رکب آمریکا به آتش‌بس/ واشنگتن بمب‌های کوچک به اسرائیل می‌دهد

کدخبر: ۶۰۷۹۹۷
اقتصاد نیوز :روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به فشار کشورها بر آمریکا برای اعلام آتش بس و کاهش تلفات انسانی به نقل از یک مقام ارشد نظامی آمریکایی نوشت، واشنگتن اکنون تلاش می کند بمب های کوچک تری را در اختیار اسرائیل قرار دهد تا از شدت تلفات بکاهد.
رکب آمریکا به آتش‌بس/ واشنگتن بمب‌های کوچک به اسرائیل می‌دهد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت آنها در جلسات خصوصی خود با طرف اسرائیلی به تشریح اقداماتی پرداخته اند که تل آویو باید در کارزار نظامی خود درغزه بکار بندد. از جمله این توصیه ها استفاده از بمب های کوچک در تعقیب سران حماس و نابودی زیرساختارها است.

اسماعیل هنیه: آمریکا به صدای ملت خود گوش دهد

نیویورک تایمز نوشت، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در دیدار از اراضی اشغالی گفت که به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است باید «گام های واقعی» را بکار بندد تا تلفات غیرنظامی را به حداقل برساند. وی این پیام را در دیدار با رهبران عرب که خواستار توقف فوری آتش بس شده اند، نیز تکرار کرد.

بلینکن افزود، تل آویو باید به توصیه های آمریکا همزمان با دستیابی به اهداف خود برای یافتن و تمام کردن کار حماس عمل کند.

وزیر خارجه آمریکا توضیح نداد که این گام های واقعی و ملموس شامل چه اقداماتی می شود اما مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود گفتند به طرف اسرائیلی توصیه شده در عملیات نظامی خود سنجیده تر عمل کنند.

مقامات آمریکایی به طرف های صهیونیستی گفتند درصورتی می تولنند تلفات را کاهش دهند که نحوه هدف قرار دادن رهبران حماس و جمع آوری اطلاعات از شبکه های کنترل و فرماندهی این گروه را قبل از آغاز حملات تقویت کنند و از بمب های کوچک برای نابودی شبکه ای از تونل های زیرزمینی استفاده کنند و از نیروهای زمینی برای تفکیک محل حضور غیرنظامیان از مراکز تجمع نظامیان استفاده کنند.

بحران انسانی در غزه که به گفته مقامات وزارت بهداشت این کشور باعث کشته شدن بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ نفر شده است، خشم جهانی را برانگیخته و دولت جو بایدن را تحت فشار قرار داد تا از رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامات بیشتری را برای کاهش آسیب به غیرنظامیان بکار بندد.

نیویورک تایمز نوشت: سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره درخواست آمریکا برای استفاده این رژیم از بمب های کوچک تر در جنگ غزه گفت: «ما درباره مهمات و رایزنی های خود با متحدان مان اظهارنظر نمی کنیم».

این رسانه افزود، مقامات نظامی آمریکا می گویند بمب های کوچک تر برای استفاده از مناطق پرجمعیت در غزه مناسب تر است اما رژیم صهیونیستی سال ها مقادیری از بمب های بزرگ را انبار کرده که عمدتا هدف آن حمله به مواضع نظامی حزب الله در لبنان است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به افزایش اقدامات آمریکا برای جمع آوری اطلاعات در غزه اشاره کرد و نوشت: پهپادهای آمریکایی اکنون بر فراز این منطقه تحت محاصره به پرواز در می آیند تا افراد تحت اسارت حماس و دیگر گروه ها را پیدا کنند و ماهوارهای نظامی آمریکا برای نظارت دراین منطقه هدایت شده اند. آمریکا همچنین از هواپیما بر روی دو ناو خود در مدیترانه برای جمع آوری اطلاعات بیشتر از جمله رهگیری های الکترونیکی استفاده می کند.

این رسانه نوشت: اسرائیل بعد از مجموعه ای از حملات هوایی که تلفات زیادی برجای گذاشت -از جمله حمله به جبالیا که اسرائیل با ادعای هدف قرار دادن فرمانده حماس انجام داد- رویکرد خود را به جنگ زمینی تغییر داد اما معلوم نیست که این حملات تا چه اندازه موثر بوده است.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت این عملیات تاکنون نتیجه ای در از بین بردن سران ارشد و میانی حماس نداشته است.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت حماس شباهتی به گروه القاعده و داعش ندارد و عمیق تر بودن رهبران نظامی و با تجربه در رده های میانی رهبری این گروه، کار را برای ارزیابی تاثیر کشتار هر یک از فرماندهان حماس دشوار کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، رژیم صهیونیستی بر این باور است که برخی از رهبران حماس در شبکه ای گسترده از تونل ها در زیر پرجمعیت ترین بخش های شمال غزه پنهان شده اند. به گفته افراد آگاه از گفت و گوهای مقامات آمریکایی و تل آویو، فرستادن واحدهای کماندویی به این تونل ها یک ماموریت انتحاری خواهد بود.

مقامات آمریکایی گفته اند که ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال راه‌هایی برای وادار کردن رهبران حماس به تغییر مواضع یا تغییر ارتباطات خود بوده است؛ اقداماتی که می‌تواند به اطلاعات این رژیم کمک کند تا اماکن این رهبران را پیدا کرده و سپس به آنها حمله کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید