صورت اجرای بخش روسی آن، آن را تمدید خواهد کرد. "

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کشورهای غربی را متهم کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد، غربی‌ها به مفاد این توافق عمل نکردند.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با پیشنهاد ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

مذاکرات مهم وزیر خارجه ترکیه و دبیرکل ناتو

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و با وجود تلاش دولت ترکیه و دبیرکل سازمان ملل، دولت روسیه به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشورهای ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشورهای آفریقا رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید