فوری؛ حمله پهپادی به یک فرودگاه / چند نفر کشته و زخمی شدند؟

کدخبر: ۵۹۸۸۶۹
اقتصادنیوز: منابع عراقی از حمله به فرودگاه عربت در سلیمانیه واقع در منطقه کردستان عراق خبر دادند.
فوری؛ حمله پهپادی به یک فرودگاه / چند نفر کشته و زخمی شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، پایگاه خبری بغداد الیوم گزارش داد که یک پهپاد ناشناس این فرودگاه را هدف قرار داده، ولی جزئیات بیشتری درباره تلفات احتمالی آن منتشر نشده است.

کانال تلگرامی صابرین نیوز به نقل از منابع کُرد گزارش داد که در جریان این حمله، تا کنون، یک نفر کشته و شش نفر هم زخمی شده است. صابرین اما خبر داد که هنوز علت انفجار در این فرودگاه مشخص نیست.

یک مسئول امنیتی در کردستان هم گفت که این انفجار، چند کشته و زخمی بر جای گذاشته است، ولی مشخص نیست که انفجار ناشی از یک حادثه بوده است یا حمله تروریستی.

اولین واکنش فرمانده انتظامی گرگان به سقوط یک شی ناشناس

فرودگاه عربت در جنوب سلیمانیه قرار دارد و بزرگترین فرودگاه هواپیمایی سمپاش در سطح منطقه کردستان است. این فرودگاه در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده از سال ۲۰۱۷ به عنوان سومین فرودگاه کردستان و هفتیمن فرودگاه کشاورزی عراق شناخته شده است.

پیش از این نیز، در هجدهم شهریور ماه جاری، چند فروند پهپاد ارتش ترکیه روستایی در منطقه «ماوت» در استان سلیمانیه در اقلیم کردستان را بمباران کردند. «ماوت کامران» فرماندار منطقه «ماوت» در این باره گفت که این حمله در نزدیکی پل سنگی در روستای «باساو» رخ داد و موجب آتش‌‌سوزی شده، اما تلفات جانی در پی نداشته است.

ترکیه می‌گوید که استان سلیمانیه و روستاهای آن به محل اختفا و فعالیت اعضای پ.ک.ک تبدیل شده است و سرکردگان این گروهک در مناطق این استان اقدام به عضو‌گیری و آموزش نیروهای خود می‌کنند.

ترکیه در ۲۸ فروردین سال گذشته عملیات موسوم به «پنجه قفل» را در کوههای شمال عراق علیه پ.ک.ک آغاز کرد. این عملیات در دهم دی ۱۴۰۱ نیز به پایان رسید، اما همچنان حملات گاه و بیگاه هوایی و زمینی و عملیات‌های امنیتی ترکیه ادامه دارد.

مناطق «متینا»، «الزاب»، و «افشین» (باسیان شمالی) که در استان‌های دهوک و کرکوک واقع شده است، مناطق عملیاتی «پنجه قفل» محسوب می‌شوند و طی سال‌های گذشته شاهد درگیری شدید ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان پ.ک.ک است.

این حملات باعث مختل شدن گسترده زندگی روستایی و کشاورزی اهالی شده است؛ به طوریکه به گفته مقامات اقلیم کردستان، دهها روستا خالی از سکنه شده و صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغات طعمه حریق شده است.

عملیات‌های هوایی و زمینی ترکیه در داخل خاک عراق که بعصا تا عمق ۲۰۰ کیلومتری این کشور نیز کشیده می‌شود، بدون جلب رضایت عراق و توافق با بغداد پیش می‌رود؛ تا جایی که تاکنون دولت و پارلمان عراق بارها نسبت به این حملات اعتراض کرده‌اند و چندین مرتبه نیز با ارسال نامه به سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به این حملات شکایت کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید