گزارش گروسی به شورای حکام :

هیچ پیشرفت جدیدی در اجرای بیانیه 4 مارس تهران وجود ندارد!

کدخبر: ۵۹۷۴۷۷
اقتصادنیوز: رافائل گروسی، در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس به تشریح اقدامات ایران در زمینه پرونده هسته‌ای پرداخت.
 هیچ پیشرفت جدیدی در اجرای بیانیه 4 مارس تهران وجود ندارد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل اکوایران دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی خود برای اعضای نشست گفت: «همانطور که می‌دانید، راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام تحت تأثیر تصمیم ایران در فوریه 2021 برای توقف کامل اجرای تعهدات هسته‌ای خود تحت برجام قرار گرفته است. این وضعیت با تصمیم بعدی ایران برای حذف تمام تجهیزات نظارتی و نظارتی مرتبط با برجام تشدید شد. بیش از دو سال و نیم از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی ایران و بنابراین از ارائه اعلامیه های به روز شده و از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی به سایت ها و مکان های دیگر در ایران بود، می گذرد».

او همچنین درباره گزارش اژانس در مورد توافقنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران گفت: «من متاسفم که هیچ پیشرفت دیگری در اجرای فعالیت های تعیین شده در بیانیه مشترک که در 4 مارس در تهران امضا شد، حاصل نشده است. ایران همچنین باید توضیحات فنی معتبری را برای حضور ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای مرتبط و یا تجهیزات آلوده مطلع کند. ضمنا همچنان نیاز به رفع اختلاف در ارزیابی تعادل مواد هسته‌ای مربوط به تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) و اجرای کد 3.1 اصلاح شده دارد».

او در ادامه گفت: «این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.من از ایران می‌خواهم که به طور جدی و پایدار با آژانس در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید