بی‌خبری مخبر از بازنشستگی استادان شریف: چرا مشورت نکردید؟

کدخبر: ۶۰۰۲۷۹
شنیده‌های سازندگی حاکی از آن است که محمد مخبر معترض رفتار هیات امنای شریف شده و به مقامات مرتبط با این موضوع گلایه کرده است که «چطور پی‌گیر مسائل سلف سرویس و آبخوری دانشگاه هستید و مدام تماس می‌گیرید که در نشست‌ها حضور پیدا کنیم اما درباره چنین مسائل مهمی با ما مشورت نمی‌کنید؟»
بی‌خبری مخبر از بازنشستگی استادان شریف: چرا مشورت نکردید؟

 

گزارش امروز روزنامه سازندگی درباره بازنشستگی مسعود نیلی، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. در مهم‌ترین واکنش، یک مقام مطلع به سازندگی اطلاع داد که معاون اول رئیس‌جمهوری هیچ صورتجلسه‌ای مرتبط با حکم بازنشستگی دکتر نیلی را امضا نکرده است. از سوی دیگر مسعود نیلی نیز در توضیحی که برای سازندگی ارسال کرد، توضیح داد که تعبیر «خانه‌نشینی اجباری» درباره وضعیت او صحیح نیست.

چرا مشورت نکردید؟

روزنامه سازندگی به جزئیات تازه‌ای از نشست هیأت امنای دانشگاه شریف درباره بازنشستگی مسعود نیلی دست یافته است. نخست این‌که هیأت امنای دانشگاه شریف هیچ تصمیمی درباره بازنشستگی مسعود نیلی نگرفته اما حکم تمدید تدریس او را امضا نکرده است. به عبارتی، هیأت امنای دانشگاه، مرجع تصمیم‌گیری درباره تمدید فعالیت اساتید است و مرجعی برای امضای حکم بازنشستگی اساتید نیست.

گفته می‌شود در جلسه‌ای که پیشنهاد تمدید تدریس مسعود نیلی با مخالفت وزیر علوم مواجه شده، معاون اول رئیس‌جمهوری حضور نداشته و محمد مخبر با محروم کردن دانشگاه از حضور اساتید سرشناس موافق نیست.

آقای مخبر یکی از اعضای هیأت امنای دانشگاه شریف است و گفته می‌شود در نشستی که دیگر اعضا با تمدید حکم تدریس مسعود نیلی مخالفت کرده‌اند، معاون اول رئیس‌جمهوری حضور نداشته است.

ظاهرا دانشگاه شریف پیشنهاد تمدید حکم تدریس چند استاد را به نشست هیأت امنا می‌برد اما با مخالفت وزیر علوم، این حکم تمدید نمی‌شود.

شنیده‌های سازندگی حاکی از آن است که محمد مخبر معترض این حکم است و به مقامات مرتبط با این موضوع گلایه کرده است که «چطور پی‌گیر مسائل سلف سرویس و آبخوری دانشگاه هستید و مدام تماس می‌گیرید که در نشست‌ها حضور پیدا کنیم اما درباره چنین مسائل مهمی با ما مشورت نمی‌کنید؟»

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دیگر اعضای هیأت امنای دانشگاه شریف نیز به صورت شفاف در جریان این حکم قرار نداشته‌اند و بدون توجه به اسامی اساتید بازنشسته، صرفا با پیشنهاد دبیرخانه و کمیته مربوطه موافقت کرده‌اند. یعنی به صورت طبیعی فهرستی از اساتیدی که موعد بازنشستگی‌شان سر رسیده، تهیه و در دستور کار هیأت امنا قرار گرفته و اعضا بدون دانستن نام اساتید، مصوبه بازنشستگی آنها را امضا کرده‌اند. 

در ضمن، امیر عبدالهیان –وزیر امور خارجه- نیز در این نشست غیبت داشته و از طریق رسانه‌ها در جریان عدم تمدید حکم خدمت مسعود نیلی قرار گرفته است.

 

 

واکنش مسعود نیلی به خانه نشینی اجباری

به دنبال انتشار گزارشی با عنوان«خانه‌نشینی اجباری» مسعود نیلی توضیحاتی را برای روزنامه سازندگی ارسال کرد. 

نیلی نوشت:« در ارتباط با تیتر یک شماره سوم مهر شما، لازم دیدم توضیحاتی را به اطلاع خوانندگان محترمتان برسانم. همانطور که در کانال تلگرامی‌ام در تاریخ 30 شهریور اطلاع‌رسانی کردم، بر اساس مقررات، موعد بازنشستگی من به طور طبیعی، 25 دی سال گذشته سر می‌رسید. مسئولین محترم دانشگاه از آنجا که بنا داشته‌اند بر ای اینجانب و تنی چند از دیگر همکارانِ با شرایط مشابه، از هیات امنای دانشگاه درخواست تمدید کنند، ابلاغ بازنشستگی را تا تشکیل جلسه نهاد مذکور به تعویق انداخته اند.»

نیلی افزود:« پیشنهاد دانشگاه، از سوی هیات امنا مورد موافقت قرار نگرفته و در نتیجه، از تاریخ 31 مرداد سالجاری، بازنشسته شده‌ام. تا آنجا که اطلاع دارم، این تصمیم منحصر به شخص من نبوده و به صورت یکسان به اجرا درآمده است. به هرحال، از آنجا که بازنشستگی امری محتوم و متعارف در نظام اداریِ دانشگاهی است، نمی توان در مورد آن، تعبیر خانه نشینی اجباری را بکار برد.»

به نوشته مسعود نیلی« فعالیت های علمی، ماهیتا نمی‌تواند محدود به زمان و مکان خاصی باشد. مادامی که انسان از قدرت و انگیزه یادگیری و یاددهی برخوردار است خود به خود انجام می‌شود. دانشگاه برای من عزیز است پس هرچه بتوانم از آن یاد خواهم گرفت و دانشجویان آن، بسیار عزیزتر، پس تا روزی که بتوانم به آنها یاد خواهم داد. »

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید