خبر جدید اردوغان درباره نتانیاهو

کدخبر: ۶۰۰۴۶۵
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور ترکیه گفت: مقدمات سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه در حال انجام است که ممکن است در ماه اکتبر یا نوامبر (مابین اوایل مهر تا آذر) انجام شود.
خبر جدید اردوغان درباره نتانیاهو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که روز گذشته به نخجوان سفر کرده بود، امروز (سه‌شنبه) درباره حملات اخیر باکو به خاکندی، مرکز قره‌باغ کوهستانی گفت: ارتش آذربایجان در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کرد و جان غیرنظامیان را در نظر گرفت.

او تاکید کرد که حاکمیت جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ پس از «فعالیت‌های ضد تروریستی» تقویت شد و دریچه جدیدی برای صلح باز شد.

جمهوری آذربایجان پس از ادعای انفجار مین در قره‌باغ و کشته‌شدن هفت پلیس این کشور، عملیات نظامی را در مرکز این منطقه آغاز کرد و ارمنی‌های مستقر در قره‌باغ نیز پس از ۲۴ ساعت و با قبول شروط باکو درباره خلع‌ سلاح، توافق آتش‌بس امضا کردند.  

اگر ارمنستان از باز شدن زنگزور جلوگیری کند، این کریدور می‌تواند از ایران عبور کند

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان درباره کریدور موسوم زنگزور نیز تاکید کرد: ترکیه از کریدور صلح‌آمیز بین آذربایجان و ارمنستان برای اتصال نخجوان حمایت می‌کند، اما اگر ایروان با چنین چیزی مخالفت کند، کریدور می‌تواند از ایران عبور کند که این ایده‌ای مثبت است. ما تمام تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌دهیم، سیگنال‌های مثبتی نیز از ایران می‌آید، اگر ارمنستان از باز شدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، این کریدور می‌تواند از ایران عبور کند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اما بارها تاکید کرده است که «هیچ کریدوری نمی‌تواند در خاک ارمنستان فعالیت کند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک اخیر خود با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود در تهران گفت «هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هر گونه اقدام برای مسدودکردن و یا محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم».

ارمنستان برای صلح با باکو، اراده قوی نشان دهد

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه «پیشرفت در روابط باکو و ایروان به ثبات منطقه کمک می‌کند»، گفت: ما از ارمنستان انتظار داریم به جای طولانی‌کردن این روند، اراده قوی نشان دهد. اکنون زمان صلح پایدار برای خوجالی، قره‌باغِ تحت حاکمیت آذربایجان است و وظیفه ارمنستان ایجاد و حفظ آن است.

اردوغان روز گذشته در نخجوان نیز گفته بود: ما انتظار داریم ارمنستان دست صلح دراز شده به سوی خود را گرفته و گام‌های صادقانه بردارد.

عضویت سوئد در ناتو و خرید اف-۱۶ از آمریکا ارتباطی با یکدیگر ندارند

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که ترکیه انتظار دارد بدون تاخیر، نتیجه مثبتی در مورد جنگنده‌های «اف-۱۶» با واشنگتن کسب کند. او تاکید کرد که پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو و خرید این جنگنده توسط ترکیه از آمریکا هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و مسئله سوئد به صلاحدید پارلمان ترکیه باز می‌گردد.

او همچنین به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی را بهترین گزینه برای همه کشورهایی دانست که می‌خواهند صلح دائمی را در جزیره قبرس تضمین کنند.

به گفته اردوغان ترکیه صدای بیشتری را برای به رسمیت شناختن قبرس شمالی توسط سایر کشورها بلند خواهد کرد چرا که قبرس سزاوار این است که با تنش از او یاد نشود.

نتانیاهو اکتبر یا نوامبر به ترکیه سفر می‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین خبر داد که مقدمات سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه در حال انجام است که ممکن است در ماه اکتبر یا نوامبر (مابین اوایل مهر تا آذر) انجام شود.

رئیس جمهور ترکیه درباره همکاری اسرائیل و ترکیه در حفاری گاز در مدیترانه تاکید کرد که اماکن حفاری و سازوکارهای آن طی نشست‌های دو طرف تعیین خواهد شد.

رجب طیب اردوغان گفت: ترکیه با اسرائیل در زمینه حفاری برای اکتشاف گاز در دریای مدیترانه همکاری می‌کند.

این در حالی است که اردوغان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با نتانیاهو دیدار کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید