4 سناریوی مهم پیش روی انتخابات آینده/ چشم‌ها خیره به تصمیم شورای نگهبان

کدخبر: ۶۰۱۶۴۲
کارشناسان سیاسی اثرگذاری شورای نگهبان بر مشارکت مردم در انتخابات اسفندماه را «پیشینی» دانسته و چهار سناریو درباره نقش بازیگران انتخابات از جمله دولت،شورای نگهبان،احزاب اصولگرا و اصلاح طلب مطرح کردند.
4 سناریوی مهم پیش روی انتخابات آینده/ چشم‌ها خیره به تصمیم شورای نگهبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، تجربه چند انتخابات اخیر که با مشارکتی حداقلی همراه بود و ترس از تکرار مشارکت حداقلی دیگر این روزها برخی چهره های سیاسی و جریانات سیاسی را به این نتیجه رسانده است که باید شورای نگهبان به عنوان عاملی پیشینی، با رویکردی بازتر و سعه صدری بیشتر به انتخابات ورود کند.

در واقع نمایندگان احزاب و جریان های مختلف سیاسی خاصه اصولگرایان میانه رو تلاش می کنند تا قبل از آغاز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، رویکرد شورای نگهبان را به سمت اولویت دادن به افزایش مشارکت مردم در انتخابات از راه متنوع کردن حضور جریان های سیاسی، تغییر دهند.

فارغ از نقش شورای نگهبان، عملکرد دولت نیز در مشارکتی تر شدن و رقابتی تر شدن انتخابات اثرگذار است. سید شهاب الدین صدر از فعالان اصولگرا و عضو شورای وحدت ، با اشاره به مؤلفه‌های مشارکت در انتخابات معتقد است: «مسائلی چون بهبود شرایط معیشتی مردم، گشایش‌های اقتصادی، کاهش تورم، آرامش روانی، مناسبات بین المللی و مواردی از این دست همه و همه بر فضای انتخابات و مشارکت تاثیرگذار هستند.»

برهمین اساس تحلیلگران و ناظران سیاسی چهار سناریو را برای انتخابات پیش رو متصور هستند:

سناریو اول: حضور فعالانه تمام احزاب و جریان ها / رضایت مردم از کارکرد دولت /ردصلاحیت حداقلی

این وضعیت، آرمانگرایانه ترین سناریو برای انتخابات مجلس است که نشانه های آن در رضایت مردم از دولت و حضور فعالانه احزاب، دیده نمی شود. چه آنکه مشارکت حزبی به تصمیم شورای نگهبان برای تایید نمایندگان این جریانات منوط شده است و از سوی دیگر عملکرد دولت در فاصله چندماه مانده به انتخابات حکایت از تلاش برای رفع مشکلات و کمک به پرشور شدن انتخابات ندارد.

سناریو دوم: حضور یک جریان خاص و غیبت سایر احزاب /نارضایتی مردم از کارکرد دولت /ردصلاحیت حداکثری

این سناریو، بدبینانه ترین حالت برای انتخابات است که کلیه عوامل نهادی و حزبی، دست به دست یکدیگر برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات با هدف صرفا پیروزی نمایندگان یک تفکر خاص تلاش می کنند.

سناریو سوم: حضور یک جریان خاص و غیبت سایر احزاب /رضایت مردم از کارکرد دولت /ردصلاحیت حداکثری

این وضعیت، پرریسک ترین سناریو است که در آن دولت شرایطی را در آستانه انتخابات فراهم می کند که اطمینان دارد هواداران یک جریان خاص در انتخابات حضور حداکثری خواهند داشت. شورای نگهبان نیز بر اساس چنین چشم اندازی، با ردصلاحیت حداکثری، زمینه را برای پیروزی نمایندگان یک جریان خاص آسان می کند. ریسک این سناریو آنجاست که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، نمی توان تا روز انتخابات از میزان مشارکت مردم اطمینان حاصل کرد.

سناریو چهارم: حضور فعالانه تمام احزاب و جریان ها/ نارضایتی مردم از کارکرد دولت /ردصلاحیت حداقلی

این سناریو، وضعیت مورد انتظار برای انتخابات پیش رو است. در این سناریو مجموعه نهادهای اثرگذار بر انتخابات از دولت تا شورای نگهبان به عقلانیتی موثر برای فراهم آوردن حضور حداکثری نمایندگان تمام جریان های سیاسی در انتخابات رسیده اند و صرفا دایره ردصلاحیت ها معطوف به محکومان قضایی خواهد بود. ردصلاحیت ها حداقلی است و افکارعمومی ترغیب به مشارکت می شود و نارضایتی مردم هم در آراء نمایندگان مشهود می شود. سناریویی که تاکنون نشانه هایی از اجرایی شدن آن دیده نمی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید