گزینه های هولناک «‌بی‌بی»

چشم امید اسرائیل به دولت‌های عربی!/ تل آویو در تونل وحشت حماس

کدخبر: ۶۰۶۸۸۶
اقتصادنیوز: با آغاز عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه، بسیاری از تحلیلگران ضمن اشاره به اهداف (ادعایی) اعلامی رهبران تل آویو، بر این باورند که پلن این بازیگر برای ساکنان نوار غزه هولناک خواهد بود.
چشم امید اسرائیل به دولت‌های عربی!/ تل آویو در تونل وحشت حماس

به گزارش اقتصادنیوز، بنیامین نتانیاهو، با آب و تاب از مرحله دوم جنگ و حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه خبر داد و گفت که این مرحله «سخت و طولانی» خواهد بود، حق با اوست. رهبران اسرائیل به طور مداوم باید بین میان اهداف مختلف تعادل برقرار کنند. تلاش بیشتر برای تحقق یکی از خواسته ها، ممکن است سایر اهداف را قربانی کند.

اهداف تل آویو

به ادعای رهبران اسرائیل، اولین هدف جنگ، پایان دادن به قدرت حماس است. این یعنی، از بین بردن زیرساخت های نظامی و کشتن  بسیاری از سربازان پیاده این جنبش.ناظران مدعی اند، اسرائیل در اجرای این هدف مصمم است چرا که تا زمانی که حماس در قدرت باشد، این بازیگر احساس امنیت نخواهند کرد. از همین رو بسیاری از هزاران نفری که از جنوب خارج شدند، به خانه باز نخواهند گشت. از منظر تاکتیکی، حماس نهاد اطلاعات و ارتش اسرائیل را تحقیر کرد. برای کاهش احتمال حملات مشابه توسط گروه های دیگر، این بازیگر باید توان بازدارندگی اش را احیا کند. به لحاظ راهبردی هم درگیری بین اسرائیل و فلسطین به بن بست خواهد رسید. این حقیقت تلخ برای مردمی است که بمباران می شوند.

هدف دوم اسرائیل آزادی گروگان ها است. این هدف احتمالا مانع از جنگ خواهد شد. به ادعای اکونومیست، حماس تا پیش از این تلاش داشت تا مانع از حمله زمینی اسرائیل شود،  اکنون که نیروها در داخل غزه هستند، این گروه احتمالا تلاش خواهد کرد تا تاکتیک های اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد، به این امید که نظامیان اسرائیلی عقب نشینی کنند.هدف سوم  اسرائیل، به حداقل رساندن تلفات است. اگر تعداد زیادی از سربازان اسرائیلی بمیرند، عملیات نظامی در معرض تهدیدی جدی قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، با افزایش تلفات غیرنظامیان، فشار بین المللی برای توقف جنگ و آتش بس نیز افزایش خواهد یافت.

107325111-1698625264186-gettyimages-1752759163-AFP_33ZH638

تلاش برای افزایش قدرت چانه زنی

با این حال زمان به سرعت می گذرد.غیرنظامیانی که امروز به واسطه بمباران غزه توسط اسرائیل کشته می‌شوند، به گونه ای قربانی محاصره و تاکتیک سوخت شدند. اسرائیل در تلاش است تا با جلوگیری از ورود هرگونه سوخت به نوار غزه، قدرت چانه زنی برای آزادی گروگان ها را افزایش دهد. این بازیگر با معضلی جدی روبرو است زیرا معتقد است که ژنراتورهای بیمارستانی برق مورد نیاز برای تهویه و روشنایی هزارتوی تونل های حماس را فراهم می کنند، جایی که اعضای این گروه در کمین هستند. اکونومیست در گزارشش مدعی شد که مقامات اسرائیلی ادعا می کنند که ملزم به تامین کمک‌های ضروری هستند، هرچند در عمل منفعل اند. بنابراین برای تداوم جنگ، اسرائیل باید راه هایی برای کمک بیابد، حتی اگر این کار آزاد کردن گروگان ها را دشوارتر کند.

آخرین هدف زمینه ساز برای تحقق صلح در خاورمیانه است، روندی که سال‌ها متوقف شده. در حال حاضر، ایده توافق پس از جنگ بین اسرائیل و فلسطینی ها در شرق بیت المقدس، غزه و کرانه باختری برای دو طرف غیرقابل تصور است، اما استراتژیست های تندرو اسرائیلی معتقدند که چشم انداز صلح واقعی مورد نیاز است و این امر مستلزم حمایت برخی از دولت‌های عربی بالاخص دولت‌هایی است که بر اساس توافق‌نامه ابراهیم به اسرائیل نزدیک‌تر شده‌اند. آمریکا با فشار آوردن بر این گروه از بازیگران جهت ارائه حمایت نقدی و دیپلماتیک، وزن خود را تقویت خواهد کرد. برخی حتی تصور می کنند که کشورهای عربی نیز پس از خروج اسرائیل از غزه امنیت این جغرافیا را تامین می کنند.

888888888888888888

به ادعای اکونومیست، از برخی جهات، بسیاری از دولت‌های عربی در کنار اسرائیل هستند، اگرچه آنها هرگز چنین موضعی را علنا بیان نمی کنند. چرا که مرگ غیرنظامیان افکار عمومی مردمان این کشورها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. دولت‌های غربی نیز دچار اضطراب هستند و درگیر فعال شدن هسته های رادیکال.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید