افشاگری اطلاعات روسیه درباره نقشه ترور آمریکا

کدخبر: ۵۹۶۶۸۳
اقتصادنیوز: روسیه فاش کرد که آمریکا به دنبال مجریان احتمالی برای ترور اعضای کادر جدید رهبری در نیجر است.
افشاگری اطلاعات روسیه درباره نقشه ترور آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، از المیادین، سرویس اطلاعاتی وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه با انتشار گزارشی فاش کرد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به دنبال مجریان احتمالی برای ترور اعضای رهبری جدید در نیجر هستند.

بر اساس این گزارش، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برای حفظ منافع خود به رویه حذف رهبران مخالف خود در آفریقا بازگشته‌اند.

گزارش مذکور می‌افزاید: آمریکایی‌ها از دهه ۱۹۶۰ عمداً تلاش کردند تا قاره آفریقا را از شر رهبران ملی‌گرای قوی پاکسازی کنند. سازمان سیا به ویژه در ترور «پاتریس لومومبا» در کنگو و سرنگونی دولت او دست داشت. سیا همچنین در سرنگونی دولت «کوامه نکرومه» در غنا و دستگیری «نلسون ماندلا» در آفریقای جنوبی نقش داشت. سیا چنان وحشیانه و سرکشانه عمل کرد که «لیندون جانسون» رئیس جمهور وقت آمریکا، آن را یک «شرکت منفور کشتار» خواند.

ادعای روسیه درباره انهدام 41 پهپاد ارتش اوکراین/ چند نظامی کشته شدند؟

سازمان اطلاعات خارجی روسیه تأکید کرد که آمریکا از وضعیت نیجر راضی نیست و واشنگتن نه تنها به این فکر می‌کند که چگونه روند تبدیل آفریقا به یکی از مراکز قدرت در جهان چند قطبی را کاهش دهد که برای غرب خطرناک است، بلکه به تصرف میراث فرانسه در منطقه استراتژیک و مهم ساحل آفریقا فکر می‌کند.

آمریکا از کودتا در نیجر می ترسد، زیرا این یازدهمین کشور در زنجیره کشورهای آفریقایی است که پس از حمایت از بورکینافاسو در سال گذشته شاهد نفوذ روسیه از طریق گروه واگنر است.

واشنگتن همچنین از امنیت پایگاه پهپادی که در سال ۲۰۱۴ در شهر «آگادز» در شمال نیجر به بهانه مبارزه با تروریسم توسط گروه‌های مسلح در غرب آفریقا ایجاد کرده بود، نگران است.

گفتنی است که نظامیان ارتش نیجریه در ۲۷ ژوئیه از برکناری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور و بازداشت وی در محل اقامتش، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع رفت و آمد خبر دادند و اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند به حکومت او پس از وخامت اوضاع امنیتی و سو مدیریت اقتصادی در کشور، پایان دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید