اسرائیل در گرداب غزه ماند

شمشیر بن‌سلمان بر گلوی اسرائیل/ معنا کاوی تحریم تسلیحاتی علیه تل‌آویو

کدخبر: ۶۱۱۷۶۴
اقتصادنیوز: درخواست ولیعهد سعودی از جامعه جهانی برای توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل را ناظران به عنوان افزایش فشار ریاض برای پایان جنگ اسرائیل و حماس تلقی می‌کنند.
شمشیر بن‌سلمان بر گلوی اسرائیل/ معنا کاوی تحریم تسلیحاتی علیه تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز دوشنبه از جامعه جهانی خواست صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند، بیانیه‌ای که نشان دهنده افزایش فشار ریاض برای پایان جنگ اسرائیل و حماس است و تلاش‌های واشنگتن برای وادار کردن عربستان سعودی و اسرائیل به عادی سازی روابط را پیچیده‌تر می‌کند.

به نوشته المانیتور، بن سلمان این اظهارات را در یک اجلاس مجازی فوق العاده ائتلاف بریکس بیان کرد. وی در بیانیه ویدئویی که توسط شبکه خبری العربیه، وابسته دولت عربستان سعودی منتشر شد، گفت: «از همه کشورها می‌خواهم که صادرات سلاح به اسرائیل را متوقف کنند.»

بر اساس گزارش اکوایران به نقل از المانیتور، بریکس ائتلافی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این گروه در نشست روز سه‌شنبه به طور متفق القول خواستار «آتش‌بس بشردوستانه فوری، بادوام و پایدار که منجر به توقف خصومت‌ها می‌شود» شدند. بریکس در ماه اوت به عربستان سعودی و همچنین امارات متحده عربی، ایران و مصر پیشنهاد عضویت دائمی داد.

مشخص نیست که آیا اظهارات محمد بن سلمان تأثیر عمده‌ای بر فروش تسلیحات خواهد گذاشت یا خیر، اگرچه برخی از اعضای فعلی و آینده بریکس با اسرائیل روابط نظامی دارند. بر اساس گزارش دسامبر 2022 هاآرتص، صادرات دفاعی سالانه اسرائیل به هند، 1.5 تا 2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و اسرائیل سال گذشته با فروش سامانه دفاع هوایی «اسپایدر» خود به امارات موافقت کرد.

عربستان سعودی در اوایل جنگ خواستار آتش بس شده و بمباران غزه توسط اسرائیل و همچنین کشتار و ربودن غیرنظامیان توسط حماس در 7 اکتبر را محکوم کرده است، اما به نام این گروه فلسطینی اشاره نکرد. عربستان همچنین رهبری هیئتی متشکل از وزرای خارجه عرب و مسلمان را بر عهده دارد که در جریان یک تور دیپلماتیک به چین، روسیه، بریتانیا و فرانسه هستند. این هیئت روز چهارشنبه وارد لندن می‌شود. در 11 نوامبر، عربستان سعودی میزبان نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی بود و در این نشست بن سلمان خواستار توقف عملیات نظامی در غزه شد.

قبل از جنگ اخیر، ایالات متحده برای عادی سازی روابط با اسرائیل به عربستان سعودی فشار می‌آورد، درحالی که پادشاهی نیز به دنبال تضمین‌های امنیتی ایالات متحده بود. فراس مکساد، یکی از اعضای ارشد موسسه خاورمیانه، اوایل این ماه به المانیتور گفت که جنگ برای تلاش‌های ایالات متحده مانند یک «خفه‌کن» بوده است و عربستان امیدوار است که جنگ به زودی پایان یابد، تا حدی به این دلیل که یک درگیری طولانی‌مدت پتانسیل این را دارد که افکار عمومی را بیشتر علیه عادی سازی تحریک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید