قالیباف:‌ ما ایرانی خوب و بد نداریم!

کدخبر: ۶۰۰۷۹۸
اقتصادنیوز: قالیباف گفت: در بخش های مختلف باید هاب لجستیکی و پولی و مالی با حمایت دولت و مجلس ایجاد کنیم تا فعالیت تجار و بازرگانان تسهیل شود و مراودات بخش‌های خصوصی دو کشور توسعه یابد.
قالیباف:‌ ما ایرانی خوب و بد نداریم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرنگار اعزامی دنیای اقتصاد، صبح امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نشستی با فعالان اقتصادی ایرانی مقیم آفریقای جنوبی برگزار کرد. در ابتدای این نشست فعالان اقتصادی مشکلات خود را مطرح کردند. سپس رئیس مجلس گفت: ایرانی خوب و بد نداریم و تقسیم خوب و بد منصفانه نیست. البته از جهت شخصی آنهایی که برای براندازی تلاش می‌کنند را در این مجموعه قرار نمی‌دهم.

او با بیان اینکه باید فرصتی فراهم شود تا ایرانیان خارج از کشور نیز در مجلس نماینده داشته باشند، اظهار کرد: در حال حاضر اقلیت های دینی در کشور ۵ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند. چند میلیون ایرانی خارج از کشور داریم چرا نباید مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی برای ایرانیان خارج از کشور، فرصتی فراهم شود که نمایندگانی در مجلس داشته باشند تا مسائل مرتبط با آنها و مطالباتشان را دنبال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانیکه ما توقع داریم فعالان اقتصادی تبادل اقتصادی و سوآپ کنند، این نمایندگان می‌توانند در مجلس حضور داشته باشند و این مسائل را دنبال کنند تا به نتیجه برسد. 

قالیباف ادامه داد: فارغ از موضوع تحریم‌ها، فرهنگ تجارت در کشور به گونه ای است که صادر کننده بزرگ در بخش خصوصی نداریم و عمده صادر کننده‌‌های بزرگ در حوزه‌های پتروشیمی و فولاد به نوعی دولت زده هستند.البته در حوزه دانش بنیان در دهه اخیر به صورت مجزا کار‌هایی خوبی انجام شده و این امر به لحاظ حجم پولی مالی و حجم صادرات متفاوت است اما به عنوان مثال در حوزه صادرات میوه و سیفی‌‌جات، بسته‌بندی، حمل و نقل و مباحث پولی و مالی حتی در زمانی که تحریم نبودیم، انسجام درستی نداشتیم و نمی‌توانستیم در بازار خارجی به صورت سیستماتیک وارد شویم. 

او تصریح کرد: در بخش های مختلف باید هاب لجستیکی و پولی و مالی با حمایت دولت و مجلس ایجاد کنیم تا فعالیت تجار و بازرگانان تسهیل شود و مراودات بخش‌های خصوصی دو کشور توسعه یابد. البته این کار باید با مدیریت و کارگذاری بخش خصوصی باشد تا بتوانیم تجار خرد را کمک کنیم.

او ادامه داد: در این صورت یک مجموعه مسئولیت پکینگ و انتقال محصولات به مقصد و مباحث مالی و پولی را برعهده داشته باشد و انتقال پول را گارانتی کند؛ لذا باید چنین تدارکی را برای تجار فراهم کنیم در غیر این صورت با وجود همه زحمات و تلاش‌ها، تجارت کوچک باقی خواهد ماند و ممکن است خسارت و ورشکستگی و دلزدگی برای تجار ایجاد کند. البته تاکید می کنم این امر با حمایت دولت و مجلس ایجاد شود اما مدیریت آن بر عهده بخش خصوصی باشد تا پس از یک مدت، هاب لجستیکی قوی برای تجارت در اختیار داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید