ملاقات سفیر عربستان و رئیس اتاق ایران یک روز پس از دیدار با ابراهیم رئیسی!

کدخبر: ۶۰۵۹۷۶
اقتصادنیوز: در حالیکه هنوز دولتی‌های حاضر به پذیرش رای اعضای اتاق به حسین سلاح‌ورزی نیستند، سفیر جدید عربستان در دومین روز فعالیت رسمی خود در تهران به دیدار رئیس اتاق ایران رفت.
ملاقات سفیر عربستان و رئیس اتاق ایران یک روز پس از دیدار با ابراهیم رئیسی!

به گزارش اقتصادنیوز در حالی که اتاق ایران در تحریم دولتی‌ها است امروز سفیر عربستان با رییس اتاق بازرگانی ایران دیدار کرد.

 

 دیدار سفیر عربستان با حسین سلاح‌ورزی امروز در حالی رقم خورد که کمتر از 24 ساعت از برگزاری مراسم آیین تقدیم استوارنامه عبدالله بن سعود العنزی به رییس جمهوری ایران می‌گذرد. پیش از این نیز سفرای بسیاری از کشورها با رییس اتاق بازرگانی ایران دیدار کرده بودند و این روند در سه ماه گذشته متداول بوده است.

تشکیل شورای عالی تجار و بازرگانان ایران و عربستان یکی از موارد اصلی مورد بررسی در این نشست بود. بطوریکه سفیر جدید عربستان سعودی در تهران، در دیدار با رئیس اتاق ایران از تشکیل شورای عالی تجار و بازرگانان ایران و عربستان خبر داد و گفت: همه روابط تجاری و بازرگانی دو کشور و انجام پروژه‌های مشترک ذیل این شورا انجام خواهد شد.
 

با بهبود روابط سیاسی میان ایران و عربستان دو کشور برای بهبود روابط اقتصادی گام برداشتند و تلاش دو کشور توسعه هرچه سریعتر مناسبات اقتصادی بود و ایجاد اتاق مشترک راهکاری اس که ایران و عربستان برای بهبود مناسبات اقتصادی در دستور کار قرار دادند، راهکاری که در این نشست نیز به آن اشاره شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین به این نکته اشاره کرد که برای توسعه روابط تجاری ایران و عربستان، باید بخش‌های خصوصی دو کشور به میدان بیایند و این امر مستلزم برقراری تماس‌ها و رفت‌وآمد هیات‌های تجاری دو کشور است.

به گزارش اتاق ایران، حسین سلاح ورزی در نشست با عبدالله بن سعود العنزی سفیر جدید عربستان در تهران، ابراز امیدواری کرد: با همراهی سفارت عربستان، بخش‌های خصوصی دو کشور بتوانند به سرعت روابط خوبی با یکدیگر برقرار کنند.

او با بیان اینکه علاوه بر ارسال کالا و خدمات به صورت دو جانبه ظرفیت‌های دیگری هم برای همکاری میان دو کشور وجود دارد، ادامه داد: عربستان مسیر مناسب‌تری برای دسترسی ایران به بازارهای آفریقاست و ایران و کریدور شمال-جنوب نیز بهترین مسیر برای دسترسی شرکت‌های عربستانی به کشورهای حوزه اوراسیا محسوب می‌شود؛ بنابراین دو کشور در حوزه لجستیک و حمل‌ونقل با توجه به منافع مشترک خود می‌توانند همکاری‌های خوبی داشته باشند.

ایجاد سازوکار استفاده از ارزهای ملی ایران و عربستان یکی دیگر از راهکارهایی است که در این نشست رییس اتاق ایران به آن اشاره کرد و افزود: گردشگری، خدمات فنی و مهندسی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین انرژی از دیگر زمینه‌های بسیار مناسب همکاری میان ایران و عربستان به شمار می‌آید؛ البته عملیاتی شدن همکاری در این حوزه‌ها مستلزم برقراری روابط و تبادل ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی با همتایان خود در عربستان سعودی است.

سلاح ورزی تصریح کرد: توسعه همکاری‌های دو کشور بدون تعریف سازوکاری برای استفاده از ارزهای ملی ایران و عربستان در تبادلات مالی ممکن نخواهد بود.

او همچنین از برنامه‌ریزی اتاق ایران برای همکاری با همتایان عربستانی در برخی سازمان‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: در صدد هستیم در سازمان‌های بین‌المللی نظیر اتاق کشورهای اسلامی و یا سازمان بریکس که هر دو کشور حضور دارند، برنامه‌هایی برای همکاری‌های بیشتر تعریف کنیم.

رئیس اتاق ایران با اعلام ارسال درخواست رسمی برای ارتباط با اتاق عربستان، عنوان کرد: امیدوارم با همراهی سفارت این ارتباط در سریع‌ترین زمان عملیاتی شود.

استفاده از فرصت دیپلماسی موجود

عبدالله بن سعود العنزی سفیر جدید عربستان در تهران نیز در اولین دیدار رسمی خود بعد از تقدیم استوارنامه، در اتاق ایران حاضر شد، گفت: بخش خصوصی اهمیت زیادی برای ما دارد. چرا که در تقویت روابط تجاری بین ایران و عربستان و تقویت روابط با اتاق بازرگانی و صنعت عربستان نقش اساسی دارد.
 

او با تأکید بر اینکه عربستان نگاه مثبتی به کالاهای تولید ایران دارد، ادامه داد: همه باید برای تقویت روابط تجاری دو کشور تلاش کنیم. به ویژه دولت‌ها باید تلاش کنند زمینه فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور را فراهم کنند. مسئولین دولتی عربستان بر نقش اساسی فعالان بخش خصوصی در بهبود روابط با کشورهای دیگر تأکید دارند. 

او با اشاره به سند توسعه 2030 عربستان، بیان کرد: در این سند نقش ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی تعریف شده است. ما در این چارچوب مایل به همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور هستیم و سفارت عربستان در ایران تلاش خود را برای برقراری روابط هرچه سازنده‌تر میان دو طرف خواهد داشت.

سفیر عربستان در تهران از تلاش برای تشکیل شورای عالی تجار و بازرگانان ایران و عربستان خبر داده و افزود: این شورا دارای یک کمیته اجرایی خواهد بود. زیر نظر این شورای عالی همه روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور و به ویژه پروژه‌های مشترک انجام خواهد شد. پروژه‌های مشترک نقش اساسی در ایجاد زمینه‌های بیشتر همکاری بین دو کشور دارند.

بن سعود العنزی با تأکید بر اینکه دو طرف باید از فرصت دیپلماسی پیش آمده نهایت استفاده را داشته باشند، گفت: عربستان امتیازات ویژه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تعریف کرده است. ما پروژه‌های گردشگری زیادی تعریف کردیم که می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای همکاری میان ایران و عربستان باشد.

رئیس اتاق ایران هم با استقبال از تشکیل شورای عالی تجار و بازرگانان ایران و عربستان، از آمادگی اتاق ایران برای پیشبرد حداکثری این موضوع خبر داد و گفت: پیشنهاد می‌کنم جلسات ادواری و منظم میان اتاق ایران و سفارت عربستان برگزار شود تا بتوانیم موانع همکاری دو کشور را به صورت دوره‌ای بررسی کنیم.

این پیشنهاد با استقبال سفیر عربستان در تهران همراه شد و از اتاق ایران خواست تا در اولین گام اطلاعات مربوط به این اتاق و ظرفیت‌های تجاری ایران را در اختیار سفارت عربستان قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید