فراخونده شدن سفرای شیلی و کلمبیا از اسرائیل/ مخالفت صریح آمریکای جنوبی با جنایت در غزه

کدخبر: ۶۰۷۲۴۰
کشورهای شیلی و کلمبیا سفرای خود را از اسرائیل فرا خواندند.
فراخونده شدن سفرای شیلی و کلمبیا از اسرائیل/ مخالفت صریح آمریکای جنوبی با جنایت در غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، گابریل بوریچ رئیس جمهوری شیلی گفت که به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر» سفیر کشورش را برای مشاوره فرا می‌خواند. وی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نوشت: شیلی این عملیات نظامی قویا محکوم کرده و با نگرانی فراوان آن را رصد می‌کند.

در پی این اقدام، گوستاوو پترو رئیس جمهوری کلمبیا نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تصمیم گرفته‌ام که سفیر کشورمان را برای مشاوره از اسرائیل فرا بخوانیم. وی تاکید کرد: اگر اسرائیل به کشتار مردم فلسطین پایان ندهد ما نمی‌توانیم در آنجا بمانیم. رئیس‌جمهوری کلمبیا جمعه شب نیز به قطع برق و اینترنت غزه توسط اسرائیل واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

تصمیم شیلی و کلمبیا در حالی است که دولت بولیوی سه‌شنبه شب اعلام کرد که در پی جنایات جنگی و نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع می‌کند. «ماریا نلا پرادا وزیر رئیس جمهوری» بولیوی گفت: حملات به نوار غزه جان هزاران غیرنظامی را گرفته و موجب آوارگی فلسطینی‌ها شده است. ما خواستار توقف این حملات هستیم.

پیشتر اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۵ این کشور اقدامات امپریالیستی و استعماری رژیم صهیونیستی را محکوم کرده بود. همچنین ونزوئلا در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران اردوگاه جبالیا در غزه خواستار محاکمه سران رژیم صهیونیستی شد. نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا جمعه شب گذشته نیز خواستار آزادی فلسطین شد و گفت نسل‌کشی در غزه باید متوقف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید