انصار الله : موضع ایران در قبال یمن، متأثر از رابطه تهران و ریاض نیست/ به مذاکرات با عربستان خوش بین هستیم

کدخبر: ۵۹۸۳۷۰
اقتصادنیوز: عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران همواره رد هر گونه تجاوز به یمن بوده است و این موضع به هم‌گرایی این کشور با عربستان سعودی یا عکس آن ارتباطی ندارد.
 انصار الله : موضع ایران در قبال یمن، متأثر از رابطه تهران و ریاض نیست/ به مذاکرات با عربستان خوش بین هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، اخیرا جنبش انصار الله یمن اعلام کرد که مذاکرات با طرف سعودی به عنوان نماینده ائتلاف عربی برای پایان جنگ و تحقق صلح ادامه دارد و عربستان نه به عنوان واسطه بلکه به عنوان یکی از طرف‌های جنگ پای میز مذاکرات حضور دارد. این جنبش ابراز امیدواری کرده است که دو طرف به نتایج خوبی دست یابند و از چالش های پیش رو عبور کنند.

در همین زمینه «حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن به پرسش‌های مطرح‌شده در گفت‌وگو با ایلنا پاسخ گفت:

مسیر مذاکرات صلح با عربستان سعودی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا طبق انتظار پیش می‌رود؟

ما همچنان به نتایج مذاکرات جاری با طرف سعودی با میانجی‌گری عمان خوش‌بین هستیم، به ویژه در بعد انسانی که در دوره‌های قبل در صنعا و مسقط بر سر آن توافق شد. اگر مداخله آمریکایی‌ها که با اعمال فشار بر سعودی‌ها برای جلوگیری از اجرای این توافق و به شکست رساندن آن انجام شد نبود، اکنون ملت یمن از بسیاری از رنج‌ها عبور کرده بودند اما در حال حاضر محاصره همچنان ادامه دارد و مشکلات مرتبط با قطع حقوق‌ها، بسته شدن فرودگاه‌ها، محاصره بندر حدیده و تعلیق پرونده اسرا جاری است.

دو طرف یعنی جنبش انصارالله و ائتلاف عربی به رهبری عربستان چه شروطی را در این مذاکرات برای برقراری آتش‌بس و تحقق صلح وضع کرده‌اند؟

ما شروطی تعیین نکرده‌ایم، حقوقی که هیأت ملی مذاکره‌کننده یمن مطالبه می‌کند، شروط خوانده نمی شود بلکه حقوق انسانی و مشروع ملت یمن است و مردم ما حق آن را دارند که از نعمت امنیت، ثبات و استقلال برخوردار باشند و این حقوق، صرفا محدود و منحصر به جنبش انصارالله نیست بلکه برای همه شهروندان جمهوری یمن مطالبه می‌شود از جمله کسانی که در اراضی اشغالی کشور زندگی می‌کنند. به عنوان مثال ما خواستار پرداخت حقوق آنها از محل درآمدهای ثروت‌های حاکمیتی کشور هستیم که بخشی از آن در بانک ملی عربستان سعودی سپرده‌گذاری شده است.

آیا طرف یا طرف‌هایی در این مذاکرات نقش میانجی را ایفا می‌کنند یا مذاکرات بدون واسطه انجام می‌شود؟

برادران ما در سلطنت‌نشین عمان نقش میانجی را  در مذاکرات جاری بین کشورمان با عربستان سعودی به نمایندگی از کشورهای ائتلاف متجاوز ایفا می‌کنند.

Untitled

آیا عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان بر مسیر جنگ در یمن اثرگذار بوده است؟

موضع ما در جمهوری یمن از ابتدای تجاوز علیه کشور، موضع دفاعی بوده است اما همیشه آماده صلح عادلانه و شرافتمندانه بوده ایم حال آنکه دشمن همواره تلاش می‌کرد تا پایداری و دفاع مردم و مقاومت یمن را به حمایت و مواضع ایران نسبت دهد اما در حقیقت راه‌حل جنگ در دست کسانی بود که تجاوز را آغاز کردند و آن را ادامه دادند نه کسانی که از خود دفاع می کنند. موضع  جمهوری اسلامی ایران همواره رد هر گونه تجاوز به یمن بوده است و این موضع به هم‌گرایی این کشور با عربستان سعودی یا عکس آن ارتباطی ندارد.

آینده جنگ در یمن و آینده مردم این کشور را در سایه تحولات کنونی چگونه اریابی می‌کنید؟

مردم یمن در موضع و موقعیت دفاع از خود هستند. با این حال، «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن تصریح کرده است که دوره نه صلح و نه جنگ نباید ادامه یابد، به ویژه با افزایش رنج مردم یمن که هنوز در معرض محاصره و قطع حقوق قرار دارند و ثروت‌هایشان در اراضی ثروت‌خیز کشور توسط نیروهای خارجی غارت می‌شود. بنابراین دور جاری مذاکرات فرصتی برای عربستان سعودی به شمار می رود و هشدار می‌دهیم که اگر طرف مقابل تسلیم فشارهای آمریکا برای به شکست رساندن مسیر برقراری صلح شود، مرحله پس از مذاکرات مانند قبل آن نخواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید