تنش در کابینه جنگ اسرائیل بالا گرفت/ در تل آویو چه خبر است؟

کدخبر: ۶۱۱۱۱۱
اقتصادنیوز :برخی رسانه‌های عبری زبان به بررسی اختلاف‌نظرهای موجود در کابینه جنگ اسرائیل بر سر قرارداد تبادل اسرا و آتش‌بس و تاثیرات آنها بر این دو موضوع پرداختند.
تنش در کابینه جنگ اسرائیل بالا گرفت/ در تل آویو چه خبر است؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، قرارداد تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس که با برقراری آتش‌بس همراه خواهد بود، به دلیل برخی اختلاف‌نظرها برسر آن در داخل کابینه جنگ، همچنان بدون توافق به تعویق می‌افتد، همینطور با وجود اینکه در حال حاضر شرایط در داخل نوار غزه به شدت فاجعه‌بار است، کشمکش در اراضی اشغالی بر سر انتقال سوخت به غزه برای جلوگیری از وخامت شرایط انسانی در این منطقه ادامه دارد.

 

زمان به نفع تل‌آویو نیست

تال لیو رام، تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی نوشت، در شرایطی که فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی ملزم به مدیریت تنش میان تمایل به ادامه پیشروی به سمت جنوب شهر غزه و پیشرفت در مذاکرات درباره آزادسازی اسرا است، این ارتش در تلاش است نیروهای خود را به دیگر جهات شهر غزه پیش ببرد. در حال حاضر زمان به نفع اشغالگران نبوده و با دستاوردهای نظامی که می‌خواهد به شکل خاص در شهر غزه محقق کند، همخوانی ندارد.

بالا گرفتن اختلافات وزرا در کابینه اسرائیل / وزیر دارایی شمشیر را برای «یوآو گالانت» از رو بست

وبگاه «عرب۴۸» گزارش داد، به گفته این تحلیلگر و دیگر تحلیلگران، ارتش رژیم صهیونیستی تصور می‌کند پس از آتش‌بسی چند روزه جهت اجرای قرارداد تبادل اسرا در صورتی در مورد آن توافق شود، می‌تواند جنگ را ازسربگیرد.

السنوار کسی است که در این مذاکرات تصمیم‌گیری می‌کند

یوسی یهوشواع، تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» موضعگیری یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم را در پیش گرفت، آنها مدعی هستند که برای بهبود شروط قرارداد تبادل اسرا و افزایش تعداد اسرای اسرائیلی به حدود ۸۰ تن به جای ۵۰ نفری که حماس مطرح کرده، حملات این رژیم در نوار غزه باید تشدید شده و فشار بیشتری بر یحیی السنوار، رئیس حماس در نوار غزه اعمال شود.

البته یهوشواع اعتراف کرد که این السنوار است که در مذاکرات تصمیم‌گیری می‌کند.

این تحلیلگر آحارونوت نوشت: «اسرائیل ترجیح می‌داد که در قرارداد تبادل اسرا مصر میانجی‌گری کند نه قطر، اما شرایط چنین نیست و تلاش‌ها ادامه دارند.»

لحظه فرار وزیر کابینه اسرائیل در پی اعلام آژیر خطر + فیلم

او به نقل از برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی که در مذاکرات حضور داشتند، نوشت، تل‌آویو با آتش‌بس چند روزه موافقت خواهد کرد، آنها توانستند ارتش را متقاعد کنند با این آتش‌بس موافقت کند، اما با یک قرارداد بزرگتر که طبق آن ۱۰۰ اسیر «اسرائیلی» آزاد شوند.

یهوشواع همچنین نوشت، روشن نیست منافع السنوار در موافقت با یک قرارداد بزرگ چیست چراکه او با کارت‌هایی که در اختیار دارد، عالی بازی می‌کند.

این تحلیلگر مسایل نظامی در ادامه نوشت: «در مقایسه با درگیری‌های قبلی روشن است که سربازان اسرائیلی با شبه‌نظامیانی مقابله می‌کنند که به سرعت عقب‌نشینی نمی‌کنند و فرماندهی منطقه جنوب ارتش اسرائیل تا این لحظه دستوری جهت آمادگی برای جنگ در منطقه خان‌یونس دریافت نکرده است.»

او درباره بحث و کشمکش در داخل محافل رژیم صهیونیستی بر سر انتقال روزانه دو تانکر سوخت به نوار غزه نوشت، مسؤولان «اسرائیلی» از نخست وزیر گرفته تا وزیر جنگ و حتی سخنگوی ارتش و نیز برخی وزرای دیگر از یک درخت بلند بالا رفتند سپس همانگونه که انتظار می‌رفت، عقب‌نشینی کردند، آنها تصریح کردند که «اسرائیل» هرگز اجازه انتقال سوخت به نوار غزه را نخواهد داد و این یعنی سوخت وارد نمی‌شود و پمپ‌های آب، تاسیسات تصفیه فاضلاب از کار افتاده و فعالیت بیمارستان‌ها به شکل کامل متوقف شد.

کابینه جنگ و درگیری با دولت بایدن

عاموس هرئیل، تحلیلگر مسایل نظامی روزنامه عبری زبان «هاآرتص» نوشت، دستاوردهای «اسرائیل» در جنگ هنوز به سه حوزه دیگر مربوط می‌شود که عبارت هستند از آزادی افراد ربوده شده، هدف قرار دادن تونل‌ها و ترور قرماندهان حماس. در اینجا با وجود پیشروی «اسرائیل» هنوز تصویر درهم است و در حال حاضر با وجود اینکه توانمندی‌های نظامی حماس در شمال نوار غزه به شدت آسیب دیده، صحبت کردن از حل‌وفصل نظامی درگیری دشوار است.

درگیری در جلسه کابینه اسرائیل

هرئیل در ادامه نوشت، اختلاف‌نظرها بر سر قرارداد تبادل اسرا بر کابینه جنگ «اسرائیل» حاکم است، به این شکل که بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو عضو فراکسیون اردوگاه «اصلی» می‌گویند «اسرائیل» ملزم است از این فرصت برای نجات فوری اسرایی که امکان نجات آنها وجود دارد، استفاده کند چراکه در غیر این صورت خطر جدی جان آنها را تهدید خواهد کرد. در مقابل گالانت و هالوی و تعدادی از فرماندهان ارتش و شاباک مدعی هستند که در حال حاضر آتش‌بس ممنوع است و فشار نظامی بر حماس باید تشدید شود چراکه تنها از این راه می‌توان السنوار را مجبور کرد امتیازات دیگری بدهد. همچنین این ادعا مطرح است که در حال حاضر باید بر آزادی ۷۰ زن و نوجوان در فهرست اولیه به عنوان شرطی برای قرارداد پافشاری شود.

این تحلیلگر روزنامه هاآرتص در ادامه نوشت، در این اختلاف‌نظر برای هر دو طرف روشن است که حماس تمام تلاش خود را خواهد کرد تا زمان بخرد حتی اگر در مورد قرارداد توافق شود و به نظر می‌رسد که السنوار بر آتش‌بس فراگیر در جنگ حساب باز کرده و معتقد است می‌تواند با دادن وعده‌هایی و طرح بهانه‌هایی در مورد قراردادهای بعدی زمان به دست آورد.

او همچنین نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این اختلاف‌نظر موضعگیری قطعی اتخاذ نکرده چراکه درگیر ملاحظات سیاسی داخلی بوده و نگران این است که توسط ایتامار بن گویر و بتسلئیل اسموتریچ احاطه شود.

هرئیل نوشت، نتانیاهو مثل همیشه وقت‌کشی می‌کند و فشارهای جناح راست روشن است، اما در مورد او فشارهای متقابلی از سوی جناح چپ نیز وجود دارند و مخالفت مستمر با دستیابی به یک قرارداد می‌تواند ائتلاف شکننده او با گانتس و آیزنکوت را از هم بپاشد و انصراف آن دو از کابینه به شکل جدی می‌تواند روند تقابل با دولت بایدن را سرعت بخشد. در این زمینه ممکن است که نتنیاهو در نهایت با تعدیل موضعگیری خود موافقت کرده و به قراردادی دست یابد.

طبق برخی گزارش‌هایی که یکشنبه در رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر شدند، مذاکرات غیرمستقیم میان این رژیم و حماس درباره قرارداد تبادل اسرا در مقابل آتش‌بس موقت در نوار غزه، پس از تعلیقی چند روزه در پی یورش ارتش این رژیم به بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان موجود در منطقه محاصره شده نوار غزه ازسرگرفته شد. 

وبگاه عبری زبان «واللا» به نقل از سه منبع که آنها را «آگاه» خواند، گزارش داد، السنوار پس از یورش به بیمارستان الشفاء، رایزنی‌ها با میانجی‌ها در دوحه را متوقف کرد که در عمل منجر به تعلیق مذاکرات شد.

واللا به نقل از دو تن از منابع خود اعلام کرد، السنوار شنبه بار دیگر تماس گرفت و پاسخی را برای میانجی قطری ارسال کرد که نشان دهنده همگرایی خاصی در موضعگیری‌های دو طرف است، اما تا این لحظه توافقی حاصل نشده است.

این سایت عبری زبان در ادامه به نقل از این منابع مدعی شد که «السنوار به صورت اولیه با افزایش تعداد گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند به بیش از ۵۰ زن و کودک موافقت کرد».

مرکز پخش رژیم صهیونیستی (شبکه ۱۱ کان) گزارش داد، مسؤولان حماس چند روز «پس از آنکه در مذاکرات حضور فعالی نداشتند و تنها آماده ارائه خواسته‌های جدیدی بودند»، مذاکرات را درباره قرارداد تبادل اسرا و آتش‌بسی انسانی در غزه ازسرگرفتند.

طبق گزارش این مرکز، این مساله منشأ خوش‌بینی در تل‌آویو، واشنگتن و دوحه طی ساعات گذشته است و با ازسرگیری تماس‌ها میان رهبران حماس در غزه و مسؤولان قطر، احتمال بررسی چارچوبی برای چنین قراردادی بیشتر خواهد شد.

شبکه کان ۱۱ اعلام کرد، اسرائیل بر شرطی که تعیین کرده، یعنی آزادی حدود ۵۰ زن و کودک بازداشت شده در نوار غزه  در مرحله اول اصرار دارد و در مقابل حماس آزادی همین تعداد از اسرای خود را خواستار است مشروط بر اینکه سایر کودکان و زنان در طول مدت آتش‌بس آزاد شوند.

وبگاه عبری واللا گزارش داد، قرارداد به دو مرحله تقسیم خواهد شد، در مرحله اول ۵۰ زن و کودک در مقابل توقف حملات به مدت پنج روز آزاد خواهند شد و در طول روزهای آتش‌بس حماس زنان و کودکان دیگری را که توسط سایر گروه‌ها بازداشت شدند، پیدا خواهد کرد تا در مرحله دوم قرارداد آنها نیز آزاد شوند.

السنوار خواستار این شد که رژیم صهیونیستی در طور روزهای آتش‌بس جمع‌آوری هوایی اطلاعات و داده‌ها از جمله با کمک پهپادها را روزانه به مدت شش ساعت متوقف کند تا حماس بتواند جای گروگان‌های بیشتری را پیدا کند.

بر اساس برآوردهای رژیم صهیونیستی، حماس حدود ۲۰ تا ۲۸ زن و کودک و نیز ۵۰ تن دیگر را که احتمالا سربازان ارتش این رژیم هستند، بازداشت کرده است.

واللا در ادامه اعلام کرد، «اسرائیل» به دنبال آزاد کردن تمامی زنان و کودکان بازداشت شده توسط حماس است و به عنوان بخشی از توافق خواستار شد ابتدا تعداد دقیق آنها اعلام شود.

به گفته منابع واللا، حماس در مذاکرات خواستار انتقال روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون حامل کمک‌ها و سوخت برای بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها به غزه شده، اما اسرائیل ادعا کرده که گذرگاه رفح به دلایل «امنیتی» ظرفیت ۴۰۰ دستگاه کامیون را در روز ندارد.

منابع یاد شده تاکید کردند، تمامی جزئیات و بندهای قرارداد مدنظر مورد توافق قرار نگرفت و هر روز تغییراتی در مذاکرات حاصل می‌شود و به گفته یکی از مسؤولان هر ساعت پیشنهاد جدیدی مطرح می‌شود.

منبع دیگری گفت، مشکل اصلی تعداد زنان و کودکانی است که آزاد خواهند شد.

همچنین برخی منابع به المیادین گفتند، مذاکرات آتش‌بس بیش از یک هفته است که متوقف شده و هیچ تغییری در فرمول نهایی آتش‌بس ایجاد نشده و این اسرائیلی‌ها هستند که در اجرای آن تعلل می‌کنند.

به گفته این منابع، فرمول نهایی آتش‌بس تمامی بندهایی را که حماس شرط کرده، شامل می‌شود و حماس از همان ابتدای طوفان الاقصی آمادگی خود را برای آزادسازی غیرنظامیان اعلام کرد، اما این اسرائیلی‌ها بودند که تاکنون وقت‌کشی کردند.

منابع یاد شده اظهار کردند، حماس شرط آزادسازی ده‌ها غیرنظامی بازداشت شده در نوار غزه را آزادی زنان و کودکان از زندان‌های رژیم اشغالگر اعلام کرد.

آنها گفتند، حماس خواستار برقراری آتش‌بسی پنج روزه شد تا بتواند افراد بازداشت شده را آزاد کند، این جنبش ایجاد محیطی امن و توقف پرواز پهپادها و نیز انتقال کمک‌ها به جنوب و شمال نوار غزه را شروط خود اعلام کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید