کابوس ترامپ برای چین

توافق چین و آمریکا در خفا/ از لفاظی های آتشین تا جدال متمدانانه!

کدخبر: ۶۱۲۱۰۶
اقتصادنیوز:گروهی از تحلیلگران با استناد به نشست اخیر «شی» و «بایدن» در سانفراسیسکو، بر این باورند که دو بازیگر به درک این واقعیت رسیده اند که در جهان امروز ناچارند تعامل نامطلوب را به جای رقابت پر هزینه پذیرفته و کنار هم همزیستی مسالمت آمیزی را تجربه کنند.
توافق چین و آمریکا در خفا/ از لفاظی های آتشین تا جدال متمدانانه!

به گزارش اقتصادنیوز، هنگامی که از یک ناظر نزدیک در پکن دعوت می شود تا وضعیت روابط چین با آمریکا را خلاصه کند، این کشورها را با ارواح نفرین شده ای که به جهنم فرستاده شده اند؛ ارواج نمایشنامه "هویس کلوس" مقایسه می کند. پل سارتر در یکی از شاهکار هایش نوشته بود، اتاق نشیمن پر از عتیقه است که غریبه‌های نامطلوب در آن زندگی می‌کنند. این بدبخت ها متوجه می شوند که باید همراهی و تحقیر متقابل را تا ابد تحمل کنند. آنچه روایت شد، رابطه چین و آمریکا در عصر حاضر است.

رقابتی که متوقف شد

برای دو سال روابط چین و آمریکا به طرز خطرناکی ناکارآمد بود. چین برای اعتراض متوالی به سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان به تایوان و سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی توسط آمریکا، تماس‌های سطح بالا را برای ماه‌ها به حالت تعلیق درآورد. اما حالا هر دو دولت به عنوان قدرت های اقتصادی و نظامی جهان پذیرفته اند که محکوم به مدیریت مسئولانه اختلافات هستند،. این وظیفه همزیستی توسط قضاوت تاریخ و انتظارات کشورهای دیگر دیکته می شود - حتی اگر رهبران پکن و واشنگتن به این باور رسیده باشند که نظام های ارزشی اصلی شان و بسیاری از جاه طلبی های آنها ناسازگار است.

شواهدی برای حمایت از خوش بینی از نشست اخیر شی جین پینگ و جو بایدن، در عمارت پر از عتیقه به دست آمده است. در آن جلسه شی به طور قابل توجهی لحن خود را نسبت به آمریکا ملایم کرد. رئیس حزب کمونیست چین،سال‌ها اعلام کرده که شرق در حال افزایش قدرت و غرب در حال افول است. در ماه مارس جاری، شی در نشستی در پکن گفت: "کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده ما را به شکلی همه جانبه مهار و سرکوب کرده اند." او برای اولین بار نزدیک بود بپذیرد که چین درگیر رقابت اقتصادی، فن آوری و ژئوپلیتیک با آمریکا است و موظف است بر روی مجموعه‌ای از قوانین و حفاظ‌هایی که ممکن است از تبدیل شدن این رقابت به فاجعه جلوگیری کند، توافق کند.

AP23319714672929

هراس پشت درها بسته

 یکی از رسانه های رسمی چین از گفتگوهای دو قدرت در مورد «همکاری در زمینه های منافع مشترک و مدیریت مسئولانه جنبه های رقابتی روابط» می گوید. این توافق ممکن است محرمانه به نظر برسد، اما یک امتیاز است. به هر حال، نمایندگان چین در چند سال گذشته صرفا بر غیرقانونی و غیرقابل تحمل بودن روابط دوجانبه آمریکا تاکید داشتندآنگونه که اکونومیست نوشته،.پیشتر مقامات چینی به جای مبارزه جنتلمنانه، اهداف آمریکا را نزدیک‌تر به نبرد گلادیاتوری تا مرگ نشان می‌دهند. همین ها، امروز پشت درهای بسته، از حق کشورشان برای پاسخ دادن به دلیل خفه شدن صحبت می کنند. آنها خاطرنشان می کنند که در جریان رقابت ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک، آمریکا اتحادها و مشارکت ها را با کشورهای همسایه چین، از ژاپن و کره جنوبی گرفته تا فیلیپین و استرالیا، تقویت کرده است. از نظر مقامات چینی، آقای در حال دامن زدن به اختلافات به سبک جنگ سرد است.

اما مدتی است که رسانه های دولتی درباره شرق رو به رشد و غرب در حال انحطاط رجزخوانی نمی کنند. شی دلیلی کندی اقتصاد را بر عهده دارد و جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه اخیر منفی بوده است. از همین رو، رئیس جمهوری چین انگیزه هایی برای تثبیت روابط با کشورهای ثروتمند، از آمریکا، دارد. این مقوله اقدامات اعتمادسازی در کالیفرنیا را توضیح می‌دهد، مواردی چون از سرگیری همکاری نظامی با ارتش چین و از سرگیری همکاری مجری قانون برای جلوگیری از صادرات مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت فنتانیل.

107334627-1700097006766-gettyimages-1784317745-AFP_343V44C

کابوس ترامپ

وو شینبو فعال در دانشگاه فودان براین باور است که آمریکا به تشدید کنترل‌های صادراتی بر روی نیمه‌رساناها و سایر فن آوری ها، کشتی‌رانی با کشتی‌های جنگی و پرواز هواپیماهای نظامی در نزدیکی قلمرو چین ادامه می‌دهد و به طور کلی با چین به عنوان «رقیب اصلی خود» رفتار می‌کند. به باور پروفسور وو، اگر چین موضع سیاست خارجی خود را برای بهبود روابط با آمریکا تغییر داده  باشد، توضیح آن در منافع مالی و دیپلماتیک این کشور نهفته است. او می‌گوید که روابط گرم‌تر سیگنال‌های مثبتی به بازارها ارسال می‌کند؛ گزاره ای که برای اقتصاد خوب است.

چین وقتی متوجه شد که دولت بایدن برای حفظ سیاست‌های سختگیرانه دونالد ترامپ تلاش کرده، «عصبانی و ناامید» شد. اما مقامات چینی پذیرفتند که آمریکا قرار نیست استراتژی اساسی خود را تغییر دهد. پروفسور وو معتقد است، این حس واقع‌گرایی منجر به تعادل جدید جالبی شده است، حتی اگر چین نتواند به طور رسمی چارچوب آمریکا را برای رقابت استراتژیک با نرده‌های محافظ بپذیرد. او می گوید: «درک دو طرف از روابط دوجانبه بسیار نزدیکتر از دو سال پیش است».انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا ممکن است این ثبات را آزمایش کند. از همین رو برای چینی هایی که منافع ملی را در روابط سازنده دوجانبه می بینند، «پیروزی ترامپ فاجعه خواهد بود». برخی دیگر معتقدند هرج و مرج ناشی از ترامپ به چین کمک می کند تا در رقابت نظام های سیاسی پیروز شود. با این حال، آشفتگی بزرگ در آمریکا برای چین مخرب خواهد بود: یک وضعیت باخت و باخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید