پس لرزه های هولناک حمله اسرائیل به ایران

ترکش‌های اقتصادی جنگ غزه به بازارهای جهانی/ شوک 1970 تکرار می شود؟

کدخبر: ۶۰۹۶۵۵
اقتصادنیوز: در باب جنگ اسرائیل علیه حماس، سناریوهای مختلفی در دست بررسی است، خوشبینانه ترین سناریو محدود شدن این نبرد به غزه است، هرچند این احتمال اندک هم وجود دارد که جهان در آستانه نبردی تمام عیار قرار بگیرد؛ جنگی که پس لرزه هایش بازارهای انرژی و جهانی را از کارانداخته و می تواند تراژدی 1970 را تکرار کند.
ترکش‌های اقتصادی جنگ غزه به بازارهای جهانی/ شوک 1970 تکرار می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز،عملیات نظامی اسرائیل در غزه، راوی چهار سناریو ژئوپلیتیکی است؛ سناریوهایی که اقتصاد و بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

نتانیاهو قربانی جنگ غزه

براساس سناریوی اول، جنگ به غزه محدود می‌شود و اسرائیل در مقیاسی وسیع تر با متحدان ایران در منطقه درگیر نخواهد شد. شواهد نشان می دهد، بسیاری از بازیگران برجسته تلاش دارند تا از هرگونه تنشی اجتناب کنند. در چارچوب این سناریوی احتمالی، حیات سیاسی نتانیاهوپایان یافته، خشم از اسرائیل افزایش و راه حل دو کشوری و عادی سازی روابط ریاض و تل آویو خواهد مرد.پیامدهای اقتصادی این سناریو اندک است. نرخ نفت به تدریج افزایش خواهد یافت اما بعد از گذشت زمان به میزان سابق بازمی گردد چرا که به تولید و صادرات خلیج فارس شوک جدی وارد نشده است. اگرچه ایالات متحده می‌تواند صادرات نفت ایران را متوقف کند، اما اجرای این گزینه صرفا تهران را به مسکو و پکن نزدیک تر خواهد کرد.

همزمان اسرائیل نیز درگیر رکود جدی اما قابل کنترل خواهد شد و اروپا درگیر نوعی عدم اعتماد می شود. با کاهش تولید، هزینه و اشتغال، وقوع چنین سناریویی می‌تواند اقتصادهای راکد اروپا را درگیر رکودی ملایم کند.در چارچوب سناریوی دوم، جنگ غزه با عادی سازی و صلح منطقه ای دنبال می شود. به ادعای ناظران، کمپین اسرائیل علیه حماس می تواند نیروهای میانه رو بیشتری - مانند تشکیلات خودگردان فلسطین یا ائتلاف چند ملیتی عربی – را کنار خود قرار دهد. طبیعتا در این سناریو نیز، نتانیاهو استعفا می دهد و کابینه ای میانه رو با اعضایی از احزاب راست میانه یا چپ میانه بر حل مسئله فلسطین و پیگیری عادی سازی با عربستان سعودی متمرکز خواهند شد.

55555555555555

پس لرزه های حمله ادعایی به ایران

در قاب سناریوی سوم، منطقه درگیر خواهد شد، پروجکت سیندیکیت در این باره مدعی شد براساس این سناریو، حزب الله لبنان و ایران رویاروی اسرائیل قرار خواهند گرفت. هرچند این سایت در ادامه گزارشش مدعی است که اسرائیل با حمله ای پیشگشیرانه به حزب الله تلاش می کند تا از وقوع این کابوس برهد. با این همه ورود نیروهای حامی ایران در عراق، سوریه و یمن به درگیری و حملاتشان به مواضع اسرائیل و آمریکا گزینه ای محتمل است.در همین راستا گروهی از ناظران مدعی اند که اگر اسرائیل و حزب‌الله درگیر جنگی تمام عیار نشوند، تل آویو احتمالا با حمایت لجستیکی ایالات متحده علیه تاسیسات هسته‌ای ایران دست به حمله ای ( ادعایی) خواهد زد. گزینه ای که دور از ذهن است.

چرا که حمله (ادعایی) به ایران، تولید و صادرات انرژی از خلیج فارس را برای ماه‌ها به تعویق انداخته و شوک نفتی به سان آنچه در دهه 1970 رخ داد، تکرار می گردد، ماجراجویی که سقوط بازارهای سهام، نوسانات در بازده اوراق قرضه و هجوم به دارایی های امن مانند طلا را به دنبال خواهد داشت. پیامدهای اقتصادی وقوع چنین سناریوی ( ادعایی)در چین و اروپا شدیدتر از ایالات متحده خواهد بود.تحلیلگران مدعی اند، در صورت وقوع چنین گزینه ای، همه طرف‌ها در منطقه رادیکال‌تر عمل کرده و صلح یا عادی‌سازی دیپلماتیک به رویا تبدیل خواهد شد. این سناریو حتی ممکن است ریاست جمهوری بایدن و شانس انتخاب مجدد او را از بین ببرد.

GettyImages-1750067316-1024x618

با این همه، شواهد نشان می دهد که به میزان 65 درصد درگیری هابه منطقه سرایت نخواهد کرد، پس پیامدهای اقتصادی حاصل از جنگ غزه اندک یا مهار شده خواهد بود. با این حال، خبر بد این است که فعلا بازارها احتمال 5 درصدی را به درگیری منطقه‌ای اختصاص می‌دهند که اثرات رکود تورمی شدیدی در سراسر جهان خواهد داشت، در حالی که رقم معقول‌تر 35 درصد است.چنین رضایتی خطرناک است. محتمل‌ترین سناریو ممکن است فقط پیامدهای کوتاه مدت خفیفی برای بازارها و اقتصاد جهانی داشته باشد، اما نشان می‌دهد که وضعیت موجود ناپایدار باقی خواهد ماند و در نهایت منجر به درگیری‌های جدید خواهد شد.در حال حاضر، بازارها سناریوهای کم هزینه تر  را ترجیح می دهند، هرچند غالبا شوک های ژئوپلیتیکی بزرگ را به اشتباه قیمت گذاری کرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید