انتقاد جمهوری اسلامی از رای مثبت ایران به قطعنامه سازمان ملل در باره جنگ غزه!

کدخبر: ۶۰۷۰۳۶
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به رای مثبت ایران به قطعنامه اخیر سازمان ملل در باره جنگ غزه انتقاد کرد.
انتقاد جمهوری اسلامی از رای مثبت ایران به قطعنامه سازمان ملل در باره جنگ غزه!

به گزارش اقتصادنیوز جمهوری اسلامی در این مطلب آورده است:  با توجه به اینکه مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند راه‌ حل مسأله فلسطین، همه‌پرسی از مردم بومی این سرزمین است تا آزادانه و خارج از فشارهای سیاسی نظر خود را درباره نوع حکومت مورد نظر خود بگویند و همان رأی و نظر مبنای تعیین سرنوشت فلسطین شود، پذیرش قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل سؤالاتی را به وجود آورده است.این قطعنامه حاوی نکاتی است که با سیاست اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در تضادند و رأی مثبت ایران به آن می‌تواند به معنای عقب ‌نشینی از سیاست اعلام شده باشد.

بند 13 قطعنامه مجمع عمومی با صراحت می‌گوید مسأله فلسطین هیچ راه‌حلی غیر از راه‌حل دودولتی ندارد. این بند، آشکارا با سیاست همه‌پرسی از بومیان فلسطین برای تعیین سرنوشت سرزمین خود در تضاد است.

اگر راه‌حل اینست که دو دولت در فلسطین تشکیل شوند، همه‌پرسی بی‌معنا و بی‌وجه خواهد بود. مهم‌تر اینکه پذیرش تشکیل دو دولت به معنای رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی است، زیرا یکی از این دو دولت، همانست که جمهوری اسلامی ایران آن را جعلی، غاصب، اشغالگر و نامشروع می‌داند.

نکته قابل تأمل دیگر اینکه هم‌اکنون نیز در فلسطین دو دولت وجود دارند زیرا علاوه بر رژیم اشغالگر صهیونیستی، تشکیلات خودگردان هم هست که سران اسرائیل و حامیان غربی آنان با هدف فریب دادن افکار عمومی و تظاهر به اینکه مردم فلسطین هم دولت دارند با تشکیل آن موافقت کرده‌اند. این، از اشتباهات بزرگ سازمان آزادیبخش فلسطین و از انحرافات یاسر عرفات بود که با کنار گذاشتن منشور این سازمان حاضر شد در اندازه یک کارگزار کوچک برای رژیم صهیونیستی بخشی از سرزمین فلسطین را مدیریت کند آنهم در چارچوب خط‌مشی تعیین شده توسط صهیونیست‌ها.

منظور کسانی که سخن از دو دولت می‌گویند تثبیت همین وضعیت است که اگر چنین شود، به معنای پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی توسط دولت‌ها و نامشروع بودن ادعای کسانی خواهد بود که به دولتی با نام اسرائیل مبارزه کنند.

علاوه بر این، قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در بند هشتم با صراحت از حماس خواسته فوراً و بدون هیچ پیش‌شرطی «تمام غیرنظامیانی که به صورت غیرقانونی به اسارت گرفته شده‌اند را آزاد کند.»
 
سه قید فوراً، بدون پیش‌شرط و غیرقانونی، همگی به نفع رژیم صهیونیستی و به زیان حماس هستند. زیرا اولاً برای حماس هیچ امتیازی در قبال آزادی اسرای صهیونیست در نظر گرفته نشده و ثانیاً اقدام حماس برای حمله به اسرائیل و به اسارت درآوردن جمعی از صهیونیست‌ها غیرقانونی دانسته شده است در حالی که حماس خواهان امتیازات مهمی در قبال آزاد ساختن اسراست و اقدام حماس در حمله به اسرائیل نیز کاملاً قانونی و بخشی از حقوق مردم فلسطین برای دفاع از خود در برابر رژیم صهیونیستی بود.
 
نکته‌ای که در مقدمه این قطعنامه آمده نیز دارای اشکال اساسی است، زیرا با صراحت تمام، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را با حمله حماس یکسان دانسته و اعلام کرده «تمام اقدامات خشونت‌آمیز صورت گرفته علیه غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی محکوم است.»
یکسان قلمداد کردن اقدامات صهیونیست‌ها در غزه با آنچه حماس انجام داده، ظلم آشکار به حماس و دروغ بزرگی است که در این قطعنامه گنجانده شده است.
 
رأی مثبت دادن به چنین قطعنامه‌ای با سیاست اعلام شده و رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره مسأله فلسطین و مواضع این نظام در قبال رژیم اشغالگر اسرائیل همخوانی ندارد. به همین دلیل، گمانه‌زنی‌هائی درباره سیاست ایران در مسأله فلسطین مطرح شده که لازم است وزارت امور خارجه کشورمان درباره آن‌ها توضیح بدهد. این گمانه‌زنی‌ها با توجه به سفر ناگهانی و از قبل اعلام نشده وزیر امور خارجه در آستانه صدور این قطعنامه، به نیویورک تقویت شده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها می‌گویند سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسأله فلسطین دستخوش تغییراتی شده و توجیهاتی از قبیل اینکه ایران به خاطر جلوگیری از تروریستی تلقی شدن عملیات 15 مهرماه حماس حاضر شد به قطعنامه رأی مثبت بدهد ولی بعضی بندها را در عین حال قبول ندارد رد می‌کند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید