هراس آمریکا از وقوع جنگ جهانی سوم

جنگ حماس و اسرائیل؛ دستپخت بایدن برای خاورمیانه/ بازگشت به سیاست های ترامپ!

کدخبر: ۶۰۵۷۶۱
اقتصادنیوز: با آغاز درگیری میان حماس و اسرائیل، بسیاری از تحلیلگران غربی انگشت اتهام را به سوی بایدن نشانه گرفته و مدعی شدند که سیاست های یک بام و دو هوای رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با متحدان واشنگتن و رقبا زمینه ساز تنشی شد که می تواند مقدمه جنگ جهانی سوم شود.
جنگ حماس و اسرائیل؛ دستپخت بایدن برای خاورمیانه/ بازگشت به سیاست های ترامپ!

به گزارش اقتصادنیوز، جو بایدن وارث صلحی متزلزل در خاورمیانه بود. از همین رو برخلاف سلفش کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران را برداشت، به توافق های نخستین در باب عادی سازی با هدف متحد کردن اعراب سنی پایان داد و با اسرائیل در جهت کاهش قدرت و نفوذ ایران هم صدا شد.با این همه به ادعای تحلیلگران غربی بایدن درگیر محاسباتی نادرست شد. او اسرائیل و عربستان را به دلیل نقض حقوق بشر تحت فشار قرار داد و به سان باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده برای انعقاد توافقی جامع با ایران خیز برداشت.

دستپخت بایدن!

فاصله گرفتن ایالات متحده از متحدان سنتی اش در خاورمیانه  و انفعال در برابر رقبا، زمینه ساز فروپاشی نظم تحت رهبری واشنگتن در با اهمیت ترین منطقه از منظر ژئواستراتژیکی شد.به گفته ناظران آنچه جایگزین شد، سیستم ویرانگر هابزی است که در قابش خصومت های قومی مذهبی با سیاست آخرالزمانی و حاصل جمع صفر سلاح های هسته ای پوشانده شده است.بایدن، اشتباه  آمریکایی ها در انتخابات 2020 جهان را در پرتگاه جنگ جهانی سوم قرار داده است.

پس از سفر بایدن به اسرائیل، در میان همه ستایش‌هایی که مطبوعات عمدتا غربی از چنین سفری داشتند، شواهد نشان می دهد سیاست های یک بام و دو هوا و متناقض و نادرست ساکن کنونی کاخ جنگ میان اسرائیل و حماس آغاز شد. آنگونه که سایت «19 فورتی فایو» مدعی است: نظاره کردن[ادعایی ] افزایش قدرت ایران و تضعیف مواضع اسرائیل و عربستان به عنوان شرکای آمریکا در منطقه مقدمه ای برای وقوع چنین جنگی بود. گروهی اصرار دارند که بایدن پس از سفر اخیرش به اسرائیل قوی به نظر می رسد. اما آنها این واقعیت را پنهان می کنند که چنین بحرانی ساخته خود او است.

107315082-1697025043923-gettyimages-1718540530-AFP_33XW9FD

طناب دار بر گردن آمریکا

بایدن حتی در سخنرانی های اخیرش به درستی نتوانسته از اسرائیل حمایت کند. بی دلیل نیست که می گویند، رئیس جمهوری آمریکا در طول دوران ریاستش یک قدم به جلو برداشته و دو گام به عقب. سایت «19 فورتی فایو» در ادامه مدعی شد: علیرغم حمایت دیپلماتیک بایدن از مردم محاصره شده در غزه، او و برخی از چهره های غربی از اسرائیل خواسته اند که در رویارویی با حماس خویشتن دار باشد.

چنین انفعالی موجب خواهد شد که ایالات متحده فارغ از جنگ اسرائیل و حماس، درگیر خاورمیانه ای شود که در یک قدمی فروپاشی است؛ خاورمیانه ای که به ادعای گروهی می تواند طناب دار باشد بر گردن نظامیان آمریکایی.گروهی از تحلیلگران رادیکال مدعی اند که برای جلوگیری از تحقق چنین سناریویی، رئیس جمهوری آمریکا می بایست کماکان بر فرایند عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل تاکید کرده، کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران را از سر بگیرد، و از تحقیر اسرائیل و عربستان سعودی در ملاء عام به دلیل نقض حقوق بشر دست بردارد.

علاوه بر این، بایدن شاید ناچار شود برای تحقق صلح در خاورمیانه، از قدرت و اهرم آمریکا بر کشورهای عربی سنی استفاده کرده تا آنها را وادار کند منافع امنیتی شان را (برای مهار و بازدارندگی( ادعایی) ایران) با اسرائیل همسو کنند. به ادعای سایت«19 فورتی فایو»ناکامی در دستیابی به هر یک از این موارد منجر به جنگ گسترده تری می شود که آمریکایی ها دقیقا زمانی نمی توانند درگیر جنگ حساب‌نشده دیگری در خاورمیانه شوند، دچارش خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید