هراس از تکرار تراژدی نکبت

اسرائیل در تنگای کرانه - سینا/ ترش‌رویی قاهره برای تل‌آویو

کدخبر: ۶۰۴۵۱۲
اقتصادنیوز: تاکید اسرائیل بر خروج فلسطینی ها از نوار غزه و ورودشان به صحرای سینا با مخالفت جدی قاهره روبرو شده؛ مقام های مصر بر این باورند که چنین خروجی، بازگشتی نداشته باشد، از همین رو بسیاری از مقام های رسمی این کشور با پلن تل آویو مخالفت کرده و از فلسطینی ها می خواهند برای حفظ آرمانشان مانع از تکرار یوم النکبه دیگر شوند.
اسرائیل در تنگای کرانه - سینا/ ترش‌رویی قاهره برای تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز، ارتش اسرائیل دستور تخلیه نیمه شمالی غزه که یک میلیون نفر در آن زندگی می کنند را صادر کرد. سازمان ملل متحد می گوید چنین رخدادی غیرممکن است و شورای پناهندگان نروژی نیز استدلال کرد که برنامه تل آویو جنایت جنگی علیه گروهی غیرنظامی است.در این میان، عبدالفتاح السیسی گفته که مصر در باب ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه متعهد است، اما فلسطینی‌ها باید «در سرزمین خود بمانند» زیرا خروج آنها از غزه «از میان رفتن فلسطین را به همراه خواهد داشت». او پیشتر مدعی شده بود که «مصر اجازه نخواهد داد که موضوع فلسطین به بهایی بالا برای سایر بازیگران حل شود».

پلن اسرائیل برای فلسطینی های غزه

دولت بایدن در تلاش است تا "کریدور بشردوستانه" را برای فرار غیرنظامیان فلسطینی در غزه به مصر تعریف کند، اما قاهره نشان داده که چنین راه حلی را نمی پذیرد.در همین راستا رویترز گزارش داده که مصر ایده تخلیه برای حمایت از حق فلسطینی ها جهت ماندن در این سرزمین را رد کرده است. در همین حال، دانشگاه الازهر مصر روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از فلسطینی‌ها خواست «استوار» بمانند، زیرا «ترک سرزمین شان برابر با مرگ آرمان آنها است و باعث از بین رفتن سرزمین شان می شود».  اسرائیل امروز کارزار تلافی جویانه ای را علیه غزه، منطقه تحت سلطه فلسطینیان تحت حکومت حماس، آغاز کرده. ارتش اسرائیل غذا، آب و برق غزه را قطع و این منطقه را شدیدتر از هر زمان دیگری بمباران می کند.

درخواست‌های بین‌المللی برای تعریف «کریدور بشردوستانه» با خشک شدن جیره غذایی و کمبود منابع حیاتی بیمارستان‌ها افزایش یافته. با این حال، احزاب مختلف دیدگاه های بسیار متفاوتی در ذهن دارند. مشخص نیست که دولت بایدن به اسرائیل فشار خواهد آورد تا به فلسطینیان اجازه دهد پس از پایان جنگ به غزه بازگردند یا خیر. وضعیت شبیه به محاصره قره باغ در چند ماه گذشته است. ماه گذشته، ارتش آذربایجان کارزاری را برای بازپس گیری قره باغ آغاز کرد، در حالی که دالان بشردوستانه ای را برای فرار مردم محلی به ارمنستان تبلیغ کرد. اما آنگونه که ریسپانسیبل استیت کرافت نوشته، تقریباً کل جمعیت قره باغ فرار کردند و بعید است که برگردند.

77777777777777777777777777777777

مقاومت مصر و اردن

سیاستمداران اسرائیلی مدعی اند که راه حلی مشابه در غزه و شاید در کل سرزمین های فلسطینی را ترجیح می دهند. ایده حل مسئله فلسطین از طریق «انتقال جمعیت» در چند سال گذشته میان ساکنان یهود سرزمین های اشغالی محبوبیت بالایی پیدا کرده. بزالل اسموتریچ، وزیر اسرائیلی مسئول کرانه باختری، زمانی "طرح قاطع" در این باره را پیشنهاد کرد، به فلسطینی ها حق انتخاب میان پذیرش حکومت ( ادعایی) اسرائیل یا مهاجرت را داد. اما حالا آنگونه که یکی از نمایندگان پارلمان اسرائیل در شبکه های اجتماعی مدعی شده، اسرائیل باید یک هدف داشته باشد: نکبه!.(نکبه همان تبعید دسته جمعی فلسطینیان در جریان جنگ 1948 است. رخدادی که در جریانش حدود هفتصد هزار نفر خانه های خود را ترک کردند و بسیاری از آنها به غزه گریختند که در آن زمان تحت کنترل مصر بود).

مصر از ادعایش برغزه در معاهده صلح مصر و اسرائیل 1978 صرف نظر کرد. این معاهده که به توافقنامه کمپ دیوید معروف است، از اسرائیل خواسته که به جای این بازیگر حکومت خودگردان فلسطین را در این سرزمین تعریف کند. اردن در دهه 1980 با اصل مشابهی موافقت کرد و از ادعای خود در کرانه باختری به نفع جنبش استقلال فلسطین صرف نظر کرد.رهبران اردنی اغلب می گویند که هدفشان جلوگیری از تلاش اسرائیل برای ایجاد "میهن جایگزین [فلسطینی]" در خاک اردن بود. خالد الگندی، یکی از مقامات مصر، در سخنرانی سه‌شنبه‌ای به همین مقوله اشاره کرد.او با اشاره به وضعیت شبه جزیره سینا مصر مدعی شد: در برخی فراخوان ها بر مقوله بیرون راندن فلسطینی ها از سرزمینشان و استقرارشان در سینا جهت ایجاد سرزمین جایگزین تاکید شده است. چنین سناریویی هرگز اجرایی نمی شود.

777777777777777777777777777777777777777777777777777777777777

سفیر اسرائیل در قاهره در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که اسرائیل هیچ طرحی برای گرفتن سینا از مصر ندارد.البته تخلیه غیرنظامیان از غزه بدون دخالت مصر امکان پذیر است. مقامات اسرائیلی می توانند به فلسطینی ها اجازه دهند از غزه به کرانه باختری سفر کنند - یا می توانند اردوگاه های پناهندگان را در داخل اسرائیل تعریف نمایند. چنین راه‌حلی نگرانی‌ها در مورد برنامه‌ریزی اسرائیل برای تخلیه دائمی غزه را کاهش می‌دهد.با این حال، به نظر نمی رسد که اسرائیل علاقه ای به پذیرش آوارگان فلسطینی داشته باشد. تمامی ایست های بازرسی که دسترسی به کرانه باختری را کنترل می کنند نیز در قرنطینه کامل هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید