پایان اولتیماتوم ایران؛ ورود مشاور امنیت ملی عراق به اقلیم کردستان

کدخبر: ۵۹۸۸۵۴
اقتصادنیوز: با نزدیک‌شدن به پایان اولتیماتوم ایران برای خروج نیروهای معارض کرد از نزدیکی مرزها، مشاور امنیت ملی عراق در رأس یک هیئت امنیتی بلندپایه، جهت پیگیری اجرای این توافق امنیتی به اربیل رفت.
 پایان اولتیماتوم ایران؛ ورود مشاور امنیت ملی عراق به اقلیم کردستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میدل‌ایست نیوز، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در راس یک هیئت امنیتی بلندپایه به اربیل رفت. این سفر بنا به دستور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق انجام شد. هدف از این سفر پیگیری اجرای توافق امنیتی عراق و ایران است.

ایران فردا سه شنبه (۱۹ سپتامبر) را آخرین موعد برای اجرای این توافق امنیتی با عراق برای خلع سلاح گروه‌های معارض خود در اقلیم کردستان اعلام کرده است.

پیش از این، یک منبع آگاه در دولت اقلیم کردستان عراق گفت که حزب دمکرات کردستان ایران پس از سه دهه مقر اصلی خود در کویسنجق معروف به «قلعه دمکرات» را ترک کرده است.

تخلیه مقر اصلی حزب دمکرات کردستان ایران در حالی صورت می‌گیرد کە این حزب در روزهای گذشته از مواضع خود در مناطق کوهستانی «به‌ربزین»، «سه‌قه‌ر» و «هه‌لگورد» در نواحی مرزی اقلیم کردستان عراق با ایران، عقب‌نشینی کرده و نیروهای پیشمرگه خود را در عمق خاک اقلیم مستقر کرده بود.

به جز حزب دمکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان ایران و حزب کومله زحمتکشان کردستان نیز از مواضع خود در نواحی مرزی با ایران عقب کشیده‌اند. 

گروه‌های شبه‌نظامی کرد در مناطق کردنشین شمال عراق مستقر هستند و ایران آن‌ها را به اقدام علیه امنیت داخلی خود متهم می‌کند. از مهم‌ترین این گروه‌ها حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) و حزب کومله و حزب پژاک هستند که در مناطق سیدکان، سوران، سید صادق، خلیفان، قندیل، کویسنجق، حلبچه و رانیا در اقلیم کردستان عراق و به شمال استان اربیل و نیز شرق استان سلیمانیه حضور دارند.

ایران در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال گذشته این مناطق را هدف بمباران گسترده موشکی و پهپادی قرار داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید