جنگ روسیه و اوکراین به نفع کیست؟/ هدف لندن انحراف روسیه از آسیای مرکزی است

کدخبر: ۶۱۲۰۹۶
اقتصادنیوز: به باور یک کارشناس ترک، انگلیس با طولانی کردن جنگ اوکراین و تضعیف روسیه به دنبال تسلط بر آسیای مرکزی است.
جنگ روسیه و اوکراین به نفع کیست؟/ هدف لندن انحراف روسیه از آسیای مرکزی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انگین اوزیر، تحلیلگر ترک، معتقد است لندن به دنبال طولانی کردن جنگ در اوکراین است تا روسیه را از آسیای مرکزی که انگلیس برای آن «برنامه‌های قدیمی و بلندپروازانه‌ای دارد» منحرف کند.

اوزیر با اشاره به اعتراف دیوید آراخامیا، یکی از اعضای کمیته امنیت، دفاع و اطلاعات اوکراین، مبنی بر اینکه بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس مانع از امضای صلح کی‌یف با مسکو در بهار سال ۲۰۲۲ شده است، گفت: این خبر چندان تعجب آور نبود. ما می‌دانیم که روسیه و اوکراین به امضای توافق «صلح در استانبول» بسیار نزدیک بودند. دو هیئت اسنادی را امضا کردند و ولودیمیر زلنسکی نیز باید آن‌ها را امضا می‌کرد. اگر زلنسکی توافق نامه را در استانبول امضا می‌کرد، جنگ خیلی وقت پیش تمام شده بود.

وی ادامه داد: اوکراین توسط آمریکایی‌ها تحریک نشد، بلکه توسط انگلیسی‌ها تحریک شد. من در این اعتراف چیز شگفت انگیزی نمی‌بینم.

این تحلیلگر گفت: البته هدف انگلیس ایجاد وزنه تعادلی در برابر منافع روسیه در منطقه است و از این رو انگلیسی‌ها علاقه‌مند به طولانی شدن جنگ در اوکراین هستند. لندن در تلاش است تا کاری را انجام دهد تا توانایی روسیه برای جنگ در اوکراین پایان یابد. با این حال، مسیری طولانی برای سلطه بر آسیای مرکزی پیش رو دارد.

یادآور می‌شود دیوید کامرون، وزیر خارجه جدید انگلیس در اولین سفر خارجی خود به اوکراین، ضمن دیدار با ولودیمیر زلنسکی بر ادامه کمک‌های لندن به کی‌یف تاکید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید