تکالیف مجلس به وزارت اقتصاد برای جلب مشارکت بخش خصوصی و تسهیل واگذاری ها

کدخبر: ۶۰۰۳۹۴
نمایندگان مجلس در مصوبه خود راهکارهایی را برای چگونگی افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی و تسهیل واگذاری های دولتی ارائه کرده و براساس آن تکالیفی را برای وزارت اقتصاد مشخص کردند.
تکالیف مجلس به وزارت اقتصاد برای جلب مشارکت بخش خصوصی و تسهیل واگذاری ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 4 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند «پ» ماده 5 این لایحه با 114 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بند «پ» می گوید: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تا پایان سال اول برنامه، برای جلب مشارکت بخش خصوصی و تسهیل فرآیند واگذاری، براساس شرایط زیر اقدام نماید:

-1 استفاده از روش رد دیون از طریق انتقال مالکیت یا سهام دولت و یا سهام و سهم الشرکه شرکت های دولتی به نهادهای عمومی غیردولتی و یا بخش غیرخصوصی صندوق های بازنشستگی و نظایر آن در واگذاری ها ممنوع و باطل است.

-2  در صورتیکه ایرادات واردشده به قراردادهای واگذاری ناشی از قصور یا تقصیر خریدار نباشد، به جای ابطال و فسخ قراردادهای واگذاری باید راهکارهای جایگزین، مانند اصلاح قراردادها انجام شود و در صورت اجتناب ناپذیر بودن ابطال در این موارد، جریمه های لازم متناسب با ارزش بنگاه به خریداران بنگاه پرداخت شود.

-3 واگذاری اموال و دارایی های دولت به نهادهای عمومی تنها پس از دوبار فراخوان عمومی و عدم استقبال بخش خصوصی از فراخوان مجاز است.

به گزارش خانه ملت در جریان بررسی این بند، حسینعلی حاجی دلیگانی تذکری براساس ماده 153 آئین نامه داخلی برای وجود ابهام در این موضوع ارائه کرد و گفت: روش رد دیون برای پرداخت بدهی های دولت که در بند یک آمده درست است اما در بند 3 گفته شده بعد از 2 بار مناقصه واگذاری صورت گیرد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: تجربه ثابت کرده دولت جز در مواردی که سهام یا مالکیت شرکت های خود را برای پرداخت بدهی نهادهایی همچون سازمان تامین اجتماعی، می دهد پول دیگری نمی تواند بپردازد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان همچنین با بیان اینکه سازمان برنامه تاکنون نتوانسته اعتبار نقدی خُرد پیش بینی کند، اظهار کرد: اگر از طریق این ماده راه پرداخت ها بسته شود، صندوق تامین اجتماعی مجبور می شود هم خدمات ارائه کند و هم منابع لازم را نداشته باشد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر حاجی دلیگانی با اشاره به نظر مثبت دولت و کمیسیون تلفیق درباره این ماده عنوان کرد: روش پرداخت بدهی های دولت از دو حالت خارج نیست که مجموعه ای که نه سودده بوده و نه مولد است را واگذار می کند که مشکل صندوق ها بیشتر می شود یا آن را به ثمن بخس می دهد که باز هم صندوق ها و یا نهادهای طلبکار نمی توانند آن را اداره کنند از این رو اگر چنین ظرفیتی وجود دارد بهتر است دولت آن را فروخته و پول را برای پرداخت بدهی خود بدهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: براساس این ماده دولت می تواند برای پرداخت بدهی های خود 2 بار برای واگذاری فراخوان بزند و در صورتی که بخش خصوصی آن را نخرید، بعد از آن می تواند آن را در رد دیون به جایی مثل شهرداری که از دولت طلبکار است بدهد.

براساس این گزارش پیش از رسیدگی به بند «پ»، رسیدگی به بند «الف» و «ب» در دستورکار نمایندگان بود که قالیباف در توضیح بند «الف»، تاکید کرد براساس اصل 44 قانون اساسی، نهادهای عمومی غیردولتی را نمی توان به واگذاری اموال خود مکلف کرد از این رو این بند را به کمیسیون ارجاع داد تا اصلاح شود.

همچنین در جریان اخطار حاجی دلیگانی که براساس اصل 110 قانون اساسی صورت گرفت بند «ب» این ماده طبق جزء 8 بند 9 سیاست های کلی نظام قانونگذاری دارای ابهام بود که برخی از عبارات ذکر شده همچون سهامداران هرمی و یا چند لایه تعریف خاصی در هیچ قانونی ندارد از این رو رئیس مجلس این بند را نیز به کمیسیون جهت اصلاح ارجاع کرد.

به گزارش خانه ملت، همچنین دکتر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که براساس ماده 180 آئین نامه داخلی مجلس تذکری درباره نحوه رسیدگی به لایحه برنامه داده بود، عنوان کرد: اگر موضوعی در صحن کمیسیون تلفیق قطعی شده و گزارش آن به صحن نیامده است قطعا در جریان رسیدگی به موارد ارجاعی به صحن خواهد آمد و موضوعات تکراری و متضادها از آن حذف خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید