سیاست یک بام و دو هوای پاریس

حزب‌الله برنده اصلی اقدامات فرانسه در لبنان؛ هزینه سنگین جاه‌طلبی‌های مکرون برای غرب!

کدخبر: ۶۱۲۰۰۴
اقتصادنیوز: با رسانه ای شدن اخباری در باب ارسال کمک های نظامی فرانسه به ارمنستان و لبنان، ناظران غربی در باب فعل و انفعال های پاریس هشدار داده اند و بر این باورند، سیاست یک بام و دو هوای مکرون می‌تواند به تقویت حزب الله لبنان منجر شود.
حزب‌الله برنده اصلی اقدامات فرانسه در لبنان؛ هزینه سنگین جاه‌طلبی‌های مکرون برای غرب!

به گزارش اقتصادنیوز، با رسانه ای شدن خبر حمایت نظامی فرانسه از ارتش لبنان، سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه گفت که تقویت ارتش لبنان بالاخص در میانه افزایش تنش ها میان اسرائیل و حزب الله «حیاتی» است. تحلیل‌گران غربی و نزدیک به اسرائیل مدعی هستند، خطرهای چنین اقدامی بسیار است، آن هم در شرایطی که به واسطه درگیری های پراکنده میان حزب الله لبنان و اسرائیل و حملات موشکی دو طرف به مواضع یکدیگر،احتمال گسترش دامنه جنگ افزایش خواهد یافت.این همان گزاره ای است که فرانسه آن را نادیده می گیرد.

جاه طلبی های پر هزینه پاریس

پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، درگیری در مرزهای شمالی سرزمین های اشغالی افزایش یافته و حتی حزب الله تهدید کرده در صورت ماجراجویی تل آویو دامنه درگیری گسترش خواهد یافت. 6 نوامبر، حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که این گروه برای  توسل به همه گزینه‌ها آماده است.در همین راستا نشنال اینترست مدعی شد که تسلیح ارتش لبنان به معنای تسلیح حزب الله لبنان است. این نشریه در ادامه ادعای خود آورد که سال 2016، شواهدی ارائه شد که نشان می داد حزب‌الله از ای پی سی هایی که ایالات متحده در اختیار لبنان قرار داده استفاده می کند. ماه جولای نیز مرکز تحقیقات و آموزش  آلما با انتشار گزارشی مدعی شد که تسلیحات و تجهیزات نظامی ارائه شده به ارتش لبنان توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و سایر کشورها در اختیار حزب الله قرار دارد.

LDQ6P3FXDZN6LMS6TSJVLENWCE

نشنال اینترست مدعی است اوایل سال جاری، فرانسه علیرغم نگرانی اسرائیل ناوهای زرهی را به ارمنستان فروخت، آن هم در شرایطی که این احتمال وجود داشت، ناوها در اختیار روس ها قرار بگیرد. اما فرانسه این خطرات را نادیده گرفت تا برای کنار زدن ترکیه، رقیب منطقه‌ای اش و متحد نزدیک آذربایجان خود را آماده کند. ماه گذشته، فرانسه تعهداتش در قفقاز جنوبی را دوبرابر کرد و سه سامانه راداری را در اختیار ایروان قرار داد و از ارسال محموله های موشک های ضد هوایی میسترال خبر داد. در این میان، توافقنامه مشترک دفاع هوایی روسیه با ارمنستان که به مسکو امکان دسترسی به این تجهیزات نظامی را می دهد، محاسبات فرانسه را تغییر نداد. به ادعای ناظران، افزایش توان احتمالی روسیه که در جنگ ترکیبی علیه غرب قرار دارد، بهایی بود که فرانسه برای نفوذ بیشتر در قفقاز جنوبی آن را پرداخت.

download

وقتی فرانسه غرب را دور می زند

به ادعای نشنال اینترست، روایت مشابهی در لبنان در حال تکرار است. فرانسه می خواهد نفوذ خود را بر این کشور بحران زده مدیترانه حفظ کند. فرانسه رایطه نزدیکی با لبنان دارد. لبنان پیشتر تحت قیمومیت فرانسه قرار داشت و امروز نیز روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور نزدیک است و حدود 700 سرباز فرانسوی در قامت نیروهای موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) را تشکیل می دهند؛ گروهی که ماموریت حافظ صلح سازمان ملل در جنوب این کشور را برعهده دارند.در همین راستا وزیر دفاع فرانسه جهت توجیه ارسال کمک های نظامی به ارتش لبنان گفته که محموله های ای پی سی برای ساختار نظامی این کشور حیاتی است، چرا که موجب می شود ارتش لبنان با یونیفل هماهنگ تر شود. با این همه به ادعای نشنال اینترست شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حزب الله در ساختار نظامی لبنان نفوذی برجسته دارد و این سلاح ها ممکن است در اختیار این گروه قرار بگیرد. به گزارش آلما، حزب الله به اندازه ای قدرت دارد که بخش‌هایی از نیروی نظامی لبنان کنار حزب‌الله در درگیری علیه اسرائیل می‌جنگند.

shutterstock_1797580456

پاریس از این واقعیت آگاه است، اما به باور ناظران ممکن است ماموریت خود را بیش از همه ملاحظات دیگر در اولویت قرار دهد. ماجراجویی فرانسوی و تمایل به حفظ ارتباطاتش در لبنان، به طور مستمر منافع پاریس را بر منافع غرب در اولویت قرار می دهد. ای پی سی های فرانسوی این توان را دارند تا تغییرات مثبت بیشتری در اوکراین ایجاد کنند. کی یف فعلا به ای پی سی های دوران شوروی که دیگر برای جنگ مناسب نیستند متوسل شده است. سال گذشته، اندیشکده مستقل فرانسوی از دولت مکرون به دلیل تامین تجهیزات نظامی کمتری نسبت به بریتانیا، آلمان و حتی لتونی به اوکراین انتقاد کرد. ماه آوریل، ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، خاطرنشان کرد که فرانسه در جنگ اوکراین از چندین کشور اروپایی دیگر عقب مانده و از همین رو تعهد پاریس به تلاش های جنگی مورد تردیدهای جدی است.

1

بلافاصله پس از حمله 7 اکتبر، فرانسه صراحتا از اسرائیل دفاع کرد. با این حال، در دو هفته گذشته، تغییری در گفتمان و استراتژی فرانسه ایجاد شده است. علاوه بر اعلام ارائه ای پی سی ها به لبنان، فرانسه 9 نوامبر میزبان کنفرانس بین المللی درباره درگیری های انسانی در غزه بود. دو روز بعد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از اسرائیل خواست تا بمباران "نوزادان، زنان و افراد مسن" را متوقف کند.از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه علیه حماس، فرانسه به حزب الله هشدار داده که از درگیری دوری کند تا از منطقه ای شدن جنگ جلوگیری شود. 2 نوامبر، وزیر دفاع فرانسه گفت: لبنان به جنگ نیاز ندارد. با این حال، به باور ناظران غربی تسلیح بیروت توسط فرانسه نه تنها هیچ کمکی برای جلوگیری از جنگ نمی کند، بلکه در صورت وقوع درگیری، قدرت حزب الله را افزایش خواهد داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید