واکنش اردوغان به نزدیکی ارمنستان به غرب!

کدخبر: ۶۱۱۲۸۸
اقتصادنیوز : رئیس‌جمهوری ترکیه در انتقاد ضمنی از آمریکا و فرانسه گفت که ارمنستان باید به جای نگاه کردن به غرب برای گرفتن سلاح و آموزش، با ترکیه و جمهوری آذربایجان برای ایجاد صلح همکاری کند.
 واکنش اردوغان به نزدیکی ارمنستان به غرب!

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست طولانی کابینه در آنکارا گفت: برخی از قدرت‌های غربی هنوز متوجه نشده‌اند که جنگ قره‌باغ، قفقاز و کل منطقه را تغییر داده است.

او به پیامد درگیری ماه گذشته اشاره کرد که منجر شد اراضی مورد مناقشه قره‌باغ بار دیگر در کنترل جمهوری آذربایجان قرار گیرد و به دنبال آن موج مهاجرت ارامنه محلی به ارمنستان رخ دهد.

اردوغان گفت: «کسانی که سال‌ها ارمنستان را تحریک کردند و از درد، مشکلات و درگیری‌های همه مردم ساکن در این منطقه سود به دست آوردند، در واقع بیشترین آسیب را به ارامنه وارد کردند.»

سیگنال مهم پاشینیان به اردوغان!

در حالی که او به نام کشور خاصی اشاره نکرد، قابل ذکر است که مهم‌ترین حامیان ایروان در غرب پاریس و واشنگتن بوده‌اند.

اردوغان افزود: آنها از ارامنه سوءاستفاده کردند، از آنها استفاده کردند و با دامن زدن به رویاهای غیرواقعی، آنها را به مواجهه با ناامنی محکوم کردند. ارمنستان اکنون باید این واقعیت را ببیند و بپذیرد. بهتر است مردم و حاکمان ارمنستان به دنبال امنیت، در صلح و همکاری با همسایگان خود باشند، نه هزاران کیلومتر آن طرف‌تر.

اردوغان افزود: هیچکدام از سلاح‌ها و مهماتی که کشورهای غربی ارسال می‌کنند، نمی‌تواند جایگزین صلحی شود که فضای صلح دائمی فراهم می‌کند. ارمنستان باید دست صلحی که برادرانمان در آذربایجان دراز کرده‌اند، بپذیرد.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان پس از درگیری قره‌باغ که تلاش کرد نتیجه آن را به گردن روسیه بیاندازد، به دنبال ایجاد روابط نزدیک‌تر با ناتو بوده است. مسکو و ایروان هر دو عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) هستند. اوایل همین ماه هم معاون وزیر دفاع ارمنستان از مقر فرماندهی اروپای آمریکا در آلمان بازدید کرد. در راستای این سفر، ارمنستان و آمریکا برای تقویت روابط دفاعی خودشان تلاش کردند. ایروان همچنین برای خرید سامانه‌های تسلیحاتی جدید به سراغ فرانسه رفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید