سرخوردگی سعودی از باز شدن زخم صد ساله فلسطین

بن سلمان در تله جنگ/ جنگ غزه آرزوی ولیعهد را به باد داد؟

کدخبر: ۶۰۶۲۰۲
اقتصادنیوز: در کنفرانس بزرگ سرمایه گذاری عربستان سعودی در اکتبر 2018، شاهزاده محمد بن سلمان با نخوت به روی صحنه آمد و وعده داد که عصر جدیدی برای خاورمیانه در حال طلوع است.
بن سلمان در تله جنگ/ جنگ غزه آرزوی ولیعهد را به باد داد؟

به گزارش اقتصادنیوز، حاکم واقعی عربستان در میان تشویق حضار گفت: «اروپای جدید خاورمیانه است. رنسانس بعدی در 30 سال آینده در خاورمیانه اتفاق خواهد افتاد.»

 

پنج سال بعد از آن، در حالی که انتظار می‌رود مدیران ارشد جهان برای نشست بعدی ابتکار «سرمایه‌گذاری آینده» – که بسیاری آن را «داووس در صحرا» نامیده‌اند – به ریاض بروند، مقایسه‌های جدیدی با اروپا در حال مطرح شدن است. اما نه به دلایلی که شاهزاده در ذهن داشت.

به نوشته بلومبرگ، در حالی که اروپا با تأثیرات تهاجم روسیه به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، جنگ اسرائیل در غزه شکاف‌های سیاسی منطقه را به سرخط اذهان همه باز گردانده است.

این امر تلاش‌های بن سلمان برای تمرکز منطقه بر توسعه اقتصادی به جای دشمنی‌های قدیمی را پیچیده می‌کند.

آیهام کامل، رئیس تیم تحقیقاتی خاورمیانه و شمال آفریقا گروه اوراسیا، گفت: «با توجه به تمرکز پادشاهی بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و متقاعد کردن شرکت‌ها برای گسترش فعالیت‌های خود در عربستان سعودی، سرخط‌های خبری تحولی ناخوشایند برای عربستان هستند. بازارهای ریاض حرارت ژئوپلیتیک را احساس می‌کنند، اما برنامه تحول اقتصادی آن هنوز فرصت‌های جالبی را ارائه می‌دهد.»

آنطور که اکوایران به نقل از بلومبرگ آورده است، محمد بن سلمان در حال گشایش کشور و مشتاق جذب سرمایه گذاری خارجی و گردشگران بیشتر بود، در حالی که از طریق معاملات صندوق ثروت دولتی قدرتمندی که ریاست آن را برعهده دارد، در حال افزایش قدرت نرم خود در خارج از کشور بود.

بن سلمان همچنین اختلافات عربستان با قطر و ترکیه را حل کرد و برای حل و فصل جنگ در یمن تلاش کرد. او حتی در ماه مارس، در توافقی که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین آن را تسهیل کرد، روابط با رقیب اصلی خود ایران را عادی‌سازی کرد.

1200x800 (3)

شرکت کنندگان در کنفرانس ابتکار سرمایه گذاری آینده 2022 در ریاض

خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی دیروز در رویدادی در ریاض گفت: «در عربستان سعودی، ما همیشه به اروپا به عنوان یک الهام بخش نگاه کرده‌ایم. ما تحسین می‌کنیم که اروپا چگونه، بارها و بارها، از تاریک‌ترین لحظات، آینده‌ای جدید و مرفه را رقم زده است.»فالح گفت: «امروز در این دوره از چالش‌های سیاسی و امنیتی در اروپا و خاورمیانه، ما برای ایجاد رفاه از طریق همکاری، از نقاط قوت یکدیگر استفاده می‌کنیم.»

برگزارکنندگان کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده اصرار دارند که با وجود تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس، این فرایند ادامه خواهد داشت.

ریچارد آتیاس، مدیر عامل مؤسسه ابتکار آینده، روز پنجشنبه گفت که از بین بیش از 6000 نفری که قصد شرکت در این کنفرانس را داشتند، تنها 10 تا 20 نفر در نتیجه جنگ سفر خود را لغو کرده‌اند.

آتیاس گفت: در مواقعی مانند این، گردهمایی‌هایی مانند ابتکار آینده «برای تبادل نظر و دیالوگ در مورد مسیر پیش‌رو در یک دنیای پرآشوب و نامطمئن» مورد نیاز است.

کسانی که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه وارد ریاض شوند، غول‌های مالی جهانی هستند - بسیاری از مدیران در تالارهای طلاکاری شده سالن کنفرانس در ریتز کارلتون که میزبان گردهمایی سعودی است، چهره‌هایی آشنا هستند.

لری فینک، رئیس و مدیر عامل بلک‌راک (بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه جهان) در کنار ری دالیو از بریج‌واتر اسوشیتز، جیمی دیمون مدیر عامل جی‌پی مورگان و مدیر عامل سیتی گروپ، جین فریزر حضور خواهند داشت، در حالی که سایر جلسات شامل روسای شرکت نفت توتال و پتروبراس و رئیس فیفا خواهد بود.

در این رویداد همچنین برخی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های محمد بن سلمان مورد توجه قرار خواهند گرفت ، از جمله ساخت یک شهر جدید بزرگ در بیابان به نام نئوم که انتظار می‌رود بیش از 500 میلیارد دلار هزینه داشته باشد و برنامه‌هایی برای تبدیل مناطق ساحلی دریای سرخ به استراحتگاه‌های اکوتوریسم.

اینکه جریان‌های سرمایه گذاری و سفرهای گردشگری به عربستان چگونه تحت تأثیر چشم انداز جنگ اسرائیل و حماس قرار می‌گیرد، هنوز مشخص نیست، اما یک درگیری گسترده‌تر می‌تواند ترمز جاه طلبی‌های شاهزاده محمد را بکشد.

آلیس گوور، مدیر ژئوپلیتیک و امنیت در آزور استراتژی، گفت: «سرمایه‌گذاران - به‌ویژه آن‌هایی که تازه وارد منطقه شده‌اند - احتمالاً در کوتاه‌مدت احتیاط می‌کنند. با این حال، پادشاهی عربستان مشتاق است تا از تشدید تنش جلوگیری کند و به هماهنگی با پایتخت‌های منطقه برای این منظور ادامه خواهد داد.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید