هواپیماهای بدون سرنشین، برگ برنده کی یف

روزهای بد پوتین؛ جنگ به خاک روسیه کشانده می‌شود!

کدخبر: ۶۰۱۷۳۷
اقتصادنیوز: امروز معادلات در جنگ اوکراین به نفع کی یف تغییر کرده و برخلاف های ابتدایی این نبرد، فدراسیون روسیه از حملات بی امان رقیب در امان نیست. چنین فعل و انفعالی ماحصل تجهیز کی یف به پهپادهای مدرن است که قادرند عمق خارج روسیه را هدف خود قرار دهند؛ پهپادهایی که تعادل جنگ را برخلاف خواست مسکو تغییر داده اند.
روزهای بد پوتین؛  جنگ به خاک روسیه کشانده می‌شود!

به گزارش اقتصادنیوز ، یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های جنگ روسیه و اوکراین در شش ماه گذشته، تشدید حملات پهپادی کی یف علیه اهداف مسکو در سراسر فدراسیون روسیه بوده است. در حالی که مقام های اوکراینی درباره چنین حملاتی صراحتا اعتراف نکرده اند تردیدی وجود ندارد که این حمله ها منعکس کننده قابلیت های در حال گسترش ارتش پهپادی اوکراین است.رشد حملات هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین به نوعی عدم تعادل های حاکم بر این نبرد را کاهش داده است. در طول اولین سال پس از حمله تمام عیار روسیه، درگیری ها به جغرافیای اوکراین محدود بود و قلمروی روسیه دست نخورده باقی ماند.

پلن «بی» اوکراین

توانایی اوکراین برای مقابله به مثل به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط متحدانش در باب استفاده از کمک های نظامی به شدت محدود بود. رهبران غربی به دلیل هراس از برانگیختن واکنش روسیه علیه خود، از رهبران اوکراین اطمینان یافتند که هر گونه سلاحی ارائه شده فقط در مرزهای بین المللی شناخته شده در این بازیگر مورد استفاده قرار بگیرد. چنین شرایطی منجر به شکل گیری وضعیت تازه ای شد که در چارچوبش فرماندهان روسی توانستند مناطق مسکونی اوکراینی، تاسیسات بندری، زیرساخت های انرژی و سایر اهداف غیرنظامی را بدون ترس از انتقام بمباران کنند.

با این حال، مهم این بود که چنین رویکرد محتاطانه ای، هرگونه حمله به خاک روسیه را منع می کرد. چنین موضعی به توضیح اینکه چرا اوکراین بر توسعه و تولید پهپادها به عنوان یک روش اقتصادی پایدار برای مقابله با برتری هوایی روسیه کمک می کند.در همین راستا تولیدکنندگان و اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی مجبور شده‌اند دست به نوآوری زده تا به رقبای روسی‌شان ثابت کنند، قادرند در این باره پیشروی نمایند.فعلا هیچ نهاد واحدی مسئول مدیریت ارتش هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین نیست، سازندگان این تجهیزات با ساختارهای نظامی مختلف و سازمان‌های دولتی به صورت موازی عمل می‌کنند.

UkraineDrones

 افزایش قدرت ارتش پهپادی

گسترش دامنه ارتش پهپادی اوکراین از زمان آغاز حمله روسیه قابل توجه بوده است. میخائیلو فدوروف، معاون نخست وزیر و وزیر تحول دیجیتال اوکراین گفته که این کشور در سال جاری هزار خلبان برای پرواز پهپاد جدید آموزش داده است. بر اساس مقاله‌ای که در نیویورک تایمز در باب قابلیت‌های جنگ پهپادی اوکراین منتشر شده، بسیاری از پهپادهای کوچک در حال حاضر در امتداد بخشی از خط مقدم در حال پرواز هستند؛ ارتش اوکراین پروازها را با یک دیسپچر(فرد اطلاعات هوایی) هماهنگ می‌کند.

آنگونه که شورای آتلانتیک نوشته، اوکراینی‌ها در حال رقابت هستند تا تقاضای رو به افزایش ارتش این کشور برای مقادیر بیشتر پهپاد و مدل‌های جدید نوآورانه‌ای که قادر به نفوذ به ساختار دفاع روسیه هستند،تامین کند. آگوست 2023، اکونومیست گزارش داد که در حال حاضر بیش از 200 شرکت در اوکراین هواپیماهای بدون سرنشین و صدها تجهیزات دیگر در مقیاس کوچکتر تولید می کنند. به نظر می رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد و دولت اوکراین حدود 1.3 میلیارد دلار در بودجه دولتی سال 2024 برای هواپیماهای بدون سرنشین اختصاص داده است.

4L62O0R_000_33LY9WN_jpg

برگ برنده کی یف

در حالی که فعالیت هواپیماهای بدون سرنشین بر میدان نبرد، وحملات با برد بالا برنامه ریزی شده، چنین حملاتی بر روی طیف وسیعی از اهداف استراتژیک متمرکز شده است. زیرساخت‌های انرژی روسیه، از جمله پالایشگاه‌های نفت و تاسیسات ذخیره‌سازی این کشور، بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند. بخشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین خبرساز، پایگاه های هوایی در عمق روسیه را هدف قرار داده که منجر به انهدام هواپیماهای متعددی شده است. پهپادها اغلب برای انهدام تاسیسات انبار مهمات و سیستم‌های دفاع هوایی روسیه استفاده می‌شوند .علاوه بر این، هواپیماهای بدون سرنشین نیز نقش مهمی در جنگ دریایی دارند. در حالی که نیروی دریایی اوکراین هیچ کشتی جنگی در دریای سیاه ندارد، هواپیماهای بدون سرنشینش با داشتن چنین تجهیزاتی قادرند تا به ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کنند.

در همین راستا می توان گفت که توانمندی پهپادهای دریایی اوکراین توازن قوا در دریای سیاه را تغییر داده اند.به نظر می رسد برخی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین با هدف تحقیر کرملین یا وادار کردن رهبران نظامی روسیه به دور کردن پدافند هوایی از خطوط مقدم در اوکراین انجام شده است. در همین حال، فعالیت مشکوک هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی در نزدیکی فرودگاه‌های بین‌المللی مسکو موجب شده که در ماه‌های اخیر به طور منظم حریم هوایی بسته و پروازها لغو شوند. این امر هزینه های اقتصادی قابل توجهی را بر روسیه تحمیل می کند. برخلاف روسیه که از حملات هوایی به عنوان سلاح روانی برای ایجاد رعب و وحشت در میان غیرنظامیان استفاده می کند، فعالیت های پهپادی اوکراین بر تخریب روشمند اهداف نظامی و فرسایش مداوم توانایی روسیه برای جنگ متمرکز است. با بازگرداندن جنگ به روسیه، ارتش پهپاد اوکراین همچنین کرملین را مجبور می‌کند تا دفاع هوایی محدود خود را مستقر کند و نظامیانش را در داخل اوکراین کاهش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید