چین از منطقه پا پس نمی‌کشد

افزایش جاه‌طلبی‌های اتمی اردوغان با دوپینگ اژدهای زرد!

کدخبر: ۵۹۸۶۶۰
اکوایران: چین مذاکرات راه‌اندازی سومین نیروگاه اتمی ترکیه را آغاز کرده‌است.
افزایش جاه‌طلبی‌های اتمی اردوغان با دوپینگ اژدهای زرد!

به گزارش اقتصادنیوز ، یکی از مقامات انرژی ترکیه اعلام کرد که توافق با چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید به زودی نهایی می‌شود. این تحولی مهم در انرژی هسته‌ای ترکیه و روابط این کشور با چین است.

سودای هسته‌ای اردوغان

به نوشته المانیتور، آلپارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه به خبرنگاران گفته که آنکارا در حال مذاکره با یک شرکت چینی در زمینه احداث نیروگاه هسته‌ای بوده و این توافق می‌تواند «در چند ماه آینده» نهایی شود. بلومبرگ گزارش داد که این خبر پس از بازدید مقامات چینی از محل احتمالی احداث این نیروگاه در نزدیکی مرز یونان و بلغارستان منتشر شده است.

3ZWJoeWPaV4b

اکوایران در ادامه این گزارش اورده است: انرژی هسته‌ای بخش مهمی از برنامه‌های انرژی ترکیه است. شرکت Rosatom (روس‌اتم)، غول انرژی روسیه در حال ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای این کشور به نام Akkuyu در استان جنوبی مرسین است. پروژه با چین احتمالاً سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، بیرقدار گفت که شرکت‌های کره‌ای و روس‌اتم برای ساخت دومین نیروگاه در دریای سیاه ابراز علاقه کرده‌اند. در ماه ژوئن نیز بیرقدار گفته بود که آنکارا در حال مذاکره با چین، روسیه و کره جنوبی برای ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه است.

ترکیه انرژی خود را از منابع مختلفی تأمین می‌کند. بر اساس گزارش اندیشکده انرژی Ember مستقر در لندن، گاز ۳۳ درصد از کل تولید برق ترکیه در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است که پس از آن، زغال‌سنگ با ۳۲ درصد، انرژی آبی با ۱۷ درصد و انرژی‌های تجدیدپذیر غیرآبی با ۱۸ درصد قرار دارند.

اتکای ترکیه به زغال‌سنگ بحث‌برانگیز است. آسوشیتدپرس گزارش داد که در ماه ژوئن، معترضان در جنگل جنوب غربی آکبلن در اعتراض به تخریب درختان برای ایجاد راه برای معدن زغال‌سنگ و همچنین آلودگی هوای تولیدشده تجمع کردند. در ژانویه، ترکیه طرح ملی انرژی را منتشر کرد که در آن تلاش‌های خود برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تشریح شده بود.

هیچ کریدوری بدون ترکیه!

اظهارات بیرقدار در روز پنجشنبه در بحبوحه بهبود روابط بین چین و ترکیه بیان شد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در اواخر ژوئن از آنکارا بازدید کرد و با رجب طیب اردوغان در مورد روابط اقتصادی و موضوعات دیگر گفت‌وگو داشت.

همچنین مخالفت ترکیه با کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا نیز قابل توجه است. این کریدور یک پروژه ریلی و کشتیرانی است که هدف آن پیوند آسیا، خلیج فارس و اروپا به منظور یکپارچگی اقتصادی بیشتر است. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حاشیه اجلاس سران گروه جی۲۰، یادداشت تفاهمی در مورد این کریدور امضا کردند. این طرح به طور کلی به عنوان مقابله به مثل ابتکار کمربند و جاده چین در نظر گرفته می‌شود. روز یکشنبه، اردوغان در جمع خبرنگاران از این کریدور که ترکیه را دور می‌زند، انتقاد کرد و گفت: «بدون ترکیه کریدوری وجود ندارد».

به سوی گرم کردن یک رابطه سرد

از سوی دیگر، جمهوری خلق چین به دلیل آزار و شکنجه اویغورهای استان سین‌کیانگ مورد انتقاد قرار گرفته است و روابط ترکیه و چین به دلیل حمایت ترکیه از جمعیت مسلمان آنجا تا حدودی سرد بوده است. عربستان سعودی، ایران و سایر کشورهای منطقه در قبال این موضوع سکوت کرده که ترکیه را به تنها حامی علنی اویغورهای مسلمان در خاورمیانه تبدیل کرده است.

چندین کشور در خاورمیانه به طور فعال در حال پیگیری طرح‌های هسته‌ای خود هستند. ایران در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود بوده و عربستان سعودی نیز در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای است. در سال ۲۰۲۰، امارات متحده عربی اولین نیروگاه هسته‌ای خود را افتتاح کرد. در حالی که اسرائیل در چند دهه پیش، یک تأسیسات هسته‌ای ساخته بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید