تصمیم مهم سنای آمریکا درباره جمهوری آذربایجان!

کدخبر: ۶۱۱۵۱۹
اقتصاد نیوز :نمایندگان مجلس سنای آمریکا هفته گذشته در پی نگرانی‌های فزاینده از بابت احتمال حمله قریب‌الوقوع جمهوری آذربایجان به جنوب ارمنستان، به تصویب لایحه‌ای برای کاهش کمک امنیتی واشنگتن به باکو در دو سال آینده پرداختند.
تصمیم مهم سنای آمریکا درباره جمهوری آذربایجان!

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، مجلس سنای آمریکا این لایحه تحت عنوان «قانون محافظت ارمنستان» را روز چهارشنبه بدون اعتراض چندانی با رضایت متفق‌القول تصویب کرد. این لایحه که از سوی گری پیترز، سناتور دموکرات معرفی شد صدور معافیت مورد نیاز برای آزاد کردن کمک امنیتی برای جمهوری آذربایجان از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سالهای مالی ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را ممنوع کرده است.

واکنش آذربایجان به ادعای پاشینیان درباره حمله نظامی به ارمنستان

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، این تصویب بعد از آن صورت می‌گیرد که بیش از ۱۰۰۰۰۰ ارمنی در پی بیش از ۹ ماه محاصره منطقه قره‌باغ از سوی جمهوری آذربایجان از این منطقه مورد مناقشه گریخته‌اند. ارمنستان این محاصره را پاکسازی قومی توصیف کرده است.

گری پیترز که عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز چهارشنبه در صحن مجلس سنا اظهار کرد: «ما باید پیامی قدرتمند را فرستاده و به شرکایمان در سراسر جهان نشان دهیم که آمریکا شرایطی که ما برای کمک نظامی تعیین می‌کنیم را اعمال خواهد کرد.»

او خاطرنشان کرد: «اگر ما در صورت نادیده گرفتن عمدی شرایط توافقات از سوی کشورها برخوردی نکنیم، توافقات ما عملا بی معنا و بی اثر است.»

رمزگشایی از همکاری‌های نظامی اسرائیل و باکو/تعمیق روابط آذربایجان و تل‌آویو

نشریه پالتیکو گزارش کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ماه اکتبر قانونگذاران آمریکایی در جریان وضعیت منطقه قرار داده و اظهار نگرانی کرد که جمهوری آذربایجان ممکن است در هفته‌های آینده دست به حمله به جنوب ارمنستان بزند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان از ارمنستان خواسته تا کریدوری در جنوب خاک به منظور اتصال مستقیم خاک جمهوی آذربایجان با منطقه جدا افتاده از خاکش که هم مرز با ایران و ترکیه است ایجاد کرده و بارها تهدید به اعمال زور کرده است.

جیمز اوبراین، معاون امور اروپا و اوراسیای وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان قبل از رای‌گیری در سنا اظهار کرد، دولت جو بایدن قصد تمدید معافیتی که برای ارائه کمک‌ امنیتی به جمهوری آذربایجان مورد نیاز است را ندارد. این معافیت مدت زیادی بین وزارت امور خارجه آمریکا و فراکسیون ارمنستان کنگره محل اختلاف بوده است.

کنگره آمریکا نخستین بار در سال ۱۹۹۲ بعد از اولین جنگ قره باغ، کمک امنیتی به جمهوری آذربایجان را مسدود کرد. با این وجود، این کنگره در سال ۲۰۰۱ قوانینی را تصویب کرد که به وزارت امور خارجه آمریکا اجازه صدور یک معافیت سالانه را برای آنکه باکو بتواند کمک نظامی به دنبال تشدید تنش‌هایش با ایران بر سر اکتشاف منابع انرژی در دریای خزر دریافت کند، می‌داد.

بر اساس اعلام دفتر دیوان محاسبات آمریکا، وزارت امور خارجه این کشور و پنتاگون ۱۶۴ میلیون دلار کمک امنیتی به جمهوری آذربایجان در بازه زمانی سال مالی ۲۰۰۲ و ۲۰۲۰ را گزارش کرده‌اند. بخش عمده‌ این کمک‌ها در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق رخ داد، به نحوی که واشنگتن در سالهای مالی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۱۰۰ میلیون کمک امنیتی به جمهوری آذربایجان عرضه کرد.  

کنگره آمریکا بعد از جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ فشارهایش را بر وزارت امور خارجه آمریکا به منظور پایان دادن به معافیت جمهوری آذربایجان برای دریافت کمک امنیتی افزایش داد.

مجلس نمایندگان آمریکا هنوز قانون محافظت ارمنستان که به این معافیت برای مدت دو سال آینده پایان می‌دهد را تصویب نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید