خطر جدی در کمین مسکو و واشنگتن/ وزارت خارجه روسیه بیانیه داد

کدخبر: ۶۱۰۳۰۶
اقتصادنیوز: وزارت خارجه روسیه با تاکید بر آنکه روابط مسکو با واشنگتن هر لحظه در خطر قطع شدن است، اعلام کرد که شرط‌بندی آمریکا روی مهار چین و روسیه علت اصلی این بحران است.
خطر جدی در کمین مسکو و واشنگتن/ وزارت خارجه روسیه بیانیه داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای به مناسبت نودمین سالگرد برقراری مجدد روابط بین مسکو و واشنگتن، اعلام کرد: «روابط بین روسیه و آمریکا به مو بند است که واشنگتن مقصر آن است». این وزارتخانه تمایل واشنگتن برای مهار جهانی مسکو و پکن را ریشه اصلی «شدیدترین بحران در روابط روسیه و آمریکا» دانست. 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، مسکو اعلام کرد: به دلیل سیاست گسترده روس‌هراسی، آن [روابط] هر لحظه در خطر قطع شدن قرار دارد. این انتخاب روسیه نیست، اما اقدامات بی‌پروا از سوی ایالات متحده که چرخ تشدید را می‌چرخاند از جمله وظیفۀ دکترین تحمیل شکست استراتژیک بر مسکو، خطر منجر شدن به پیامدهای فاجعه‌بار را دارد. 

به گفته روسیه، «محافل سیاسی آمریکا ناامیدانه و احمقانه روی تغییر رژیم و دامن زدن به اختلافات داخلی در روسیه متمرکز هستند؛ پروژه‌ای که برای آن مبالغ هنگفتی سرمایه‌گذاری می‌شود». 

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه هم یکشنبه ۱۴ آبان با بیان این که روابط این کشور با آمریکا به صفر رسیده، گفت روسیه و آمریکا مسؤولیت ویژه‌ای در قبال ثبات جهانی و اسراتژیک دارند و به هر طریق ممکن باید گفت‌وگو به مرور زمان ازسرگرفته شود.

وی افزود: تماس‌ها بین روسای‌جمهور دو کشور در صورت تمایل و آمادگی هر دو طرف ممکن است، اما برخی شرایط باید بهبود یابد. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف همچنین گفت آمریکا مسبب وضعیت کنونی روابط دو کشور است و رئیس‌جمهور ایالات متحده باید موضع خود را به موضعی سازنده‌تر تغییر دهد و هشدار داد: روسیه به مداخله آمریکا در امور داخلی خود واکنش تند نشان می‌دهد. 

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا در کنار متحدانش با ارائه کمک‌های گسترده از جمله تسلیحاتی به کی‌یف تلاش کرده شکست استراتژیک به مسکو وارد و آن را منزوی کند؛ مسئله‌ای که روابط از قبل محدود دو کشور به دلیل اختلافات را به سطح صفر نزدیک کرده و روسیه بارها درباره مشارکت کشورهای غربی در جنگ علیه این کشور هشدار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید