مذاکرات آلمان و آمریکا درباره آینده جنگ اوکراین

کدخبر: ۶۰۲۵۹۶
اقتصادنیوز: «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس‌جمهور آلمان در دیدار با جو بایدن در واشنگتن دی‌سی گفت برلین به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد . همچنین وی ابراز امیدواری کرد که راهکار و توافقی میان دموکرات‌های رئیس‌جمهوری آمریکا و جمهوری‌خواهان شکل بگیرد.
مذاکرات آلمان و آمریکا درباره آینده جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس‌جمهوری آلمان با اشاره به جنجال‌های اخیر در آمریکا بر سر ادامه کمک‌ها به اوکراین و برکناری کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بیان کرد: من یکی از آن افراد زیادی در آلمان هستم که این مباحث را نه تنها با اشتیاق بلکه با نگرانی دنبال می‌کردم. ما متوجه تنش‌های سیاسی در واشنگتن شده‌ایم.

دویچه وله به نقل از رئیس‌جمهور آلمان نوشت: امیدوارم که راهکار و توافقی میان دموکرات‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و جمهوری‌خواهان شکل بگیرد. البته رئیس‌جمهوری آمریکا گفته که درخصوص رسیدن به یک توافقی مطمئن است.

اشتاینمایر با اشاره به تعهد برلین نسبت به تداوم کمک‌ها به کی‌یف تاکید کرد: آلمان کشوری قابل اعتماد است. ما به حمایت از اوکراین در این جنگ ادامه می‌دهیم تا برای آزادی و دموکراسی خود مبارزه کند. من و رئیس‌جمهور بایدن این سیگنال مشترک را ارسال می‌کنیم که واشنگتن و برلین به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد.

وی ضمن توصیف دوستی آلمان و آمریکا به عنوان «دوستی عمیق و محکم» گفت: بایدن هیچ توقعی از آلمان ندارد و از اینکه برلین در ماه‌های اخیر به دومین حامی اوکراین بدل شده، تمجید و استقبال می‌کند. آمریکا امیدوار است که آلمان نه تنها در این مسیر در کنار واشنگتن بایستد بلکه امیدوار است دیگران را متقاعد کند تا به حمایت از اوکراین ادامه دهند.

رئیس‌جمهور آلمان همچنین اعلام کرد که با «ویلیام برنز» رئیس سیا دیدار و درباره «درگیری‌های کنونی» و «تغییرات ژئوپلیتیکی» گفت‌وگو و رایزنی کرده اما هیچ جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است.

سفر فرانک والتر اشتاینمایر به نوعی غیرمنتظره بوده و برخی از مقامات استدلال می‌کنند که او این سفر را به مناسبت روز «آلمانی-آمریکایی» انجام داده است؛ این روز در ششم ماه اکتبر جشن گرفته می‌شود و یادآور ورود مهاجران آلمانی به فیلادلفیا در سال ۱۶۸۳ است.

روزنامه گاردین هفته گذشته در گزارشی نوشت: پس از آنکه در قانون بودجه موقت اخیر دولت آمریکا موضوع کمک به اوکراین گنجانده نشد، اقدام تاریخی این کشور مبنی بر برکناری رئیس مجلس نمانیدگان به عدم قطعیت درباره آینده کمک‌های واشنگتن به کی‌یف می‌افزاید.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، واشنگتن ۱۱۳ میلیارد دلار کمک مالی، امنیتی و بشردوستانه به دولت اوکراین ارسال کرده است. رهبران مجلس سنای آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌هاست، وعده داده‌اند که قانون تداوم کمک‌های امنیتی و اقتصادی به اوکراین را طی هفته‌های آتی تضمین کنند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، گروهی از جمهوری‌خواهان تندرو از همکاری مک‌کارتی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت جو بایدن خشمگین بودند و به همین دلیل برکناری او را کلید زدند. «مت گاتز» نماینده طیف راست حزب جمهوری‌خواه آمریکا تلاش‌ها برای برکناری مک‌کارتی را رهبری کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا که در تسلط جمهوری‌خواهان است، با ۲۱۶ رای موافق در برابر ۲۱۰ رای مخالف به برکناری مک‌کارتی رای داد؛ این اولین بار در تاریخ آمریکاست که قانون‌گذاران آمریکایی به برکنار کردن رئیس‌ خود رای دادند. رئیس موقت این مجلس که «پاتریک مک‌هنری» است، تاکید کرده که مطلقا قصد ندارد این سمت را به شکل دائمی بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید