پیش‌بینی قیمت نفت در 2024

نگرانی‌های نفتی جدید بن‌سلمان در آستانه نشست اوپک پلاس

کدخبر: ۶۱۰۴۷۴
اقتصادنیوز: مدتی است قیمت نفت وارد روند نزولی شده است. چهارمین هفته کاهش قیمت نفت در حالی رخ داد که نشانه‌هایی از عرضه سالم و افزایش ذخایر نفتی تلاشهای بن‌سلمان و ولادیمیر پوتین رهبران اوپک پلاس را برای ادامه کاهش تولید جبران کرده است.
نگرانی‌های نفتی جدید بن‌سلمان در آستانه نشست اوپک پلاس

به گزارش اقتصادنیوز در معاملات امروز نفت وست تگزاس اینترمدییت در مرز 73 دلار برای هر بشکه معامله شد که بیش از 20 درصد نسبت به سقف سپتامبر خود فاصله دارد. نفت جهانی برنت نیز با افتی 5درصدی در روز پنجشنبه مواجه شده بود. این کاهش‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که موجود ذخایر نفت خام ایالات متحده افزایش یافته و احتمالا با برنامه فروش خودکار بیش از این تقویت شود. 

چهارمین هفته متوالی افت قیمت نفت که طولانی‌ترین روند کاهشی آن از ماه می است در حالی رقم می‌خورد که کاهش عرضه داوطلبانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و متحدانش همچنان ادامه دارد. این افت قیمت‌ها در حالی ثبت شده که به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ اسرائیل و حماس به کشورهای دیگر منطقه و ایجاد اختلال در عرضه نفت چندان جدی نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اوایل این هفته اعلام کرده بود که رشد تولید به این معناست که بازار جهانی در سه ماهه پایانی امسال وضعیتی بهتر از پیش‌بینی‌ها خواهد داشت. موضوعی که فشاری مضاعف را در آستانه نشست سیاستگذاری عرضه اوپک پلاس بر این سازمان وارد کرد. 

از نظر گروه گلدمن‌ساکس، اوپک با سیاستهای خود تضمین خواهد کرد که قیمت هر بشکه نفت برنت در سال 2024 در محدوده 80 تا 100 دلاری خواهد بود.

آمار وسط هفته نشان داد که سطح ذخایر نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافته و به بالاترین سطح از آگوست رسیده است. این افزایش در برخی از مناطق نظیر کوشینگ اوکلاهاما بیش از 8درصد بوده است. 

با این حال همچنین نگرانی‌هایی در طرف تقاضا وجود دارد. آمار چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت دنیا نشان می‌دهد که پالایشگاه‌های این کشور نرخ پالایش خود را در ماه اکتبر کاهش دادند که نشانه‌ای بارز از افت تقاضاست. از سوی دیگر، مزایای بیکاری ایالات متحده به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسید که سیگنالی از کندی تقاضای مصرف نفت خام در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید