آخرین سناریوها درباره استراتژی محور مقاومت

بازی مرگ در منطقه/ خیز حزب الله برای توقف نبرد در غزه

کدخبر: ۶۰۶۴۴۸
اقتصادنیوز: در شرایطی که ارتش اسرائیل خود را برای حمله زمینی هماهنگ به غزه آماده می کند، گمانه زنی ها درباره موضع گیری حزب الله لبنان افزایش یافته است؛ گروهی که در طول درگیری های اخیر چندین بار برخی مواضع اسرائیل را هدف قرار داده؛ حملاتی که بی پاسخ نمانده اند و هراس از آینده خاورمیانه را افزایش داده اند.
بازی مرگ در منطقه/ خیز حزب الله برای توقف نبرد در غزه

به گزارش اقتصادنیوز، یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل، حزب‌الله به پست‌های نظامی در منطقه مورد مناقشه شبعا حمله کرد، جغرافیایی که در اختیار اسرائیل است و دولت بیروت ادعای مالکیتش را دارد. آن عملیات در چارچوب قوانین بازی باقی ماند: حمله مستقیم به پست های نظامی در سراسر مرز.9 اکتبر در جریان عملیاتی که جهاد اسلامی فلسطین مسئولیتش را برعهده داشت، به خط آبی - مرز تحت نظارت سازمان ملل متحد که اسرائیل را از لبنان جدا می کند - حمله شد و روز بعد، حماس امتداد مرز را هدف حمله موشکی اش قرار داد. هر دو رویداد غیرعادی بودند، زیرا به ادعای ناظران گروه های فلسطینی از زمان حمله اسرائیل در سال 1982 و اخراج سازمان آزادیبخش فلسطین به تونس به ندرت در مرز لبنان فعالیت داشتند.

خیز حزب الله برای توقف نبرد در غزه

آنگونه که ناظران مدعی اند، جنبه مثبت حاکم این است که هم حزب‌الله و هم اسرائیل پس از سال 2006 به رویکرد بازدارندگی پایبند هستند؛ رویکردی که نبرد را به منطقه مرزی محدود نگه می‌دارد: اسرائیل تا عمق 4 تا 5 کیلومتری داخل خاک لبنان را گلوله باران می‌کند، همزمان حزب‌الله  -نیروهای جهاد اسلامی، حماس و الفجر - به همان میزان در داخل اسرائیل مواضع نظامی، پیاده نظام و شهرها را با موشک های ضدتانک، راکت و مسلسل هدف قرار می دهند.در نخستین روزهای درگیری ها، جاده مجاور مرز به منطقه عملیاتی تبدیل شد و توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد. پس از 13 اکتبر، زمانی که دو موشک اسرائیلی عصام عبدالله، فیلمبردار رویترز را کشت و چندین خبرنگار دیگر را مجروح کرد، پوشش خبری از منطقه به تدریج کاهش یافت، زیرا هم اسرائیل و هم حزب الله حمله ها را بی پاسخ نمی گذاشتند.

اسرائیل پیام (ادعایی) به حزب الله داد و مدعی شد که این گروه مسئول هرگونه حمله از مرز لبنان است.آنگونه که المانیتور مدعی است، هدف اصلی حزب‌الله به تاخیر انداختن یا جلوگیری از حمله زمینی اسرائیل به غزه بوده و در عین حال به ایالات متحده اعلام می‌کند که این حزب و سایر گروه‌های حامی ایران اجازه نمی‌دهند حماس در انزوا قرار بگیرد. به بیانی بهتر هرچه فشار بر حماس بیشتر شود، تنش بیشتر خواهد شد.یکی از فرماندهان حزب الله در مرز با سرزمین های اشغالی به المانیتور توضیح داد که اسرائیل و حزب الله قوانین رویارویی شان را هر روز به روز می کنند.به گفته او، حزب‌الله در سال‌های گذشته موفق شد اسرائیل را بازدارد، به همین دلیل این بازیگر جرات گسترش جنگ در این جبهه را ندارد.به گفته او مرز با فلسطین اشغالی منطقه نبرد است، اما هرگاه اسرائیل از سلاح جدیدی استفاده می‌کنند، مقاومت یک قدم فراتر می‌رود.

1697473134_377046

سناریوهای «محور مقاومت»

آنگونه که ناظران می گویند، تمرکز حزب الله بر تخریب سیستم ارتباطی و نظارتی ارتش اسرائیل در امتداد مرز بوده است. رسانه های حزب الله چندین مورد از حملات به پیاده نظام و تانک های اسرائیلی را در کانال تلگرام خود مستند و منتشر کرده اند.حزب الله و متحدانش در حال جنگ تاکتیکی چندلایه ای با اهداف استراتژیک هستند. هدف اول این است که اسراییل را از نبرد در غزه و عملیات زمینی برنامه ریزی شده اش منحرف کرده و با مشغول نگه داشتن ارتش اسرائیل در شمال، رهبران این بازیگر را متقاعد کنند که هزینه نبرد در غزه بالاست. این سناریو به شکلی بالقوه می تواند زمینه ساز درگیری ثانویه باشد که به یک رویارویی اولیه در مرز شمالی اسرائیل تبدیل می شود و تنش ها را در کل منطقه به شدت افزایش می دهد.

به ادعای المانیتور، گروه‌های حامی ایران در عراق، سوریه و یمن و همچنین لبنان از اهرم‌های جغرافیایی شان در فرایند درگیری منطقه‌ای استفاده می‌کنند. در این راستا، این پیام عمدتا متوجه آمریکا و متحدان غربی اش است. از همین رو پرتاب موشک از یمن و حمله به مواضع نظامی آمریکا در سوریه و عراق با این هدف انجام می شود که واشنگتن را وادار کند که اسرائیل را از حمله گسترده به غزه باز دارد.به باور ناظران مسئله این است که اسرائیل نمی تواند در دو جبهه پیروز شود، بنابراین تشدید تنش منطقه ای مقوله ای که ایالات متحده برای تحققش به هراهرمی متوسل خواهد شد. پیام جو بایدن پس از سفر به اسرائیل به عنوان نشانه ای از این موضوع تفسیر شده است.

5555555555555555555

دیدگاه اسرائیل در مورد مناقشه از رویکرد مقابله با تهدید امنیتی صرف به مقابله با چالش وجودی تغییر کرده که نمی توان آن را نادیده گرفت، به ویژه با توجه به فعالیت حزب الله در شمال. وضعیت کنونی شک و تردیدهایی را در مورد توانایی های بازدارندگی اسرائیل برانگیخته و با توجه به اینکه بنیامین نتانیاهو با چالش مهم دیگری روبرو است، همه طرف ها در حال ارزیابی استراتژی خود هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید