روزنامه دولت: ایران که با آژانس همکاری کرد؛ پس چرا انتظارات یکجانبه دارند؟

کدخبر: ۶۱۱۶۸۴
اقتصادنیوز: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز هم نسبت به روند اجرای توافق آژانس با ایران در چهارچوب بیانیه سال گذشته ابراز نارضایتی کرد.
روزنامه دولت: ایران که با آژانس همکاری کرد؛ پس چرا انتظارات یکجانبه دارند؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه ایران نوشت:«رافائل گروسی» مدعی شد که ایران باید توضیحات فنی معتبری را برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند و آژانس را از مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند. 

دو مکان ادعایی مورد اشاره مدیر کل آژانس ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که در سال‌های اخیر با هدف امنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار داده بود. این در حالی است که ایران اسفند ماه سال گذشته در جریان سفر دو روزه «گروسی» به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان موافقت کرد. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت‌و‌گوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت‌و‌گو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

اما پاسخ متقابلی که ایران در ازای این همکاری دریافت کرد، صدور بیانیه‌های تند تروئیکای اروپایی بود که در واکنش به این موضعگیری‌های ادعایی، اقدام به اخراج شماری از بازرسان آژانس کرد که تبعه این سه کشور به شمار می‌رفتند. بنابراین مدیر کل آژانس درحالی بار دیگر نسبت به تعامل جاری میان ایران و آژانس ابراز نارضایتی کرده که انتظار می‌رود جمهوری اسلامی به طور یک‌طرفه به همه تعهدات هسته‌ای خود پاسخ دهد، بی‌آنکه کمترین مابه‌ازایی از طرف مقابل دریافت نماید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید