عملیاتی پر هزینه

جنگ اسرائیل و حماس وارد عصر تازه‌ای شد/ قمار تل‌آویو در غزه

کدخبر: ۶۰۶۶۴۹
اقتصادنیوز: همزمان با خیز اسرائیل جهت گسترش دامنه عملیات زمینی اش به غزه، گروهی از ناظران با استناد به گزاره هایی در این باره هشدار داده و می گویند، ارتش اسرائیل دست به قمار بزرگی زده، قماری که می تواند هزینه سنگینی بر این بازیگر و خاورمیانه تحمیل کند.
جنگ اسرائیل و حماس وارد عصر تازه‌ای شد/ قمار تل‌آویو در غزه

به گزارش اقتصادنیوز، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه گفت که اسرائیل وارد «مرحله تازه ای از جنگ» علیه حماس شده است. نیروهای دفاعی اسرائیل  تانک‌ها و سایر نیروهای زمینی را به غزه فرستاده و در حالی که به حملات توپخانه‌ای و بمباران هوایی شدید خود ادامه می‌دهند، اما از حمله زمینی همه جانبه خودداری کرده اند. حال مشخص نیست که آیا روزی مشخص برای چنین عملیاتی وجود خواهد داشت یا نه، هرچند اسرائیل به طور پیوسته عملیات زمینی اش در غزه را گسترش می دهد.

پیامدهای حمله زمینی به غزه

با تغییر رویکرد اسرائیل و تمرکزش بر نیروهای زمینی، این بازیگر با چالش های بسیاری روبرو خواهد شد؛ تهدیدهایی که هم متوجه سربازان اسرائیلی است و هم اهداف راهبردی و انسانی را هدف قرار می دهد. این چالش ها ممکن است حمله تمام عیار به غزه را به تعویق بیاندازد و موجب شود رهبران اسرائیل دامنه و مقیاس عملیات نظامی را به طرق دیگری محدود کنند.اولین چالش ماهیت جنگ است. غزه پرجمعیت است؛ همین مقوله بخشی از مزیت‌های ارتش اسرائیل در سرعت، ارتباطات، نظارت و قدرت آتش دوربرد را خنثی می کند.در همین راستا، ارتش اسرائیل باید نیروهای خود پخش کند، اجرای چنین گزینه ای نظامیان این بازیگر را در موضع ضعف قرار می دهد.

ساختمان های ویران شده غزه برای حماس فرصت ساز است تا با تکیه بر آن خود را در برابر سربازان اسرائیلی پوشش دهند، حماس می تواند از ویرانه ها برای استقرار تک تیراندازها و کار گذاشتن تله های انفجاری استفاده کند.ارتش ایالات متحده عملیات شهری در فلوجه عراق را دشوار و بسیار مخرب دانست. غزه احتمالا سخت تر خواهد بود. بر خلاف مخالفان عراقی که ایالات متحده در سال 2004 در فلوجه با آنها می جنگید، حماس از سال 2007 غزه را کنترل کرده و از آن زمان تاکنون چندین بار در آنجا با اسرائیل جنگیده است. این گروه احتمالا پاسخ سخت اسرائیل به حمله 7 اکتبر را پیش بینی می کرد.به نوشته فارین پالسی، جنگ در تونل کابوس است. ژنرال جوزف ال ووتل، رئیس سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این باره هشدار داد و این نبرد را خونین و وحشیانه توصیف کرد.

000_33XX3AX

عملیاتی پر هزینه

اسرائیل به دنبال پایان (ادعایی) حماس است. با این حال، پیدا کردن راه حلش دشوار خواهد بود. اعضای حماس می توانند در تونل ها پنهان  شوند. علاوه بر این حضور بیش از 200 گروگان در دستان حماس که شامل اتباع خارجی زیادی هستند، عملیات را پیچیده تر خواهد کرد. این احتمال بالا است که گروگان ها در ساختمانی باشند، به سان تونلی که تدارکات حماس در آن نگهداری می‌شود. فرستادن نیروها برای حمله به این مکان ها می تواند جان گروگان ها را به خطر بیاندازد.اسرائیل همچنین باید هزینه غیرنظامی غزه را لحاظ کند. به گفته وزارت بهداشت حماس، بیش از 7 هزار فلسطینی در جریان حمله هوایی اسرائیل کشته شدند. طبیعتا این آمار فشارها بر اسرائیل را افزایش خواهد داد.

اگرچه منافع استراتژیک اسرائیل و تمایل رهبرانش برای تسکین افکار عمومی شوکه شده منوط به عملیات نظامی خواهد بود، رهبران اسرائیل باید به افکار بین المللی نیز اهمیت دهد. عملیات اسرائیل جرقه اعتراض ها در جهان عرب را زد بالاخص در  کشورهایی مانند بحرین و مصر که روابط شان را با اسرائیل عادی کرده اند. حتی عربستان سعودی که تا زمان شروع جنگ در حال مذاکره با ایالات متحده برای تحکیم توافق عادی سازی با اسرائیل بود، موضع تندتری گرفته است.در این میان، اگرچه دولت بایدن علنا از اسرائیل حمایت می کنند، اما شاید در خفا خواستار خویشتنداری متحدشان هستند. مقامات واشنگتن علاوه بر تلاش برای محدود کردن هزینه های انسانی، نگران گروگان های آمریکایی و خطر گسترش درگیری در سراسر منطقه و تهدید نیروهای آمریکایی و متحدان شان می باشند.

thumbs_b_c_77bd6e35ea0507fb78e6ffb924913568

به نوشته فارین پالسی هراس ایالات متحده به خوبی موجه است، زیرا ممکن است این جنگ از اسرائیل و غزه فراتر رفته و خاورمیانه را درگیر کند. پیش از این، حزب‌الله تهدید کرده که به جنگ ملحق می‌شود و حملات لبنان را به اسرائیل تشدید می‌کند، ناآرامی‌ها در کرانه باختری در حال افزایش است، انصار الله یمن موشک‌هایی را به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند، و پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه هدف حمله گروه های حامی ایران هستند. به ادعای فارین پالسی جنگ گسترده تر با حضور حزب الله و سایر گروه های حامی ایران می تواند تهدیدی جدی برای اسرائیل باشد و منافع ایالات متحده را به خطر بیاندازد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید