هشدار مهم آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به مسکو و پیونگ‌یانگ

کدخبر: ۵۹۸۱۸۱
اقتصادنیوز: آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به سفر اخیر رهبر کره شمالی به مسکو واکنش نشان دادند.
هشدار مهم آمریکا، کره جنوبی و ژاپن  به مسکو و پیونگ‌یانگ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا بر اساس بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی منتشر کرد، مشاوران امنیت ملی ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن به‌طور مشترک در مورد نقض احتمالی تحریم‌های بین‌المللی توسط کره شمالی و روسیه هشدار دادند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در این بیانیه آمده است که مشاوران امنیتی این ۳ کشور عصر پنجشنبه (به وقت محلی) برای بحث در مورد نشست اخیر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و چشم‌انداز امنیتی منطقه طی یک تماس تلفنی، تشکیل جلسه دادند.

در این بیانیه با اشاره به تاکید مشاوران امنیت ملی ۳ کشور مبنی بر اینکه هم کره شمالی و هم روسیه موظف به پایبندی به قطعنامه‌ها و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، به ویژه موارد مربوط به تجارت تسلیحات و همکاری‌های نظامی هستند، آمده است: زیر پا گذاشتن این تعهدات از سوی هر یک از این ۲ کشور پیامدهای روشنی به دنبال خواهد داشت.

این بیانیه می‌افزاید: علاوه بر این، روسای امنیتی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بر مسئولیت بیشتر روسیه به عنوان عضو دائمی شورای امنیت برای تبعیت از قطعنامه‌های این شورا تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، هر ۳ کشور نسبت به گفت وگوهای بین رئیس جمهور روسیه و رهبر کره شمالی که شامل موضوعات مرتبط با همکاری نظامی از جمله توسعه موشک‌های بالستیک قاره پیما، علیرغم هشدارهای مکرر جامعه بین‌المللی بود، ابراز نگرانی کردند.

در پایان این بیانیه آمده است: مشاوران امنیت ملی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن همچنین در مورد نیاز به افزایش همبستگی بین کشورهای متبوع خود برای نظارت بر تجارت تسلیحات و همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه، توسعه اقدامات متقابل و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه به توافق رسیدند.

به نوشته خبرگزاری سی‌ان‌ان، پوتین روز چهارشنبه با کیم در روسیه دیدار کرد اما مشخص نیست که آیا آنها در گفت وگوهای خود به توافقی دست پیدا کرده‌اند یا خیر.

به گزارش ایرنا، رهبر کره شمالی که با قطار ضد گلوله خود از طریق زمینی به روسیه سفر کرده، صبح چهارشنبه از پایگاه فضایی وستوچنی در یک‌هزار کیلومتری ولادی‌وستوک بازدید کرد.

در حالی که کیم در روسیه حضور دارد، ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که کره شمالی ۲ موشک بالستیک آزمایش کرده است.

رسانه رسمی کره شمالی گزارش داد که مقام‌های نظامی ارشد این کشور از جمله پاک جونگ چون ژنرال ارتش خلق کره و جو چون ریونگ رئیس دپارتمان صنعت مهمات، کیم را در سفر به روسیه همراهی کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید