درخواست مهم نخست وزیر ایتالیا در مجمع عمومی سازمان ملل

کدخبر: ۵۹۹۶۶۹
اقتصادنیوز: جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از جهانیان برای حل بحران مهاجرت در کشورش کمک خواست.
درخواست مهم نخست وزیر ایتالیا در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اخیرا میزان هجوم مهاجران به جزیره لامپدوزای ایتالیا به شدت افزایش پیدا کرده است و دولت ایتالیا را به شدت دستپاچه کرده است.

روزنامه «دی ولت» آلمان گزارش داد، «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا در نیویورک برای کمک به کشورش درخواست کرد. او خواستار "جنگ" بدون ریا علیه قاچاقچیان انسان شد.

به گزارش خبرگزاری آنسا، نهادهای اروپایی روز پنج شنبه ورود بیش از 700 مهاجر را به جزیره لامپدوزا گزارش کردند. مرکز پذیرش اولیه این جزیره همچنان با بیش از 1100 نفر پر از جمعیت بود.

جورجیا ملونی بار دیگر از کشورهای دیگر خواست تا به ایتالیا کمک کنند. او در جریان سخنرانی خود در مناظره عمومی سازمان ملل در نیویورک، از سازمان ملل خواست تا «جنگ جهانی» علیه قاچاقچیان انسان به راه بیندازد.

در آخر هفته، ملونی همراه با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، از این جزیره دیدن کرد. از روز چهارشنبه، بیش از 20 قایق جدید حامل پناهجویان در لامپدوسا به زمین نشسته‌اند که بیشتر آنها از تونس هستند.

موضوع مهاجرت یکی از محورهای مهم اولین حضور نخست وزیر راست افراطی ایتالیا در سازمان ملل بود. ملونی تاکید کرد: من بر این عقیده‌ام که وظیفه این سازمان اعلام جنگ جهانی بدون ریا و بدون سازش علیه قاچاقچیان انسان است. وی افزود: ایتالیا آماده است تا در "خط مقدم" قرار گیرد.

ملونی نزدیک به یک سال است که در راس ائتلافی از احزاب راست بر ایتالیا حکومت می‌کند. مبارزه با مهاجرت غیرقانونی یکی از مهم ترین وعده‌های او در مبارزات انتخاباتی بود. به گفته وزارت کشور ایتالیا، حدود 130000 مهاجر از ابتدای سال جاری از طریق دریا به ایتالیا آمده‌اند که تقریبا دو برابر مدت مشابه سال گذشته است. بین روزهای دوشنبه و چهارشنبه، حدود 8500 نفر در 199 قایق در جزیره لامپدوزا، فقط در 145 کیلومتری شمال تونس فرود آمدند. این تعداد به طور قابل توجهی از جمعیت جزیره بیشتر است.

در بحث ها درباره پذیرش پناهندگان از ایتالیا، فرانسه پذیرش مهاجران از لامپدوزا را رد کرد. "جرالد دارونین"، وزیر کشور فرانسه، گفت که پاریس به رم اطلاع داده است که آماده کمک به بازگرداندن مهاجران به کشورهایی است که با آنها روابط دیپلماتیک خوبی دارد . وی اعلام رد: با این حال، خود فرانسه هیچ مهاجری را از جزیره نمی پذیرد.

دارونین در TF1 گفت که فرانسه خواهان یک "موقعیت قاطع" در مورد این موضوع است. او همچنین اعلام کرد که کنترل‌ها را در مرز فرانسه و ایتالیا «تقویت» خواهد کرد.

آلمان هم پذیرش داوطلبانه مهاجران از ایتالیا را به حالت تعلیق درآورده است. فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور فدرال آلمان، در نشستی در سیسیل، خواستار حرکت در راستای سیاست مشترک پناهندگی اروپا شد.

وی روز پنجشنبه پس از دیدار با "سرجیو ماتارلا"، رئیس جمهور ایتالیا در سیسیل، که هر دو رئیس جمهور از پروژه پناهجویان بازدید کردند، گفت: ما فقط می‌توانیم از اینجا به طور قاطع این انتظار را بیان کنیم که تصمیمات نهایی در مورد توافقات مشترک اتخاذ خواهد شد. این پیشنهادها برای مدت طولانی در بروکسل روی میز بوده است.

اشتاین مایر همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت‌های آلمان و ایتالیا در ماه‌های آینده در زمینه سیاست مهاجرت به یکدیگر نزدیک شوند. آلمان در حال حاضر هیچ مهاجر دیگری از ایتالیا را از طریق مکانیسم همبستگی داوطلبانه نمی پذیرد زیرا ایتالیا از بازگرداندن افراد بر مبنای به اصطلاح پیمان دوبلین خودداری می‌کند. اشتاین مایر گفت: باید همگرایی وجود داشته باشد، در این مورد بحثی وجود ندارد. وی ابراز اطمینان کرد که هر دو دولت برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

ماتارلا هم قوانین دوبلین را قدیمی توصیف کرده و گفت: قوانین دوبلین ماقبل تاریخ هستند. در آن زمان دنیای متفاوتی بود، هیچ مهاجرت دسته جمعی وجود نداشت.

دولت ایتالیا اخیرا در واکنش به افزایش هجوم مهاجران به جزایر این کشور تدابیر سختگیرانه تری را برای جلوگیری از ورود مهاجران و و تسریع اخراج ها اتخاذ کرده و در این راستا وظایفی را به ارتش محول کرده است.

استراتژی سختگیرانه دولت ایتالیا باعث رنج بسیار زیادی در میان پناهندگان شده است و از جمله 2340 مرگ در دریای مدیترانه تاکنون در سال جاری رخ داده و تعداد ورودی‌ها و قربانیان هم همچنان در حال افزایش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید