احتمال دخالت چین و روسیه در انتخابات کانادا

کدخبر: ۵۹۶۷۵۳
اقتصادنیوز: اوتاوا اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره دخالت ادعایی چین، روسیه و کشورهای دیگر در انتخابات فدرال کانادا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ که به پیروزی مجدد لیبرال‌ها منتهی شد، آغاز کرده است.
احتمال دخالت چین و روسیه در انتخابات کانادا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  دومینیک لوبلان وزیر امنیت عمومی کانادا پنجشنبه گفت که ماری ژوزه هوگ قاضی دادگاه استیناف کبک ریاست تحقیقات را بر عهده دارد و مورد حمایت احزاب اپوزیسیون نیز قرار گرفته است.

لوبلان افزود: دخالت خارجی در نهادهای دموکراتیک کانادا غیرقابل قبول است. چین تنها بازیگر خارجی نیست که بدنبال تضعیف نهادهای دموکراتیک کانادا و دموکراسی‌های غربی است. این چالش مختص کانادا نیست.

منابع اطلاعاتی کانادا سال جاری میلادی مدعی شدند که چین برای حمایت از لیبرال‌ها و شکست سیاستمدارانی محافظه‌کارانی که مخالف پکن هستند، تلاش کرده بود.

یک منبع نزدیک به جاستین ترودو نخست وزیر کانادا پیشتر گفته بود که تحقیقات درباره دخالت خارجی در انتخابات این کشور علنی نخواهد بود. اما اپوزیسیون وی را به تلاش برای لاپوشانی متهم کرد.

لوبلان که همزمان وزیر نهادهای دموکراتیک است، گفته که تحقیقات دولت کانادا اتهامات مرتبط با دخالت ادعایی چین، روسیه، ایران و هند درباره انتخابات فدرال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ را بررسی می‌کند.

روابط اوتاوا و پکن در سال ۲۰۱۸ بشدت تیره شد، یعنی زمانی که کانادا منگ وانژو مدیر ارشد مالی شرکت هواوی را به درخواست آمریکا و با اتهام کلاهبرداری بازداشت کرد.

چین نیز در واکنش به این اقدام مایکل کووریگ دیپلمات سابق و مایکل اسپاوور کارآفرین کانادایی را بازداشت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید