فرضیه ای که صلح را قربانی کرد!

ناکامی بایدن در حل معادله صلح خاورمیانه منهای فلسطینی‌ها!

کدخبر: ۶۰۴۸۶۹
اقتصادنیوز: فارین پالسی با انتشار مناظره دو نفر از کارشناسان شورای آتلانتیک به چرایی آغاز نبرد میان حماس و اسرائیل و پس لرزه های آن در خاورمیانه پرداختند. از منظر آنها نبرد کنونی در بازه زمانی گسترش یافته و می تواند به جنگی ویرانگر در منطقه تبدیل شود.
ناکامی بایدن در حل معادله صلح خاورمیانه منهای فلسطینی‌ها!

به گزارش اقتصادنیوز، فارین  پالسی با انتشار یادداشتی به مناظره اما اشفورد و متیو کرونیگ دو عضو ارشد اندیشکده «شورای آتلانتیک» پرداخته و تلاش کرده تا در میانه بحث و گفتگوهای این دو کارشناس به چرایی تغییر معادلات خاورمیانه اشاره کند. این دو در ابتدای مناظره ضمن اشاره به عصر هولناکی که در آن زندگی می کنیم، کنش و واکنش های اسرائیل و حماس در روزهای نخست درگیری را واکاوی و از حملات 7 اکتبر تحت عنوان یازده سپتامبر اسرائیل یاد کردند.اما در طول این گفتگو ضمن اشاره به ماهیت خشونت آمیزی که در سرزمین های اشغالی می گذرد، گفت گه اسرائیل به احتمال بالا حمله زمینی به غزه را کلید خواهد زد؛ حمله ای که به باور او هزینه های انسانی و پیامدهای ژئوپلتیکی ویرانگری به دنبال خواهد داشت.

فرضیه ای که صلح را قربانی کرد!

اما اشفورد بر این باور است که دولت بایدن و کابینه نتانیاهو تصور می کردند، قادرند بدون لحاظ کردن خواست مردم فلسطین رابطه با کشورهای عرب را بازتعریف کرده و صرفا بر مسائل ژئوپلتیک متمرکز شوند، اما حمله حماس نشان داد که فرضیه های این گروه از بازیگران کاملا نادرست است.این کارشناس ارشد در ادامه تاکید کرد که فعلا ایالات متحده تلاش کرده تا اسرائیل را به خویشتن داری  وادارد و ناوهای خود را در آب های منطقه مستقر کند تا (ابه دعای این تحلیلگر)، بتواند قدرت تهران را مهار نماید.متیو کرونیگ از زاویه ای دیگر به این موضوع ورود کرد و گفت که حمله حماس به معنای شکست سرویس اطلاعاتی اسرائیل بود؛ نهادهایی که از منظرش کارکردی چشم گیر داشتند. او در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا ایالات متحده که دارای قابلیت های بالای اطلاعاتی است، در این بازی رو دست خورد؟

اما، در پاسخ به همکارش گفت که شکست نهادهای اطلاعاتی دو بازیگر رخدادی بی سابفه بود که هنوز علتش به درستی مشخص نیست. با این همه از منظرش آشفتگی های داخلی اسرائیل می تواند یکی از دلایل باشد. به گفته اش در سال 1973 و در حمله یازده سپتامبر هم آژانس های اطلاعاتی نتوانستد قطعات اطلاعاتی را به درستی کنار هم تعریف کنند. با این همه متیو معتقد است که یکی از دلایل شکست نهادهای اطلاعاتی آمریکا می تواند چرخش این بازیگر به شرق و اقیانوس آرام باشد.او در ادامه گفت، آنچه امروز میان اسرائیل و حماس در جریان است، معمول نیست، پیشتر تل آویو به تحرکات نظامی این گروه فلسطینی پاسخی محدود می داد، چرخه هم تکرار می شد، اما حالا همه چیز متفاوت است. به ادعای متیو این بار اسرائیلی ها درباره پایان دادن به فعالیت های حماس می گویند، از همین رو اگر ایالات متحده بیش از اندازه بر اصل خویشتن داری تاکید داشته باشد، اسرائیل را از دست خواهد داد. بی دلیل نیست که بایدن گفته پاسخ تل آویو سریع و قاطع خواهد بود. او در ادامه افزود: تصور می کنم باید در انتظار درگیری نظامی در مقیاس بزرگی باشیم.

107315082-1697025043923-gettyimages-1718540530-AFP_33XW9FD

خاورمیانه خوابیده بر بمب ساعتی

اما در ادامه این مناظره به فعل و انفعال های کاخ سفید اشاره کرد و گفت که امروز دولت بایدن محتاظ تر از گذشته عمل می کند. به باور او مقام های دولتی چندان به دنبال خویشتنداری اسرائیل نیستند اما با لحاظ کردن این مقوله که این درگیری تا چه اندازه می تواند هولناک باشد، در عملکردشان احتیاط می کنند. آنها خواستار پاسخ متناسب از جانب اسرائیل هستند و به خوبی هم می دانند گسترش دامنه درگیری امری است اجتناب ناپذیر. با این همه آمریکا در صدد است تا از تلفات انسانی بیشتر در غزه جلوگیری کرده و به هرگونه راه مارپیچی که می تواند زمینه ساز جنگ منطقه ای شود، پایان دهد. متیو باور دیگری دارد. او معتقد است که اسرائیل گزینه های نظامی خوبی در اختیار ندارد. از همین رو محتمل ترین سناریو حمله اسرائیل در مقیاسی وسیع است که ماحصلش بازداشت چهره های نزدیک به حماس و خروج این گروه از غزه هست. با این همه از منظر متیو این خواسته به سادگی محقق نخواهد شد چرا که رهبران تازه نفس حماس قطعا قیام خواهند کرد و خلاء احتمالی را پر می کنند.از منظر متیو حتی اشغال غزه نیز گزینه خوبی نیست و پر هزینه است.

ApNewsroom_Israel_Palestinians_44514

اما در ادامه با گزینه نظامی موافق نمی کند و می گوید این اهرمی است که اسرائیل بارها بدان متوسل شده و نتیجه ای نگرفته است. از منظر این تحلیل‌گر امروز به واسطه شوک ایجاد شده در اسرائیل، حتی راه حل های سیاسی نیز چندان قابل قبول طرفین نخواهد بود. او در ادامه و با اشاره به سیاست های دولت های پیشین آمریکا گفت که امروز بیش از هر زمان دیگر سیاست های خاورمیانه واشنگتن زیر سوال رفته است.

متیو از زاویه ای دیگر به این گزاره پرداخت و با اشاره به توافق هسته ای با ایران گفت که دولت بایدن تصور می کرد با احیای برجام می تواند با ایران وارد تعامل شود. از منظر متیو این خواسته در کنار سیاست های یک بام و دوهوای بایدن در ارتباط با عربستان و اسرائیل موجب شد تا نوعی سردرگمی در استراتژی دولت بایدن نمایان شود. اما در تایید اظهارات همکارش مدعی شد که سیاست خارجی ایالات متحده در ارتباط با ایران مشکلی با اهمیت است. از همین رو ایالات متحده امروز باید نخست زمینه خروج فلسطینی ها از غزه را فراهم، به جای عادی سازی رابطه اسرائیل با عربستان بر حل مسئله فلسطین متمرکز و زمینه را برای کاهش قدرت منطقه ای ایران هموار کند.

اما در ادامه مدعی شد که اگر ایالات متحده می خواهد آتش را بخواباند باید بازیگرانی چون فطر که میزبان رهبران حماس هستند یا ایران که از متحدان نزدیک این گروه هست را هدف تحریم هایش قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید