احتمال وقوع حادثه اتمی شدت گرفت/ صدور پیام هشدار

کدخبر: ۵۹۶۸۴۳
اقتصادنیوز: تبعات افزایش تحرکات نظامی اخیر در نزدیکی نیروگاه زاپوریژیا و احتمال وقوع حادثه اتمی توسط آژانس اتمی هشدار داده شده است.
احتمال وقوع حادثه اتمی شدت گرفت/ صدور پیام هشدار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رافائل گروسی طی سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای آژانس اتمی منتشر شد اظهار داشت: بازرسان آژانس که در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین (ZNPP) مستقر هستند گزارش داده‌اند که طی هفته گذشته انفجارهای متعددی را شنیده‌اند که نشانه‌ای از افزایش فعالیت‌های نظامی در منطقه است.

وی هشدار داد که این تحرکات می‌تواند تهدیدی بالقوه برای ایمنی و امنیت هسته ای در نیروگاه زاپوریژیا باشد.

مدیرکل آژانس وضعیت کلی نیروگاه را به لحاظ ایمنی، متزلزل و ناپایدار توصیف کرد و افزود: از شنبه گذشته، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود ده‌ها انفجار طی چند روز گذشته شنیده‌اند که البته هیچ آسیبی به نیروگاه وارد نشده است.

اولین تانک‌های فوق پیشرفته لئوپارد به اوکراین رسید+عکس

وی اضافه کرد: گزارش‌هایی که من از کارشناسان خود دریافت می‌کنم نشان می‌دهد که انفجارها با فاصله از نیروگاه رخ داده است. با این وجود، من عمیقا نگران خطرات احتمالی برای نیروگاه در این زمان پرتنش هستم.

گروسی هشدار داد: همه در برابر یک حادثه هسته‌ای متضرر خواهند شد و من می‌خواهم همه اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از وقوع آن اتخاذ شود.

به گزارش ایرنا، نیروگاه اتمی زاپوریژیا دارای شش واحد نیرو با ظرفیت کل ۶ گیگاوات و بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است. در پایان فوریه ۲۰۲۲، نیروهای روسی کنترل این تأسیسات را به دست گرفتند و از آن زمان یگان‌های ارتش اوکراین با استفاده از پهپاد، گلوله‌های توپخانه سنگین و راکت منطقه نیروگاه هسته‌ای را به صورت دوره‌ای بمباران می‌کنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید