تحریم‌های موشکی ایران لغو نمی‌شوند!

بهانه جویی جدید اروپا علیه ایران!

کدخبر: ۵۹۸۱۷۸
اقتصادنیوز: اتحادیه اروپا خلاف مفاد برجام اعلام کرد که تحریم های موشکی ایران را ادامه خواهد داد.
بهانه جویی جدید اروپا علیه ایران!

به گزارش اقتصادنیوز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت بریتانیا، فرانسه و آلمان به اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران را حفظ خواهند کرد.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک که در سال 2015 امضا شد، قرار بود تحریم‌های موشکی علیه ایران در اکتبر امسال پایان یابد.

اکوایران در این باره نوشت: بنابر گزارش رویترز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام اعلام کرده‌اند ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق هسته‌ای پای‌بند نبوده و معتقدند که این موضوع از طریق مکانیسم حل اختلاف برجام حل نشده است.

ایران در ماه مه ۲۰۱۹ و یک سال بعد از خروج دولت آمریکا از برجام، به ‌صورت تدریجی تعهدات برجامی خود را کاهش داد. مذاکرات میان اعضای برجام و دولت جو بایدن برای احیای این توافق نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

آقای بورل که مسئول هماهنگی مذاکرات میان اعضای برجام و آمریکا است می‌گوید بریتانیا، فرانسه و آلمان به اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که قصد ندارند تحریم‌های موشکی علیه ایران را لغو کنند.

خبرگزاری رویترز در ماه جولای به نقل از چهار منبع مطلع گزارش داده بود که دیپلمات‌های اروپایی به ایران اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه موشک‌های بالستیک ایران را تمدید کنند.

ایران از سال ۲۰۱۷ یک سری آزمایش‌های موشکی و ماهواره‌ای انجام داده است و اوایل امسال نیز از یک موشک بالستیک به نام «خیبر» با برد ۲۰۰۰ کیلومتر رونمایی کرد. آمریکا، فرانسه و بریتانیا آزمایش این موشک دوربرد را یک تهدید جدی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تلقی کرده‌اند.

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» بین ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۰ جولای ۲۰۱۵، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تأیید این توافق تصویب کرد.

در یکی از پیوست‌های این قطعنامه، از ایران خواسته شده بود که از انجام هر گونه فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل بار هسته‌ای را دارند، خودداری کند.

منابع اروپایی به رویترز مدعی شده‌اند که تحریم‌های موشکی ایران به سه دلیل ادامه خواهد یافت؛ «استفاده [ادعایی] روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، و نهایتا محروم کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای با توجه به عدم پای‌بندی تهران به برجام».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید