تداوم اصلاحات در کشورهای عربی

شورای همکاری خلیج فارس در یک قدمی انقلاب فرهنگی؟/گذار از تبعیض جنسیتی!

کدخبر: ۵۹۷۴۷۹
اقتصادنیوز: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بخش عمده ای از حوزه ها، مانند حوزه زنان اصلاحات کلیدی را رقم زده‌اند؛ اصلاحاتی که موجب شده تا فضا برای مانور در عرصه‌های بین‌المللی برای این گروه از بازیگران تا حدودی هموار شود.
شورای همکاری خلیج فارس در یک قدمی انقلاب فرهنگی؟/گذار از تبعیض جنسیتی!

به گزارش اقتصادنیوز ، ناظران می‌گویند هدف چشم انداز 2030 عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بهبود استاندارد زندگی مردم در کشورها و تنوع بخشیدن به اقتصاد است. یکی از حوزه هایی که به واسطه اصلاحات انجام شده پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرد، مشارکت اقتصادی زنان است. حمایت از مشارکت اقتصادی زنان در چشم اندازهای تعریف شده توسط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حیاتی بود. بنابراین برداشتن موانع قانونی اصلاح مهمی بود که انجام شد. عربستان و امارات در خط مقدم این جنبش قرار داشته اند و تغییرات قانونی پیشگامانه ای را رقم زدند تا موانع را برای زنان و پیوستنشان به فعالیت های اقتصادی بردارند.

خیز اعراب برای پایان تبعیض جنسیتی

عربستان سعودی بین سال های 2019-2020  مجموعه اصلاحاتی را اجرایی کرده و قانون وضعیت مدنی، قانون کار و قوانین دسترسی به منابع مالی را ارائه کرد. نتایج نشان می دهد که مشارکت زنان به عنوان نیروی کار  از 22 درصد در سال 2019 به تقریبا 37 درصد افزایش یافته که از هدف 30 درصد تعیین شده توسط چشم انداز عربستان سعودی 2030 فراتر رفته است. امارات نیز در تلاش برای از بین بردن موانع قانونی برای زنان و حرکت به سمت اکوسیستم خنثی جنسیتی پیشگام بوده است. امارات متحده عربی فرصت های اجتماعی، آموزشی و اقتصادی بسیاری را برای زنان تعریف کرد و بالاترین نرخ مشارکت زنان در خاورمیانه و شمال آفریقا با 55 درصد همراهی دارد.

امارات در این حزوه به سان رهبر منطقه ای ایفای نقش کرده. بحرین نیز در چندین جبهه فعال بوده تا زنان به سهولت به عنوان بخشی از فعالان اقتصادی این کشور فعالیت داشته باشند. کویت قانونی را برای مبارزه با خشونت خانگی و همچنین ممنوعیت تبعیض جنسیتی و آزار جنسی در محل کار در سال های 2020 و 2021 تصویب کرد.در حوزه‌های دیگر، شورای همکاری خلیج فارس نه تنها بر مقوله زنان، بلکه بر توانمندسازی مردم و سرمایه انسانی اش متمرکز است. مشارکت شورای همکاری خلیج فارس در توسعه انسانی  به طور قابل ملاحظه ای سیستم های بهداشت، آموزش، حمایت اجتماعی و مشاغل را تقویت کرده است.

saudi-arabia-medina

 خلیج فارس در مدیریت درمان رکورد زد!

یکی از نتایج اصلاح بازار کار بهبود  وضعیت سلامت و ارتقای آن به بیش از 37 درصد است. آنگونه که مدرن دیپلماسی نوشته، کمک‌های فنی بانک جهانی به افزایش سعودی‌سازی نیروی کار بهداشتی، افزایش شایستگی‌های پرستاری، تقویت زنجیره تامین دارویی، و توسعه و اجرای خرید استراتژیک در بخش بهداشت کمک کرد. در این میان دستاورد قابل توجه دیگر قرار دادن بیماری‌های واگیردار (NCD) در دستور کار توسعه عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بود، زیرا این بیماری‌ها چالش بزرگ بهداشتی و عامل اصلی مرگ و میر هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دنیا ثابت کرده اند که در بهره برداری از فن آوری و مدیریت بحران های منطقه پیشرو هستند. خلیج فارس در طول همه گیری کووید-19 برای مبارزه با این بیماری تلاش کرد. کووید-19 شوک دوگانه ای برای منطقه بود، چرا که به واسطه اش قیمت نفت کاهش یافت و این رخداد بر درآمدهای مالی تاثیر گذاشت. علاوه بر این،اختلالات ناشی از بیماری همه گیر باعث توقف فعالیت های اقتصادی عمومی شد.بیمارستان مجازی سها در عربستان مرکز درمانی با اهمیت در منطقه است که از پیشرفت فن آوری و ادغامش با بخش بهداشت استفاده می کند. این نشان می دهد که چگونه پلتفرم های دیجیتال مدرن می توانند خدمات بهداشتی را به طور قابل توجهی گسترش دهند.

dossier_golfo_vision

بخش مهمی از رشد و تنوع اقتصادی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به گردشگری مرتبط است؛ حوزه ای که بازیگران این منطقه برای شکوفایی اش بسیار تلاش کردند. در همین راستا بانک جهانی نیز مستقیما با برخی از سایت‌های پیشرو میراث فرهنگی و گردشگری عربستان و آژانس‌های مربوطه مانند کمیسیون سلطنتی الولا و اداره توسعه دروازه دیریه همکاری کرد تا به پیشبرد این توسعه کمک کند. بانک جهانی از این نهادها برای تضمین پایداری فضایی، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی توسعه مناطق گردشگری الولا و دیریه حمایت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید