چین دست کم تا ۲۰۲۷ به ما حمله نمی‌کند

کدخبر: ۶۱۰۱۰۷
اقتصادنیوز : یک مقام امنیتی تایوان ادعا کرد، رئیس جمهور چین استطاعت اجرای تهاجم موفقی به این جزیره در چند سال آینده را نداشته و به این ترتیب تایپه زمان بیشتری برای تقویت کردن توانمندی‌های نظامی خود دارد.
چین دست کم تا ۲۰۲۷ به ما حمله نمی‌کند

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ولینگتون کو، رئیس شورای امنیت تایوان به خبرنگاران در شهر تایپه گفت: «فکر نمی‌کنم چنین حمله‌ای در آینده نزدیک یا دست کم تا یک یا دو سال آینده اتفاق بیفتد.»

آمریکا خود را برای جنگ تازه آماده می کند؟/سایه تنش تایوان بر گفتگوهای « بایدن» و «شی»

او ادعا کرد: «فکر نمی‌کنم چین دست کم تا سال ۲۰۲۷ توانمندی مناسب برای اجرای عملیات‌های آبی-خاکی پیاده سازی نیرو به منظور تصرف تایوان را پیدا کند.»

این اظهارات ولینگتون کو مشابه ارزیابی است که ژنرال مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال گذشته میلادی مطرح و ادعا کرد، پکن «برای مدتی» آماده متحد ساختن اجباری تایوان نخواهد بود. میلی ادعا کرد که ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) «تجربه» یا «پیش زمینه» حمله موفقیت آمیز به جزیره خودگردان تایوان را نداشته و هنوز چنین عملیاتی را تمرین نکرده است. او در آن اظهاراتش تصریح کرد، شی جینپینگ به دنبال این است که ارتش کشورش تا سال ۲۰۲۷ آماده حمله به تایوان باشد.

ولینگتون کو ادعا کرد، این مدت زمان ادعایی به تایوان فرصت بیشتری می‌دهد تا تهدید حمله چین به خود را با تداوم تقویت نیروهای ارتش خود به تاخیر بیندازد. وی افزود که نیروهای تایوانی از موشک‌های ضد کشتی، سامانه‌های موشکی هیمارس آمریکا، پهپادها و سلاح‌ ضد تانک جاولین برای ضربه زدن به واحدهای ارتش آزادیبخش خلق چین در صورت عملیات آنها برای نفوذ به خط ساحلی ناهموار این جزیره استفاده خواهند کرد.

در سالهای اخیر تنش‌ها در تنگه تایوان به دنبال مداخلات فزاینده آمریکا در منطقه و مانورهای گسترده ارتش آزادیبخش خلق چین افزایش یافته اند. چین، تایوان را استان جدا شده خود دانسته و متعهد شده در صورت لزوم با توسل به زور آن را به مجددا به چین ملحق کند. حزب کمونیست چین در ماه سپتامبر اعلام کرد، اتحاد مجدد با تایوان «ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای تحقق برنامه جوان‌سازی بزرگ ملت چین است.»

ولینگتون کو از واشنگتن به سبب تعجیل در تقویت و آماده سازی نیروهای نظامی تایوان برای حمله بالقوه به آن از جمله با تسریع تحویل تسلیحات به این جزیره و آموزش دادن به سربازانش تحسین کرد. او بیان داشت، همکاری امنیتی با آمریکا «تمامی جوانب» نظامی این جزیره را پوشش می‌دهد.

وی افزود: «تنها می‌توانم بگویم آنها دارند از همه راه‌های ممکن برای کمک به ما چه در حوزه آموزش یا تقویت توانمندی‌های جنگ نامتقارن، استفاده می‌کنند.»

این مقام تایوانی اظهار کرد، چین به دلیل مسائل اقتصادی خود و جنگها در اوکراین و سرزمین‌های اشغالی سالی پر از بی اطمینانی را در پیش رو دارد. او همچنین مدعی شد، پکن فشارش به تایپه را در صورتی که لای چینگ-ته، کاندیدای حزب حاکم تایوان پیروز انتخابات ریاست این جزیره در ماه ژانویه شود، افزایش می‌دهد.

او مدعی شد: «فکر نمی‌کنم چین در حال حاضر برای دست زدن به اقدام نظامی علیه ما بعد از انتشار نتایج انتخابات ۱۳ ژانویه آماده باشد. ما نشانه‌ای از اینکه آنها برای چنین اقدامی تدارک ببینند یا هنوز به توانمندی آن دست پیدا کرده باشند ندیده‌ایم.»

ولینگتون کو همچنین گفت، دولت تایوان تلاش دارد یک نشست رو در رو بین موریس چانگ، فرستاده‌اش به آمریکا و جو بایدن، رئیس جمهور این کشور برگزار کند و دو طرف هم اکنون در حال بحث درباره هماهنگی‌های مرتبط با این نشست هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید