هاآرتص:

دستیابی به جاه طلبی اسراییل برای قطع ارتباط کرانه باختری با نوار غزه دشوار است

کدخبر: ۵۱۳۹۰۸
اقتصادنیوز: روزنامه اسرائیلی هاآرتص در پی ناکامی رژیم آپارتاید در دستیابی به اهداف خود در حمله اخیر به نوارغزه نوشت:با وجود برتری نظامی اسرائیل، بازدارندگی علیه گروه های فلسطینی کارساز نبوده و دستیابی به جاه طلبی اسرائیلی ها برای قطع ارتباط کرانه باختری با نوار غزه همچنان بسیار دشوار است.
دستیابی به جاه طلبی اسراییل برای قطع ارتباط کرانه باختری با نوار غزه دشوار است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی در سرمقاله خود می نویسد: پس از دو روز حمله، بمباران هوایی، تخریب منازل، شلیک ده‌ها موشک از غزه به اسرائیل و پناه گرفتن ساکنان سرزمین‌های اشغالی در پناهگاه‌ها، می‌توان گفت که «پیام جنبش جهاد به اسرائیل رسیده است».

این روزنامه خاطرنشان کزد: اسرائیل طبق معمول به صراحت اعلام کرد که هیچ تهدیدی برای جان شهروندان خود را تحمل نخواهد کرد. بدین ترتیب، یائیر لاپید نخست وزیر نخستین آزمون خود را پشت سر گذاشت و بار دیگر ثابت کرد که "چپ میانه" می تواند عملیات نظامی را مدیریت کند.

براساس این گزارش، میانجی های مصری به سرعت برای برقراری آتش بس به خدمت گرفته شدند و اکنون تنها کاری که باید انجام شود، اعلام پایان این دور از عملیات نظامی است.

اسرائیل پس از دستگیری بسام السعدی یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی که رسانه ای شد، خود را در رویارویی کنونی با جهاد اسلامی قرار داد و همین امر این جنبش را بر آن داشت تا برای مقابله با اسرائیل برنامه ریزی کند و همه چیز را به صورت تقریبا کامل بر شهرک‌نشینان اطراف نوار غزه ببندد.
از این رو، عملیات‌ نظامی که با نام‌های  «صبح صادق»، «تیغه حفاظتی» یا «ستون ابرها» نام گذاری می‌شود، اقداماتی هستند که در درجه اول هدفشان تضمین اعتبار دولت‌هایی است که دست به آن زده‌اند و بستری برای تبلیغات و وعده های توخالی است.

هاآرتص نوشت: چند نوبت درگیری های از این نوع نشان داد که به جای اقدامات خشونت آمیز در غزه، اقداماتی چون افزایش صدور مجوز کار، ورود کالا و مصالح ساختمانی از اسرائیل و مصر به غزه و انتقال پول برای پرداخت حقوق کارمندان و به طور مشخص دیپلماسی به مراتب بررای برقراری آرامش موفق‌تر است.

در پایان این گزارش آمده است: اسرائیل که اعلام کرد تاریخی برای پایان عملیات وجود ندارد، از تمام توان و قدرت خود برای پاسخ نظامی به جنبش جهاد اسلامی استفاده کرد، اما اکنون باید برای اجرای آتش‌بس و بازگرداندن زندگی عادی به شهرک نشینان اطراف نوار غزه به تلاش‌های دیپلماتیک مصر برای توقف درگیری بپیوندد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید