اردوغان بازی روانی با مقامات ایران را شروع کرده است؟

کدخبر: ۶۰۱۰۸۵
اقتصادنیوز: در بحبوحه ای که آذربایجان، قره‌‌‌باغ را تصرف کرده و تنش‌‌‌ها بین ایروان و باکو بالا گرفته، رجب طیب اردوغان، رئیس‌‌‌جمهور ترکیه سفری به نخجوان داشت.
اردوغان بازی روانی با مقامات ایران را شروع کرده است؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، او پس از بازگشت از این سفر درباره راه‌‌‌اندازی کریدور زنگزور گفت که  ترکیه از کریدور صلح‌‌‌آمیز بین آذربایجان و ارمنستان برای اتصال نخجوان حمایت می‌‌‌کند، اما اگر ایروان با چنین موضوعی مخالفت کند، کریدور می‌‌‌تواند از ایران عبور کند که این ایده‌‌‌ای مثبت است. ما تمام تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌‌‌دهیم و سیگنال‌‌‌های مثبتی نیز از ایران می‌‌‌آید.

آیت‌الله مسعودی خمینی: آقای جنتی ۱۰۰ ساله است و باید در خانه بنشیند/ جریان حذف و خالص سازی به حوزه رسیده است

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که هر گونه تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه را نمی‌‌‌پذیرد و در عین حال ارمنستان هم بارها اعلام کرده که هیچ کریدوری نمی‌‌‌تواند در خاک این کشور فعالیت کند.

افشای نقشه قالیباف برای انتخابات 1404/ چشم سردار به رای اون‌ور آبی‌ها؟

با این حال پس از اظهارات اردوغان مبنی بر دریافت سیگنال‌‌‌های مثبت از سوی ایران برای ایجاد کریدور زنگزور، تاکنون موضع رسمی از سوی مقامات کشور اعلام نشده است. آنچه مسلم است این‌‌‌ است که جمهوری اسلامی ایران همواره در مواضع صریح خود مخالفتش با ایجاد کریدور زنگزور را اعلام کرده که برای آن هم دلایل متعددی دارد از جمله اینکه نقش ایران در حمل و نقل بین شرق و غرب کاهش پیدا می‌‌‌کند، تهران ارتباط خود بین جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان و همچنین ایران ارتباطش با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از دست می‌‌‌دهد.

عکسی دیده نشده از حسن روحانی با لباس نظامی

این سخنان اردوغان محل بحث برخی کارشناسان در ایران قرار گرفت و عده‌‌‌ای گفتند که اگر درست باشد و کریدور از ایران عبور کند؛ هم منجر به پایان مناقشات می‌‌‌شود و هم عایدی اقتصادی برای ایران دارد. اما عده‌‌‌ای نیز معتقد هستند که نمی‌‌‌توان به سخنان اردوغان اعتماد کرد و او با اهداف دیگری از جمله منحرف کردن افکار تهران و ایروان از ایجاد کریدور در مرزهای شمالی ایران این گفته‌‌‌ها را مطرح کرده است.

حسین جابری‌انصاری، معاون سابق وزارت خارجه در این رابطه در توییتر نوشت: «اگر دالان زنگزور از ایران عبور کند، ظرفیت راهبردی ایران افزایش می‌یابد. اما اگر را کاشتند، سبز نشد. آقای اردوغان، استاد بازی‌های تاکتیکی در خدمت اهداف راهبردی است و با طرح این موضوع، با ذهن و روان تصمیم‌گیران ایران و ارمنستان بازی می‌کند تا پروژه اولویت‌‌‌دار خود را پیش برد.» لذا بر اساس آنچه کارشناسان مطرح کرده‌‌‌اند، اظهارات اخیر اردوغان در مورد استفاده از خاک ایران برای ایجاد کریدور زنگزور در شرایطی که ارمنستان اجازه ندهد،‌‌‌ صرفا برای تحریک ارمنستان بوده تا بگوید نفع اقتصادی این کار برای ایران خواهد بود تا از این طریق پاشینیان را ترغیب کند که افکار عمومی داخل را متقاعد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید